Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 13429 ggr
[YlvaP]
0

Hur "banta" ett barn?

Ja nu skall jag inte banta barnet direkt utan jag kommer inte på något bra ord. Jag kommer ju inte att säga till henne att hon är rund och behöver gå ner i vikt. Jag skall ju göra det i smyg.

Mellersta tjejen börjar bli väldigt rund jämfört med dom andra två spinkisarna här hemma.

Jag har nu börjat att avsockra oss alla för det äts mycket sötsaker och godheter. Denna vecka har varit så att barnen sprungit och letat godsaker i skåpen och vill göra chokladsmetar och liknande för att stilla deras sötsug. Jag har sagt nej och det gäller även mig.

Äldsta och mellersta flickorna har börjat på fotboll så det är ju bra att dom rör på sig men mellersta tjejern har träning en gång i veckan så det är lite synd.

Vad mer kan jag göra för att hon inte skall gå upp så mycket mera. Skulle vara bra om hon höll sig på samma vikt men växer på längden. Hon är en sån som äter massor av allt bara för att det är gott. Hon kan smälla i sig 4-5 bullar tex medan vi andra nöjer oss med 1 max 2.

Kommer att vara hård med barnen om farmor bjuder på fika så dom inte får för mycket. Kommer inte helt att sluta med godis till dom men begränsa det till en dag och mängden. Fikar gör vi sällan hemma men det är hos farmor som dom äter massor eftersom dom fikar varje dag.

Fråga gärna mera så svarar jag så gott jag kan.

Karmatarerskanise
0

Ge dom inte skräpmat. Korv med bröd och sånt.
Ta bort all läsk och servera citronvatten istället.

Ge inte din dotter fri tillgång till maten och säg till när det räcker. Hon äter ju massor av allt för att ni tillåter det.

Sen undrar jag hur gammal hon är?

[YlvaP]
0

Hon är 7 år. Korv med bröd brukar vi äta ibland. Och en del skräpmat. :( Iaf barnen brukar få microburgare och micropizza.

Karmatarerskanise
0

#2 Det är just sådan mat som du ska ta bort.
Barn behöver riktig och näringsrik mat.

Eftersom hon är så und så är det ju helt upp till dig vad hon äter. Du kan påverka hennes framtid.
Gör det innan det gått för långt.

Det är inte svårt att laga bra mat, och det behöver inte ta lång tid.

Maria
0

Vi "smygbantade" vår son när han var runt 10-års åldern. Han har i hela sitt liv haft en god matlust och han började bli ganska rund. Mor och farföräldrar hade butik med godis så det gjorde inte saken bättreSkrikandes

För det första blev det godis och läskförbud med en penningbelöning till sommarlovet. Det var många av hans kompisar som hade detta på grund av tänder med mera så det var inga problem att införa.

Sedan införskaffade vi en wokpanna. Han har alltid gillat att vara med och laga mat och vi började planera Thailändska rätter och Kinesisk mat. Mycket wokade grönsaker med spännande kryddor och han kunde få äta sig mätt utan att han började fundera. Vi köpte olika kokböcker.

All färdigmat var bannlyst och det gällde givetvis oss alla hemma.

Jag såg till att vi aldrig hade onyttigheter hemma som lockade utan att fruktskålarna var fulla. Inga söta bullar utan riskakor till exempel.

Barn växer ju också så det är viktigt att de äter.

Nu som vuxen har vi talat om vår "hemliga plan" och han blev så fin i kroppen och en alldeles normalt byggd tonåring.Glad

/Maria

[YlvaP]
0

Åh det låter ju bra. Något sånt tänkte jag med. Att man smygbantar henne.

Ja jag får nog börja läsa kokböckerna lite mer än vad jag gör. Jag är så enkel av mig och kör på samma gamla maträtter som jag kallar "barnmat".

[ErikSvensson]
0

Barn gör inte som man säger, barn gör som föräldrarna.

