Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 32001 ggr
gickan87
2011-03-11 21:42
38

Bränd tunga

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Brände mig på den varma oboyen nyss nu svider/bränner/sticker det i tungspetsen och den är full med små blåsliknande saker.

Sitter med munnen full med kallvatten men det hjälper inte mycket. Vad kan man göra för att minska smärtan? Rynkar på näsan

MVH Erika :)

mongu
2011-03-12 03:53
0

Vet inte om du kan göra så mycket mera än du gör nu. Kanske en isbit som får smälta sakta.

Det gör ont att bränna sig på tungan brukar hålla i sig några dar (i alla fall för mig) men sen går det över.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
2011-03-12 13:30
0

TA en alvedon också-
Brukar gå över ganska snabbt.

Elshira
2011-03-14 09:24
0

Kyla har endast effekt precis när du bränt dig (så att man minimerar brännskadorna). Att man sitter med isbittar osv efteråt gör inget annat än bedövar tungan lite.

Ta en alvedon eller liknande om det är vädligt jobbigt. Men annars så är det borta på 2-3 dagar =)

Hakuna matata!

mongu
2011-03-14 11:43
0

# 3 Det stämmer att det bedövar men i och med det så känner man ju inte det onda just då.

Det brukar i alla fall kännas bra med lite kyla på en bränd tunga.

Sen kan man såklart ta Alvedon eller nåt om man vill det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2011-03-14 13:02
3

Det finns något bedövningsmedel på Apoteket (minns inget namn just nu) som man kan ta vid blåsor i munnen eller Afte. Borde kunna fungera på en bränd tunga också.

Fast det har säkert gått över vid det här laget.Flört

/Maria

mongu
2011-03-14 13:13
8

ja det finns det ja men vad det heter kommer inte jag ihåg heller? Minnet är bra men ack så kort.

Ha en bra dag! Mongu.