Hormoner
Kan det vara fel på mina hormoner? Jag har börjat svettas mycket mera, är varm osv. Har alltid varit den som frysit.
Vad jag förstår så kan de symptomen tillhöra både fibro och hypermobilitet, samt då även våra kära hormoner som spelar oss fina spratt då vi blir äldre. Mina nattliga svettningar (och även ibland dagtid) började när jag var ca 37 år. Så visst kan det även vara tantåldern som är på väg.
Ja jag svettas på natten med men bara på smalbenen, haha. Jag är bara 33 år så det känns tidigt.
33 års ålder, det är inte så ovanligt att det börjar då.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan ju alltid prova att äta kost som innehåller fytoöstrogener ett tag, och se om det blir någon skillnad? Fytoöstrogener är nyttigt för både män och kvinnor, så det är en hälsoinvestering i vilket fall.
Myntte ska också reglera hormonerna. Om det nu är det som spökar.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Vad är fytoöstrogen för nåt och var finns det i för mat?
Man bör nog vara försiktig med fytoöstrogener! De är designade att störa hormonsystemet och bör intas med måtta. Fytoöstrogener finns i ofermenterad soja. De kan bland annat ge benskörhet och problem med sköldkörteln!
Myth: Soy estrogens (isoflavones) are good for you.
Truth: Soy isoflavones are phyto-endocrine disrupters. At dietary levels, they can prevent ovulation and stimulate the growth of cancer cells. Eating as little as 30 grams (about 4 tablespoons) of soy per day can result in hypothyroidism with symptoms of lethargy, constipation, weight gain and fatigue.
Källa: Weston A Price Foundation
#6 Hm, är det därför de har så stora problem med fetma i sydostasien? För att de äter så mycket vegetarisk kost…? 
Jag vet inte var den sajt du länkar till har samlat sina fakta eftersom jag inte hittar några källor, men jag hittar flera felaktigheter i deras sammanställning.
T.ex slår de samman Japan och Kina när de talar om hur mycket soja som konsummeras i länderna. I Japan har de börjat äta mer västerländsk kost, mycket mindre vegetariskt. Att japaner och kineser skulle konsummera lika mycket soja är inte troligt.
Japanernas kostomställning har också visat sig - i fler cancerfall. Japan är uppe i västerländska cancertal när det gäller bröst-, prostata- eller koloncancer.
Jag skulle tro att Weston A Prices källor är daterad forskning, när man inte visste skillnaden mellan fytoöstrogener och östrogener.
De senaste 20 årens forskning visar vilka goda effekter fytoöstrogener har i kroppen (till skillnad från östrogener, som inte är särskilt bra för oss). De motverkar vissa typer av cancer, gör övergångsåldern lättare, håller slemhinnor och leder fina, m.m.
Jag hörde en föreläsning av den professor i medicinsk näringslära, Jan-Åke Andersson, som gjort upptäckterna kring fytoöstrogen kontra östrogen. På Karolinska institutets hemsida finns en artikel om hans och Margaret Warners forskning kring fytoöstrogen. Det är väl värt att läsa.
Mvh Lena
#5 Ylva, ledsen om jag kidnappade din tråd. Det var inte meningen. 
I första hand kanske man ska rådfråga läkare om man ändrar sig från att frysa till att svettas? Det kan ju vara symptom på något annat än hormonomställning.
Om du är intresserad kan jag ändå lista de livsmedel som innehåller fytoöstrogener. En varning bara: gå inte till hälsokosten och köp deras tillskott. De kan vara alldeles för koncentrerade och ge för mycket fytoöstrogen. Då mister man de goda effekterna.