Äter ni bra och begränsar godis och annat till en dag i veckan för samtliga (inklusive dig) så tror jag att de kommer ta efter. Se även till att äta mycket grönsaker med för många barn växer upp helt utan detta och jag tror inte det är så jättebra. Försök även att laga bra mat från grunden och skippa färdigkryddor med glutamat (E621-E625) då det ofta skapar begär efter mat med snarlika smaker (samt förvränger riktiga smaker som man kanske skulle uppskattat mer annars..)

Däremot ska du undvika att sätta henne på en "diet" för att hon måste tappa vikt, om hon äter bra och inte för mycket så kommer det jämna ut sig då hon växer. Det viktiga är att få bort onödigt socker, äta regelbundet och skippa halvfabrikaten.

Maria
0

Här kommer en länk om barnfetma i Sverige.

Länk

/Maria

[YlvaP]
0

#6 Nä ingen diet. Mera som att hon inte går upp ivikt men växer på längden. Om det går?

#7 Tack för länken.

Karmatarerskanise
0

#8 Det är väl klart det går. Du har ju fått tips på hur du ska göra.

[YlvaP]
0

Japp det har. Skrattande Måste nog vänta några dagar för jag har hela kylskåpet med microburgare och korv.

Maria
0

Släng, släng slängGlad

/Maria

[Malin]
0

Håller med #11

[YlvaP]
0

Gråter Dyra pengar för mig att slänga. Tyvärr. Dom måste äta upp det. Korvern kan jag göra något nyttigt med men inte microburgarna. Har inte världens bästa inkomst så jag kan inte slänga mat som jag köp.

Maria
0

#13 Fast i längden är det väldigt dyr "mat" du har i kylskåpetFlört

Har du inte så bra ekonomi så ska du absolut laga egen mat. Det blir otroligt mycket billigare och nyttigare.

/Maria

[YlvaP]
0

Tja jag vet inte om det är så dyrt. 2 hamburgare för 1.50 euro, dessutom var den ena på "rabatt". Annars finns det en annan sort med microburgare för 0,55 euro styck. Räcker med en var till ungarna. Flört

När detta är slut så skall jag laga mat från grunden. Det mesta iaf. Får leta efter enkla maträtter som barnen kan tänkas gilla.

[Malin]
0

Egentligen är det hur enkelt som helst. Köp basgrejer, pasta, ris, kanske couscous och potatis, köp kött/korv/fisk/kyckling och var lite kreativ. Man kan hitta på det mesta med det mesta!

Jag har miljoner lätta och snabba recept att tipsa om!

mongu
0

Att ge barnen "barnmat" i form av snabbmat är inte alls bra. Dom behöver få riktig och näringsrik mat.

Det är när barnen är små man har möjlighet att påverka så dom äter det mesta. Grönsaker är viktigt att ha med och få barnen att gilla så dom inte petar bort sånt i framtiden.

Det går att få dom att äta det mesta men det krävs att man själv har en bra inställning till mat överhuvudtaget.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Ja vi är väldigt lata med grönsaker Men jag brukar ha i lite i maten emellanåt. Jag är ingen grönsaksmänniska själv så därav den dåliga åtgången här hemma.

Grytor med grönsaker i gillar jag.

HannaM
0

#18 Wook? Lätt att laga och lätt att ha grönsaker i.

[YlvaP]
0

Hur gör man wok då? När jag försökt så är det bara en massa torra grönsaker och kött.

Maria
0

#20 Köp en kokbokFlört eller googla på recept.

/Maria

[YlvaP]
0

Jag har en Rutiga kokboken hemma. :P

[ErikSvensson]
0

Broccoli är en supergrönsak! 1 kg kostar 17:- på willys, bara o koka upp lite vatten med salt, i med broccoli i ett par minuter och töm ur vattnet. busenkelt och gott! Skrattande

mongu
0

Men om du inte äter vissa saker så lär du dina barn att inte äta det. Som förälder får man ibland (ofta) göra både det ena och det andra som man kanske egentligen inte vill eller gillar.

Grönsaker är bra om barn lär sig äta från start annars kan det va svårt att få dom att äta senare.

Wok är egentligen enkelt och gott. Skär grönsaker, kött i bitar, fräs efter den tillagningstid som varje sak behöver och blanda i efter hand. Det bästa är att man kan blanda i diverse olika grönsaker, bönor osv.

