Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8014 ggr
Sam_plees
2011-03-16 12:50
0

Fundering handled

Jag blir inte klok på min ena handled som krånglat sedan början av februari. Den är helt brukbar, inget allvarligt så. Det jobbiga är att i vissa lägen skriker den till eller ömmar, även om jag böjer den och särskilt då inåt. Likaså om det är snabba rörelser och ibland när tummen används. Att till exempel hålla i ett fullt mjölkpaket eller som nyss när jag skulle klistra in text här och utan att tänka satte lillfingret på "ctrl" och tummen på "v" kan det gå en il längs med övre delen av tummen och uppåt mot båtbenet typ. Känns dock som att handen mjukas upp ju längre på dagen det går.

Just det att den i övrigt är fullt brukbar och inte känns av när den inte används eller får vila gör allting så svårt att veta hur göra. Linda känns inte riktigt som att det gör någon nytta egentligen men är det ändå att föredra av någon anledning? Räcker det med att ta det lugnt eller ska man vara så aktiv som möjligt?

[YlvaP]
2011-03-16 13:17
0

LÅter som om det är någon nerv i kläm.

Sam_plees
2011-03-16 13:27
0

Vad gör man åt det? Väntar ut eller sitter hemma och har lite handgymnastik i hopp om att nerven ska lägga sig rätt?

[YlvaP]
2011-03-16 13:37
0

Du kan ha en skena på handen och låta handen vila.

Sam_plees
2011-03-16 13:41
0

Ehm… skena, jag har ingen sådan hemma. Vet inte ens riktigt vad som menas med det. Skäms Finns sådana på apotek eller måste man få de hos hälsocentraler?

[YlvaP]
2011-03-16 13:43
0

Sportaffärer har och hälsobutiker. Möjligtvis att apoteken har. Det är en handledskena du ev skall ha. Kanske en som har med tummen också.

Maria
2011-03-16 13:54
0

Jag hade kontaktat en sjukgymnast. Vissa åkommor ska vila medan andra mår bra av att röra på sig och då på ett rätt sätt.

/Maria

Sam_plees
2011-03-16 14:14
0

Känns lite som att om man går till en hälsocenttral så kommer de ändå bara kasta ett getöga, känna litegrann och sen säga att det går över. Och skulle man gå dit för att rådfråga de kommer de säkert ta 100 kronor eller nåt bara för det…

Eller kan man vara fräck och gå dit och få gratis råd till att börja med? För sjukgymnast brukar jag koppla ihop med starkare besvär, alltså sådana som ger konstant smärta eller väldig stelhet.

Sehvrin
2011-03-16 14:26
0

#7 Du kan ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om råd först, om du inte vill gå till vårdcentralen direkt. Numret dit är 1177.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

mongu
2011-03-16 14:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta kontakt med en arbetsterapeut dom är expeerter på händer.

Det du behöver är att avlasta handen i första läget, om det inte hjälper är det dags för läkarbesök för ev cortisonspruta eller operation.

Att jag vet är att jag har liknande besvär och väntar nu på att få komma till ortoped.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sam_plees
2011-03-16 15:07
0

Tack för diskussionen och tipsen. Tror mig blivit lite klokare. Närmast till hands blir nog att avlasta handen någon eller några dagar till i hopp om att det ska bli bättre och om det inte hjälper höra med upplysningen om deras råd.

RuiXue
2011-03-17 00:50
0

Finns billiga, relativt bra handledsstöd på Apoteket. Själv har jag stora problem med handlederna och har ett handledsstöd som kostade 400kr, plus en hel drös med billigare varianter. Testa att ha på handledsstöd några dagar och se om det blir något bättre, annars är det bra att ta sig till läkare eller sjukgymnast för att ta reda på varför du har ont.

Jennie

mongu
2011-03-17 08:15
0

Hos arbetsterapeuten fick jag handledsstöd som gjordes efter min handled. Den enda kostnaden var den för besöket, såvida man inte har frikort.

Tror att det kostar 80 kronor hos arbetsterapeut så det är ett billigt alternativ.

Förutom det stödet jag har på dagtid så fick jag en skena att ha på natten så inte handleden hamnar i dumt läge.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sam_plees
2011-03-17 12:07
0

Imorse när jag vaknade och sträckte på mig för att bli ännu mer vaken gjorde jag givetvis det med båda armarna. SKulle inte gjort det. men klarvaken blev jag åtminstone. Flört

Sam_plees
2011-04-02 00:41
0

Jag har jobbat en del senaste två veckorna och inte ansett att tiden funnits till att kolla upp det. Hela denna vecka har vi till exempel slitit runt en tv-inspelning från morgon till kväll.

Smet i alla fall förbi idag där jag är skriven för att kolla med de om handledsstöd. Hon där sa också att en arbetsterapeut kan sånt. Apotekts handledsstöd ser inte ut att kunna ge hjälp åt tummen och den del som faktiskt i så fall skulle behöva stöd. Får bli att ringa den där arbetsterapeuften på måndag och se vad de har att säga/ge tips om för något mysko måste jag ha lyckats med, frågan är bara vad och hur. Kanske lekt bambi på hal is och satt ner handen konstigt nån gång men i så fall borde man väl känt av det på en gång?

Brukar vara ganska tålig, uthållig och med hög smärttröskel. Vill helst lösa det själv i första hand och så länge det är så pass uthärdligt att man fungerar mer eller mindre normalt är det ofta inga problem att låta skadan självläka. Det är förmodligen både till fördel och nackdel men fungerar utmärkt i de flesta fall. Åtminstone de fall man vet varför smärtan uppkommit och det är otroligt sällan jag inte vet anledningen.

Sam_plees
2011-04-12 16:58
0

Det känns lite dumt att traska iväg till en arbetsterapeuft trots att det känns som att problemen i stort är borta. Det är bara tummen som är stel plus att det känns litegrann i visa lägen. Velade väldigt fram och tillbaka under förmiddagen om jag skulle avboka eller ej men att avboka 4 timmar innan är kanske inte så populärt? Dessutom fanns två frågor som högst troligt kunde få ett svar.

Hon sa i alla fall att det kan vara bra att höra att det faktiskt inte är något, vilket i och för sig är sant. samt gav tips på handträning och att värme tydligen ska underlätta. Kände också på två stöd som inkluderade tummen men avvaktar med dem ett tag. Känns det som att det vore skönt med stöd ändå tar jag det senare.