Gaaah fästingar
Tvåan och trean har haft en varsin fästing redan.
Snön har knappt försvunnit så kommer dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ojdå! Men det är ju så, plusgrader betyder fästingar.
VAr leker dina barn så att dom får fästingar?

Är dina barn vaccinerade mot TBE? Om inte så kan det va en bra idé att göra det och samtidigt låta hela familjen vaccinera sig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nä barnen är inte vaccinerade för man måste vara 6 eller 7 år för det. 
Barnen är vid ett träd vid diket men högt gräs och sen är dom i skogen.

Då har ni andra riktilinjer för här är det barn under 1 år som man inte rekommenderar vaccin till.
För bor man i fästingrika områden så är det viktigt att förebygga då detta är en riktigt otäck sjukdom som man inte kan ge antibiotika mot.
Vi bor i ett riskområde här vid Vänern och Åland räknas väl också som ett fästingrikt område vad jag har sett på olika sidor,
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo det räknas som ett fästingrikt område men ändå såger dom att dom inte ger till barn under 6-7 år. Har stridit med dom tidigare. Jag kunde få till mina barn men då fick jag betala själv för det och dom är inte billiga.
#5 Men någonstans får man ju tänka på vilket som är viktigast. Pengarna ellr barnen. Borde vara tämligen enkelt val.

Nej OK betala vaccinet själv får även vi göra och vi har valt att ta den kostnaden mot att inte riskera våra barn och vår egen hälsa.
Ha en bra dag! Mongu.
Nej det är inget självklart val. Det skulle kosta oss 300€ och det är inga pengar vi kan lägga på ett barn bara så sädr. Ta det gånger tre sen så inser ni hur sjukt mycket pengar det är. Vi lever så saprsamt vi kan eftersom vi gjort en rad dumma saker som vi nu håller på att betala av på och det tar några år till innan vi bli av med dom skulderna.
Dessutom är jag sjukpensionär så det kommer inte in så mycket pengar.
Det var ju konstigt. Varför är det så mycket dyrare på Åland? Här kostar det ungefär 1000kr per barn (för alla 3 sprutor). Så att det skulle kosta 300 Euro för ett barn hos er har jag svårt att tro.
**Grundimunisering mot TBE består av tre doser:
**Spruta 1. Startdos
Spruta 2. Efter 1-3 månader
Spruta 3. 9-12 månader efter den 2:a vaccinationsdosen
Som du ser kommer det ju inte som en klumpsumma heller.
Så nej, även om sprutorna skulle vara så dyra som du påstår, så ser jag inte att man struntar i det pga av dåligt med pengar. Det är för viktigt. Man får prioritera.

Det är dom två första som ju kommer tätt sen är det ju ett år tills nästa spruta.
Då det är en sån otäck sjukdom så tror jag inte man förlåter sig själv som förälder om ens barn skulle få det när man har kunnat förebygga.
Jag tror att här är det en stickavgift inräknad i den första sprutan men inte i dom övriga, eller stämmer inte det? Nån som vet?
Ha en bra dag! Mongu.
Hitta en sida där det står att barn mellan 3 och 7 år vaccineras i alla fall.
http://www.ahs.ax/article_flow.con?id=109
Ja då är det något nytt. Skall ringa dom imorgon.
Gör det
Och fram tills att ni har vaccinerat barnen bör ni undvika att dom leker i skogen och högt gräs. Det är lättaste sättet att undvika dom på. Samt att gå igenom barnen varje kväll.

Det stod på den jag var inne på med att man rekommenderade inte barn under 1 år och under 3 år var det ovanligt med TBE men över där vaccinerade dom.
Ha en bra dag! Mongu.
Men dom var så hårda med det att barn under 7 år inte fick någon spruta. Var visserlige för något år sedan.

Kolla igen det är sånt som ändrar som ganska många gånger detta vilka som ska eller inte ska få ta vaccin.
Ha en bra dag! Mongu.
Ja jag har förstått det nu.