Näsblod
Dotttern (mellersta) har samma sjukdom som jag själv. von Willebrandts (blödarsjuka). Ikväll efter träningen så började hon blöda. Det kom mer och mer så jag bestämde att vi skulle åka till akuten. Andra gången. Hoppades att dom skulle bränna men det gjorde dom inte. Inte denna gången heller. Hon fick istället en lång tuss instoppad i näsan som hon skall ha tills imorgon bitti då vi skulle komma åter.
Vi kommer att få en remiss till öron-, näsa- och halspolikliniken och förhoppningsvis så kommer dom att bränna igen hålet. Hon har haft problem nu i flera veckor med näsblod varje vecka. Tror hon börjar vänja sig vid att blöda för första gången som hon blödde så var det skrik och panik. Nu är det mera som en suck.
Dottern var så duktig men sa inte ett ljud. Bara nickade ibland. Dom tog även blodprov på henne och inte ens då pep hon.
Blödtid ikväll: 45 minuter.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lilla stackaren!
Ska det vara så svårt att fixa? Jag hade också stora problem i 10-12 års åldern, men det var sjukvården som sa att "Nu bränner vi bort det" och så gjorde de det och sen har jag inte haft nån problem.
Kan man inte beställa tid för sånt på vårdcentralen? Eller en privatklinik? Det tar ju 10 minuter totalt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Stackars lilla tös. Tålig verkar hon vara också.
Förr var det väldigt ofta att man brände både i tid och otid och jag tror att man är mer restriktiv nu. Barje bränning gör ju att det blir en liten ärrbildning.
Min son (han blir 27) blödde mycket näsblod och var ett öronbarn. Jag tyckte också att de skulle bränna men läkaren vägrade.
Han rekommenderade att ta lite mild olja som jordnötsolja på en tops i näsborrarna varje kväll för att smörja slemhinnorna. Det är när det blir torrt i näsan som det spricker och även små blodkärl spricker. Han blev genast mycket bättre.
Detta kanske inte hjälper alla men ett tips bara…
Det finns numera även någon nässpray på Apoteket som enbart ska innehålla olja.
/Maria
usch inget roligt alls med näsblod……
tänkte tipsa om några bra produkter vet inte om det är nåt som ni kan prova men jag skriver ner dom ändå
Stop-hemo är som en liten pappers tuss som innehåller ämnen som stoppar blödningen funkar riktigt bra
sen fanns det nåt nytt som har kommit nu en gel som man sprutar upp i näsan för att få stopp på eländet Nozohaem
har själv rätt stora problem med näsbold till och från men läkarna vill ändå inte bränna utan dom tycker det får vara som det är 
Jag har ju också haft problem med näsblod. Efter några år kontaktade jag sjukvården och dom sa "nästa gång jag blöder så skulle jag in så dom kunde bränna" och efter det har jag inte blött någon mer gång så därför vill jag ju att dom bränner på henne med så hon skall få slippa att blöda för det är ju inte roligt när man är 7 år gammal.
Hon fick någon blöt tuss i näsan med både bedövning och blodstoppande. Vet inte om det finns att få tag på här på Åland.
Är det inte farligt att blöda för mycket?
Jo det är det. Själv blödde jag i ca 2 timmar. Var helt slut efter det och behövde sova/vila. Kunde inte gå till skolan dom dagar jag blödde och det hände ofta. (Gymnasietiden)
Usch, vad jobbigt!