Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4597 ggr
[Forest]
0

Migrän vid mens

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alltid när det är dags för mig att få mens dagen innan får jag huvudvärk detta blir värre o värre tillslut har jag migrän o spyr. Har medicin men vill inte gärna ta den då jag mår lite dåligt av den. Men vad kan man göra för att slippa få denna migrän/huvudvärk?

Jag äter inga p-piller kanske kan det hjälpa att få hormonerna mer stabila genom dom? Äter järntabbleter då jag alltid haft dåligt med järn i kroppen.

Kom med funderingar o tips vad ni tror är bra :)

Maria
0

Det är väldigt  vanligt att Migrän är hormomrelaterad. Många blir rentav sämre med p-piller men visst kan det vara värt att prova.

I ett tidigt stadie av migränanfall så kan man ta Diklofenak vilket kan hjälpa.

Vad är det för medicin du har som du mår dåligt av?

/Maria

[Forest]
0

oriptan, tycker det känns skönt men får lite små känningar av "flummig" svårt o beskriva :P

Maria
0

Det finns Zoomig nasal, en nässpray som finns receptfri på apoteket numera men den är väldigt dyr.

Du kanske kan pröva någon annan sort.

Man får väga biberkningarna mot hur man mår. Vilket är värst så att säga.

/Maria

[Forest]
0

3 har provat nässprayen med måde inte dåligt men ursh man hade äklig smak hela dagen av den, ja biverkningarna är iaf inte som migrän jag mår skit när jag har det ont så jag spryr :S

Maria
0

Om medicinen hjälper så får man kanske täka som så att vilket är värst, äcklig smak i munnen eller huvudvärk med kräkningar.

Jag har nog testat det mesta genom livet är det gäller migrän. Det enda som hjälper någotsonär är Sumatriptan och Zoomig för mig men man är ju alla så olika.

En tröst är ju att hormonrelaterad Migrän försvinner oftast eller blir bra mycket bättre när man kommer i klimakteriet och när man har passerat detta.

/Maria

[Forest]
0

5 ja jag tar biverkningarna hellre än migrän. Vad jag är lite förvånad över dok är att detta har kommit när jag är 35 år menar hormonstim hade man ju i tonåren.

Ladydragon
0

själv får jag mest migrän veckan före mens inget kul alls

om medicinen du tar inte funkar så bra så finns det andra och tänk på bara för att det är migrän så behöver man inte ta just såna läkemedel själv så mår jag bara dåligt av dom och istället så tar jag Diklofenak Panodil och Lergigan när jag får migrän och mår riktigt bra på den kombinationen

tänk på att du ska ta medicinen så fort du känner att migränen kommer för annars så blir det bara värre o värre

så itt bästa tips är att prova olika läkemedel för o se vad som funkar bäst

har ingen erfarenhet av om P-piller kan hjälpa men du kanske kan prova o se om det har någon effekt

[Asta]
0

Får också migrän vid mens och just nu blir det bara värre och värre. Är väl på väg in i klimakteriet och får längta efter tills det går över. Zomig nasal använder jag och den hjälper för det mesta. Den är förbenat dyr, men jag tänker som så att det är en gång i månaden och hundra kronor i månaden är i alla fall relativt ok.

Det är inte så konstigt att det kommit vid 35, migrän verkar vara något som dyker upp i vuxen ålder hos vissa.