Man kan späda lite genom att låta det småputtra en stund med god buljong eller soya eller sweet chilisås.

Barn tycker ofta det är roligt att va med och skära till grönsaker som ska va med i grytan eller woken.

Så det är bara att tuta och köra. Testa och blanda som du känner eller så gå efter kokbok alternativt recept som finns i diverse tidningar.

Broccoli är supergott det håller jag med om. Går att äta till allt, nästan i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ettlitetalias
0

Du måste börja ge barnen riktig mat! Du gör dem en enorm otjänst genom att föda dem på skräpmat! Du försöker ju gå ner i vikt själv också, så varför inte slå två flugor i en smäll och ge alla i familjen mat som de mår bra av?
Dina spinkisar kommer säkert också att frodas mycket bättre på riktig mat då de får i sig den näringen de behöver.

Enkla, billiga och nyttiga recept som barn älskar:

Linsgryta (typ gratis-mat)

1-2 dl röda linser
4-5 små potatisar / 2-3 stora potatisar
1-2 morötter
1-2 burkar krossade tomater
köttbuljong
2 vitlöksklyftor
1 lök

Fräs löken och vitlöken i olja. Häll över tomaterna. Lägg i grönsakerna och linserna. Häll på vatten tills det ser lagomt vattnigt ut och ha i köttbuljongen. Salta och peppra. Låt koka tills allt är mjukt och lite av vattnet har avdunstat så att det inte är jättevattnigt, utan mer krämigt.

Makaroner med bacon-wok (min favoritmat som barn)

Makaroner

Ett paket bacon
Ett halvt paket frysta wok-grönsaker (min favorit var den med minimajs och vattenkastanjer i)
Ketchup/Sweet chillisås/Philadelphia

Klipp baconet i småbitar och stek tillsammans med grönsakerna.
Koka makaronerna.
Servera med valfri sås eller tillbehör, så som ketchup, sweet chillisås eller en klick philadelphia

Macaroni and cauliflower cheese (alla barn som tycker om stuvade makaroner ÄLSKAR den här rätten)

250g Makaroner
Ett blomkålshuvud (eller två om de är små)
50g Smör
50g Mjöl
650ml Mjölk
Ost (ganska mycket riven)

Koka makaronerna och blomkålen, låt dem rinna av och ställ åt sidan.
Smält smöret i en medelstor kastrull och rör ner smöret till en redning. Vispa ner mjölken, lite i taget, och låt koka i 10-15 minuter tills såsen har tjocknat.
Ha ugnen på ganska hög värme.
Ta av redningen från spisen och rör ner hälften av osten, så att det blir en ostsås. Lägg makaronerna och blomkålen i en ugnsform, häll över ostsåsen, och garnerna med mer ost. Ställ i ugnen tills osten bubblar och börjar bli brun i kanterna.
Servera med valfritt kött och sås (om man vill). Ketchup brukar vara populärt hos barnen.

Korv-wok med couscous (enklare blir det inte)

Korv
andra halvan av wok-påsen du köpte till bacon-woken
couscous
kycklingbuljong
oregano/basilika/timjan/grillkrydda/någon krydda du tycker om

Skiva och stek korven tillsammans med grönsakerna.
Lägg couscousen i en djup skål eller kastrull. Blanda i en buljongtärning och lite andra kryddor om du vill. Häll över kokande vatten så att couscousen är täckt och lite till. Lägg på ett lock och låt stå och dra i 2-5 minuter tills vattnet har absorberats av couscousen.
Servera med woken och om man vill ha sås så är det gott att blanda i lite grillkrydda/salladskrydda/italiensk kryddblandning i lite turkisk yoghurt eller creme fraiche.

Kött med rotsaker i ugn (perfekt helg-mat som både är enkel och billig!)