Kanske borde du börja med att ringa vårdupplysningen och höra om det kan vara något du behöver söka läkare för? För att ta det säkra för det osäkra… 
Mvh Lena
Det är ju tråkigt om man ersätter vissa myter med andra myter. Det stämmer att det inte finns några hållbara vetenskapliga belägg på att olika kosttillskott som är tillverkade av isolerade isoflavoner har positiva effekter på det kvinnliga hormonsystemet. Men det som är skrivet i den här artiklen om sojaprodukter är ännu mindre hållbart. Sojaprodukter innehåller inga isolerade flavoner utan i soja föreligger de som socker konjugat i glycosid form. Dessa är mindre aktiva än fria isoflavoner och består till 40 % av socker. Därför måste de bli spjälkade av enzymer i nedre delen av tunntarmen så att man kan anta att kroppen tar upp mycket mindre än isolerade flavoner.
Om man gransar studierna som man drar slutsatsen av att det höjer cancerrisken hittar man allt för många brister för att kunna dra några som helst slutsatser av studierna. I djurförsöken transplanterade man först bröstcancerceller och sen gav man djuren otroligt höga doseringar av isolerade isoflavoner. Djuen hade ingen egen östrogenproduktion och inget fungerade immunsystem. I den här modellen spelade östrogen betareceptorn ingen roll mer. Det visade sig att små förändringar av studiebetingelserna gjorde att cancercellerna inte växte längre utan hämmades i sin tillväxt. Men det här är bara ett exempel på hur man förfränger fakta som drar sig igenom hela artikeln. I asiatiska länder där folk inte äter isolerade isoflavoner utan bara naturlig soja har kvinnor en mindre risk att drabbas av bröstcancer. Nya studier som gjordes med soja visade även att soja inte är skadlig för sköldkörteln.
Aluminium är heller inget som förekommer i soja i naturlig form utan hamnar där när man tillverkar livsmedel av soja. Soja har förmågan att lagra aluminium. Tyvär har jag inte tid att ta upp varenda en detalj i artikeln. Men jag kan bara ge rådet att inte tro på ett ord som står där. Det är helt uppenbart att artikeln inte är objektiv.
Jo jag borde ta och ringa men vet inte vad jag skall säga. 
Jag får kolla upp det nästa vecka om det håller i sig.
Personligen skulle jag inte låta mig påverkas av skrämselpropaganda, utan jag skulle intressera mig över ämnet själv och lära mig fakta. Att ta det säkra före det osäkra betyder ju bara att man lever i ovisshet, vilket är samma sak som att inte veta. Tar du det säkra före det osäkra får du heller inte äta lchf: "Man är inte helt säker på vad som orsakar tjocktarmscancer men det finns en rad faktorer som ökar risken. Studier tyder på att i länder där man äter mer mat som kött och fett är det vanligare att utveckla tjocktarmscancer än i de länder där man äter en mer fiberrik kost, mindre fett, mer fisk, frukt och grönt. (Edqvist 2009)" http://wiki.du.se/Subjects/Medical_Science/Kurser/Tidigare_kurser/Anatomi,_fysiologi_och_sjukdomsl%C3%A4raSjukdomar/Tjocktarmscancer
#10 Ylva, jag skulle säga att jag gått från att vara en människa som fryser till att var en som är varm och svettas mycket, säga att jag bara var 33 år, och fråga vad det kan vara och om det kan vara något jag behöver söka läkare för.
Man kan ju vara helt anonym när man ringer, så man behöver inte vara rädd för att bli utskrattad.
Jag gillar inte alls att söka läkare, så jag ringer ofta vårdupplysningen för att fråga om saker först.
#9 Shakti, du kan ju det här på riktigt?
Är det något du studerat?
Mvh Lena
Lena: Jo det brukar jag med göra. Ringer en massa anonymt.
Men bara så där helt plötsligt? Byta från den ena till det andra?
#Lena1971
Det är min man som är experten. Jag har lärt mig av honom och lär mig fortfarande.

#15 Jag har ingen aning om vad det kan vara symptom på. Men Maine skrev ju i #1 att det kan betyda fibro, och då är det väl bra om du kommer till läkare så sanrt som möjligt.
Visst är det skönt att kunna ringa och fråga saker anonymt?
Berätta gärna vad de säger när du ringer!
Mvh Lena
Har inte läst hela tråden, men det hör ihop med din HMS-diagnos nästan garanterat. Är problem av grövre grad kan det röra sig om dysautonomi.