Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 11467 ggr
Maja
2011-03-11 00:22
0

Feber efter blodprov?

I går morse var jag på sjukhuset och tog två rör med blod då jag snart ska till sjukhuset för en vanlig rutinkoll (diabetiker, typ 1).

Mådde bra hela dagen igår fram till runt kl. 17 då jag började frysa riktigt mycket (bara sådär, gick från noll till hundra) och kände mig yr och skakig. Tog tempen och hade 38.5 grader, strax därpå var det uppe i 39 grader. Tog ingen Alvedon, utan lade mig i sängen och vilade. Kände mig lite illamående, men drack ändå några glas med lightsaft för att få i mig vätska. Tog tempen kl. 00 och då hade jag ingen feber.

Vaknade flera gånger under natten och kände mig bra. Tog tempen vid dessa tillfällen och låg bra alla gånger.

Jag funderar på om febern kan ha uppstått på grund av blodprovet? När hon tog det så stack hon rakt igenom blodkärlet och jag har ett stort blåmärke på armen och är öm än idag.

Sedan har jag blivit ritkigt stel i nacken, men jag är lite av en hypokondriker så det är nog inget speciellt med det. Har nog bara suttit konstigt framför alla skolböcker… Idag har jag mest ont i huvudet.

[SvenA]
2011-03-11 10:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har aldrig hört talas om det eller råkat ut för det med över 30 årsprovtagningar Så det måste nog vara något helt annat

Karmatarerskanise
2011-03-11 12:43
0

Nej, man får inte feber av blodprov.
Det skulle vara om dom använder en smutsig nål och får in bakterier, men då blir man riktigt sjuk. Och i Sverige använder dom engångsnålar.

mongu
2011-03-11 17:08
0

Kan aldrig tänka mig nåt samband. Under alla de år jag stuckit patienter samt blivit stucken själv ett antal gånger så har jag aldrig hört tals om att detta skulle kunna inträffa.

Tror mera på att det kan ha med din artrit att göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
2011-03-11 18:49
0

Okej! Tack för era svar!

Det som förvånade mig så mycket var att febern steg upp till 39 grader och sedan bara försvann. Fick ju ont i armvecket i samband med provtagningen och det svullnade upp så jag tänkte mest om min kropp reagerade på något knäppt sätt som den brukar göra ibland.

mongu
2011-03-11 18:52
0

När blodkärlet punkteras så svullnar det upp. Det händer dels kan man sticka rätt igenom men blodkärlen kan också spricka ibland.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2011-03-13 01:46
0

Jag har varit med om samma sak, och har fått förklarat för mig att om man stressar upp sig mycket eller blir rädd så kan man få tillfällig feber innan kroppen hinner "programera om". Så om du reagerade på att hon stack igenom så kan det ha triggat feber tror jag. Glad jag har dock inga som helst venskapliga belägg för detta påstående. Jag vet bara att det har hänt mig några gånger vid bland annat provtagning som har varit jobbig. Jag märkte av det särskilt väl då jag blev stucken i bägge armarna, och slutligen på handryggen. Då blev jag knalldålig.

mongu
2011-03-13 10:31
0

Det kan nog ligga nåt i att man stressar kroppen till ett febertillstånd. Men då pga att man varit med om nåt obehagligt.

Ha en bra dag! Mongu.

[Tassy]
2011-03-13 19:07
1

#7 Ja, jag har känslan utav att kroppen reagerar lite för häftigt för snabbt när det blir så. Den reagerar på att något är fel och tar till tunga artilleriet innan den har koll på vad som egentligen hände, eller något åt det hållet.

Maja
2011-03-13 19:54
0

#6 - Åh, okej… Kan nog ligga någonting i det. Blodprov har jag inga bra erfarenheter av. Är riktigt svår att ta blod från, så jag är van vid att folk sticker fel och "gräver runt" i armen så att jag blir både kallsvettig, illamående och yr. Så jag var rätt så stressad innerst inne! Har i stort sett svimmat vid blodprov tidigare på grund av olika saker.

[Tassy]
2011-03-13 20:29
0

#9 Då sitter vi i samma båt du och jag Glad

Maja
2011-03-13 20:36
0

#10 - Ja, det är nog så! Flört Finns få saker som är så obehagliga som när de kör in en nål och inte hittar rätt utan måste gräva runt.

[Tassy]
2011-03-13 20:40
0

#11 Ush ja. Jag har lärt mig att fräsa ifrån dock så de får sticka om i stället för att gräva. Jag har så sköra kärl på grund av en sjukdom så risken är bara att de hackar sönder allt i stället.