Kycklingfileer/fläskkotletter/fläskfile/vad det nu finns för billigt kött i affären
Potatis
morötter
lök
palsternacka
(tomat, champinjoner)
vitlök

Hacka upp rotsakerna i pommes-storlek ungefär, och skär löken i klyftor.
Olja en plåt och lägg i rotsakerna. Ringla lite mer olja över dem så att de inte är så torra, krydda med salt och peppar och lite timjan eller rosmarin. In i ugnen, ca 200 grader ca 30-45 minuter beroende på tjockleken på rotsakerna.
Stek köttet.
Vill ha du i tomat och champinjoner, så dela dem på mitten och lägg i pannan de sista 10 minutrarna.

"Fusk-pizza" (roligt för barnen att göra sina egna också!)

Mjuka tortilla-bröd
tomatpure på tub
pizza-fyllning (skinka, salami, champinjoner, ost, lök eller vad ni nu brukar ha)

Bre på tomatpure på de mjuka bröden, och låt barnen lägga på fyllningen! In i micron i 1,5 minut - KLART! Och mycket nyttigare än den frysta micro-pizzarn!

Köttfärssås med tonfisk (nyttigare och en rolig omväxling)

2 burkar tonfisk
krossade tomater
vitlök
lök
1-2 morötter
(champinjoner)

Riv morötterna. Hacka och bryn löken och vitlöken. Häll på de krossade tomaterna och lägg i tonfisken och morötterna (och de eventuella champinjonerna).  Krydda som vanlig köttfärssås. Låt puttra i ca 10 minuter.

Äggröra med vita bönor (måste du vara lat och servera micro-mat, kan du iaf servera något nyttigt)

Ägg
Vita bönor i tomatsås
Valfritt grönsakstillbehör, som t.ex. cocktailtomater, morotsstavar eller dylikt och en rostad brödskiva

Vispa 2 ägg (för ett litet barn, 3 för ett större) i en skål. Salta och peppra lite.
Stoppa in i micron i ca 3 minuter. Ta ut skålen 2-3 gånger under tiden och rör om så att ägget blir finfördelat.
Värm bönorna och häll över ägget. Servera med grönsaker och en brödskiva.

Fiskgratäng

Fileer eller block av vit fisk
Sån där sås som redan finns färdig i kyldisken med t.ex. svamp eller vad man nu föredrar
Garnering i form av räkor, tomat, ost eller vad man nu gillar

Lägg fisken på bakpapper på en plåt. Häll över såsen och garneringen. In i ungnen tills fisken är kokt. Servera med potatis.

ettlitetalias
0

Säg bara till om du vill ha fler recept också. Som fattig, lat och bantande f.d. student så har jag en hel del recept på lager som varken kräver mycket energi eller stor plånbok.

[YlvaP]
0

Tack för alla recepten. Finns säkert en och annan jag kan testa. Skrattande

HannaM
0

Falukorv i ugn är också rätt enkelt. Kansk inte "smalmat" i den bemärkelsen med tanke på osten men det är ändå mer "riktig" mat än micrade hamburgare.

Ta en falukorvsring, skär snitt i den, inte hela vägen ner med någon cm mellanrum. Stoppa en skiva ost och tex: ketchup/tomatpure, senap, lök, äppelskiva i varje hålrum. Skala och tärna alla rotfrukter du tycker om att äta som tex: palsternacka, morot, kålrot, potatis och ev lök och lägg runt om korvringen i en ugnsform. In i ugnen på 200-225 grader, när det börjar närma sig färdigt kan man slänga in några äppelfklyftor också. Tänk på att tärna rotsakerna ganska smått så dom blir färdiga.

Mycket god färssås och omväxling till den vanliga köttförssåsen.

Ca 400-500 g färs som du steker på. Krydda med salt och peppar, häll över lite av en valfri grädde (jag använder havregrädde) så den blir krämig men inte rinnig. Klicka i någon msk tomatpure, en liten klick senap och en fjärdedel-en halv buljongtärning. När det närmar sig slutet klipp i mängder av persilja. Fryst fungerar också fint. Ät med pasta/fullkorsnpasta eller använd som fyllning i en paj.

Mera köttfärsomväxling.

