D-vitaminbrist
Jag har länge haft dåliga värden av d-vitamin fast jag äter tillskott. Nu har jag fått ytterligare en extra tablett med d-vitamin. Nu äter jag kalcium/d-vitamin och d-vitamin. Det kan ju ha att göra att jag har ont i kroppen. Läkaren sa även att det kunde öka på min aptit så därför går jag inte ner i vikt. Ja jag vet inte hur det riktigt ligger till. Men hon spånade hejvilt iaf. :P
Jag har även låga blodvärden så jag skulle ta multivitamintabletter men jag har inga såna hemma utan järntabletter så jag tar dom istället.
I sommar skall jag försöka att vara utomhus mera än att sitta inne hela dagarna. Är inte så förtjust i att vistas i solen och värmen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kräma på ordentligt med D-vitamin, sådär en 4000IE om dan är helt ok, det tar jag.
OBS!! Tänk på att D-vitamin är fettlösligt, så du ska ta dem tillsammans med mat, helst lite fet sådan. Om du bara sköljer ner dem med ett glas vatten och inte äter nåt så kommer det mesta bara att försvinna rakt igenom.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ont i kroppen… magnesiumbrist kanske?
Oj det har jag gjort. Tagit med vatten bara nu ikväll och inte till maten. Jaja där ser man.
Hur stora doser tar du?
Jag har fått recept på Calcichew d3 forte 500 mg kalcium och 10 mikrogram d3.vitamin plus att en anna sa att jag ytterligare skulle ta 10 mikrogram till. Sen tar jag på eget bevåg 100mg järntabletter.
Har i tre månader ätit bara den första tabletten.

Ta inte de här pillerna samtidigt. Järn löses bäst upp samman med nåt surt (apelsinjuice tex), och d-vitaminerna med fett.
Okej. När jag skall jag ta dom då för ena tabletten (den kombinerade) två gånger i dagen.

Tänk på att äta mat som innehåller mycket D-vitamin, t.ex. lax, sill och makrill. Då får du även i dig den vägen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vi äter väldigt sällan fisk. :(
Skall försöka att vara ute mera också.

Va synd för i fisk finns många bra saker. Gillar ni inte fisk eller är det andra orsaker?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vi är inte så förtjusta i fisk helt enkelt.
Jo det fanns 20 mikrogram i apoteketet såg jag.
Jag vågar inte höja utan jag kör på det som dom sagt. 
Det är lugnt med höga D-vitamindoser. Inget du behöver vara rädd för. Tvärtom har du allt att vinna på att höja dosen. Läkaren Andreas Eenfeldt skriver flera inlägg om D-vitamin här.

Jag hade också ökat dosen ordentligt. Jag tar 3-4000IE dagligen under den mörka årstiden, det är inga problem alls. Och som sagt, med fett!
Okej. skall ta en seriös funderare på det.
Du kan vara lugn för höga doser. Tar själv 50 000IE (12 500% RDI) 1-2 gånger i veckan under det mörka halvåret och jag lever fortfarande.. 
Här är en bra, lång artikel som sjunger D-vitaminets lov! 
Tack för artikeln. Den var verkligen läsvärd.