Ta bort visdomständer, kan matrester fastna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har två visdomständeri underkäken som inte har plats att växa fram och är delvis täckta av hud. Ska snart operera bort dem. Min undran är helt enkelt om hålen kommer växa igen eller om det finns risk för att det samlas massa matrester och så i dem och orsakar nya problem. Kan man sy ihop hålen efter sig annars?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Jag har opererat bort precis som du två visdomständer i nederkäken.
Det blev ganska stora djupa hål efteråt och jag köpte en liten plastpsruta på Apoteket som jag spolade rent varje gång jag ätit. Det tog några månader sedan fanns inga hål kvar
/Maria
På mig sydde dom igen hålet.

låter betryggande. Tack!
det beror helt på om visdomständerna opereras ut eller dras ut av en tandläkare
en tandläkare får inte såvitt jag vet operera och sedan sy igen hålet utan det ska en tandkiurg göra hmm heter det så?
men det låter som om du har fått tid till en tandkiurg
jag har dragit ut 3 stycken visdomständer hos tandläkaren hålet som blev det läkte ihop väldigt fint och sen fanns där knappt för visdomständerna heller så nu kan man inte ens se att det har funnits plats för dom vilket ibland kan vålla huvudbry hos tandläkaren "var tusan har du haft plats för visdomständerna nånstans" typ :P
1 av visdomständerna drog tandläkaren ut och fick med sig halva och han förklarade att då fick han inte göra mer utan att skriva en remiss till en tandkirurg
fick tid några veckor senare och då sydde han ihop det hela efteråt blev himla bra förutom att man hade stygnsrester i hela munnen som visst skulle lösas upp det hände inte så jag drog ut dom själv istället
hoppas det går bra hos tandläkaren eller kirugen när du ska dit :)
Nä inte var det en tandkirurg som fixade mina tänder. När jag bodde i Sverige så drogs tre av mina visdomständer ut av en tandläkare på Folktandvården. Dom sydde.
Det är nästan 25 år sedan jag opererade bort mina
så det har säkert hänt en del sedan dess.
/Maria

jag kommer få en remiss till tandkirurg eller vad de nu heter. De är ingte helt ute så de kommer nog få sy också

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blir lite nyfiken efter som jag har tre visdomständer som borde ut egentligen. Kan man bli sövd? Jag har svårt att hålla munnen öäppen så länge.
Tandkirurgen tog min ena. Det tog lite td för det var ena jäkla hullingar på den. Men ut kom den. Jag blev sjuk efter det, feber och så men det redde sig bra till slut ändå. De sydde ihop hålet.
Vad gäller "öppningen" så minns jag att jag fick bedövning och sedan har de en ställning som håller munnen och käkarna öppna. Man känner inte av det. Ingenting. Vare sig smärta eller trötthet i käkarna. På mg gjorde det ont efteråt när bedövningen släppte.
Jag är glad. Är du?