Ca 4-500 g färs steks på i lite olja och en liten klick sweetchilisås. Häll i ca 4 grovrivna morötter. När morötterna mjuknat något slår du över en burk kokosmjölk. Rör ut och tillsätt 2-3 msk jordnötssmör och en halv buljongtärning. Lite salt och peppar. Låt koka ihop en stund och ha sedan i haricot vertes/sugarsnaps/sockerärtor som du skurit i mindre bitar. Låt stå någon minut och servera sedan till nudlar/pasta/ris/couscous

Gillar man inte grönskar råa som dom är kanske det är lättare med tillagade? Jag brukar ofta servera varma grönsaker till min mat som exempel:

Stekta champinjoner och stekt zuchini, någon droppe citronolja.

Grovrivna morötter stekta i lite olja kryddade med salt och peppar.

Tärnad paprika stekt med lite vitlök.

Kokta morötter.

Rätt tunt skivad aubergine eller zuhini som tillagas i ugn med lite salt på.

Kokt broccoli eller blomkål.

Kokta gröna ärtor eller haricot vertes.

Spenat, stuvad eller inte.

Majskolv.

Vill man göra det enkelt så finns ju massvis med frysta grönsaker i olika blandningar som bara är att fräsa på lite snabbt.

[YlvaP]
0

Ja falukorv i ugn har jag ätit som liten. Dock hade vi inga rotsaker i byttan men det går nog bra.

Ladydragon
0

det jag skulle vilja ge som råd är att prata mycket med barnen om hur man ska äta nyttigt och varför

jag ger inte så mycket för att "smygbanta" någon utan mer informera och prata om det hela såklart på ett sätt som barnen förstår och utan pekpinnar

att införa rutiner för när man äter är oxå bra frukost äter man vid en viss tid samma sak för lunch mellanmål och middag

att vara sugen på nåt onyttigt brukar ofta vara att man äter för lite eller för sällan

är man sugen eller småhungrig mellan måltiderna så ät något nyttigt härhemma så äter man då riskakor eller skorpor med eller utan pålägg eller frukt ingenting annat

att införa speciella dagar då man äter godis och läsk kan hjälpa men inte alltid det kan oxå leda till att man gör allt för att få äta godis på vardagarna eller kakor eller något annat 
har sett alltför många gånger barn som tjatar och tjatar och tjatar efter godis och gör allt o mer därtill för att komma åt godis ofta så kan man inte ens ha det hemma för barnen äter upp det Obestämd och då kanske man ska fråga sig om det är rätt metod?

min son fixar inte alls det där med att enbart äta godis och kakor på någon speciell dag så det gav jag upp snabbt utan han får äta det när han själv vill vilket leder till att han glömmer bort det hela 
godis äter han typ 1 gång varann vecka likadant med kakor och annat

däremot så har vi speciella chipsdagar och det är fredag och lördag kväll för chips

Maria
0

#30 Jag håller med dig om att det är viktigt att prata med barnen om maten och dess betydelse och att ha fasta matvanor.

Men jag vidhåller fortfarande att ska man banta barn så ska man "smygbanta" för det kan göra mer illa om barnen verkligen förstår att de är såpass överviktiga att familjen till och med har börjat ändra matvanor.

Man måste akta sig för göra detta för stort utan jag tycker att det måste ske naturligt utan för mycket prat.

/Maria

HannaM
0

#30 Jag har aldrig haft problem med att äta lördagsgodis och endast det. Mina föräldrar sa att så var det och då var det så. Inte konstigare. Sen kunde det då och då och alltså inte ofta hända att det var glass till efterätt en veckodag.

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Vi hade alltid fredag och lördag som vi fick äta godis  och chips på. Vi fick dela upp godiset som vi fick på fredagen. Antingen åt vi allt på fredagen och var utan på lördagen, elelr så sparade vi.

Fungerade hur bra som helst.

[YlvaP]
0

Jo jag håller med om att man skall smygbanta för man vill ju inte att dom skall få fel uppfattning och kanske få ångest över maten och kanske få ätstörningar. Men självklart skall man ändå prata om hur viktig maten är.

Glömde bort mig helt i helgen. Köpte chips i fredags och idag fick dom en chokladpudding. Puddingen fick dom för att äldsta dottern var så duktig på fotbollsplanen idag. (4 matcher) Annars försöker jag handla utan barn just för att dom inte skall tjata om en massa onödigt.

Blir att börja om från början igen imorgon. Vi åt fisk och potatisgratäng men det gillades inte av barnen. Hmm alla barnen. Kan ju inte äta fiskpinnar.

HannaM
0

Har recept på en fiskpudding som kommer från kolhydrater.ifokus. Har hört att även lite småkinkiga barn äter den. Dock är det ju inte "bantningsmat".

500 g fisk

3 ägg

3 dl grädde men det kanske går att ta mjölk om man vill ha det mer light?

Salt, peppar

Färsk eller frusen örtkrydda tex dill, persilja eller gräslök

Mixa allt, häll ner i smord form, typ sockerkasstorlek och grädda i ugnen (225 grader) i va 30 minuter.

[YlvaP]
0

Hmm låter bra. :D

Karmatarerskanise
0

#34 Det finns allt mat som barn inte tycker om. Men det är du som bestämmer.

Vill barnen inte äta får dom gå hungriga. Då lär dom sig att äta det som serveras.

[YlvaP]
0

Ja det gör jag. I alla fall så gör jag inget annat till dom.

nyborjare08
0

"Puddingen fick dom för att äldsta dottern var så duktig på fotbollsplanen idag." - där har du en del av problemet! Belöna inte med mat/godis. Belöna med att göra något roligt tillsammans (som inte innefattar godis!).

[YlvaP]
0

Jo jag vet. Glömde bort det och gick i mina vanliga köpatankar. Det är därför som jag inte vill ha barnen med när jag handlar. ;)

nyborjare08
0

Jag menar inte att de "ber" om belöningar i affären, eller om köpvanor. Jag menar att man skapar helt nya vanor för belöning som inte handlar om nåt man stoppar i munnen. Och det gäller ju hela familjen.

Elshira
0

Ett tipps! När jag gör wook (köper dock oftast felix färdiga) så har jag cous cous till det, och i själva wooken så brukar jag blanda i cocosmjölk samt en skvätt soya. Kryddar gör jag först och främst med chilli och lite peppar.

Sedan blandar jag wook (inkl såsen) med cous cous och äter med sked ^^ Enkelt och gott!

Jag är själv väldigt "tråkig" och har svårt att komma på recept. Jag brukar då köpa hem billigt kött och bunkra upp i frysen. Sedan kollar jag på internet på typ recept.nu efter något bra recept.

Ett tipps som alternativ till kokt potatis är att bara skära upp potatisen och ugnssteka den. Kör på 200 grader längre än vanligt (45 min kanske?) tills de blir så där smaskigt knapriga. Då känns det mycket mer festligt! Brukar ha på lite olja och salt + timjan.

Vad det gäller grönsaker så är jag själv ingen som gillar att ha det i maten… Men skala några morötter och lägg i kallt vatten och ät antingen medan ni väntar på att maten bli klar eller efteråt. Vet att du inte gillade att få sås på grönsakerna osv precis som jag och då fungerar det bra. Men se bara till att få fram det! Frysta ärtor som man sjöljer under KALLT (med ljummet/varmt blir de bara som "vanliga" ärtor") vatten tills de bara precis tinat i mitten. Kalla ärtor är riktigt gott!

Hackad spenat är perfekt att ha i tomatsoppa tillsammans med lite chilli, ketchup och salt/peppar + massa pizzakrydda. Ha rostat bröd till det. Billigt och enkelt! ^^

Själv hör jag till den skaran som alltid vill äta på något… Det har jag däremot löst med gräddfil som jag har santa-marias texmexkrydda i (blir lite billigare än vanlig dippmix och mycket godare!), till det har jag morötter och gurka =)

Nötter är också bra att ha hemma, för visso ganska så fett men nyttigt i.af! Undvik jordnötter bara.

Frukt är för visso mycket socker det med, men jag brukar hellre köpa en honungsmelon än en chokladkaka när jag är sötsugen. Det mättar i.af lite och är något nyttigt med.

Milkshake (glass + mjölk + bär) är också en lite bättre variant till bara glass.

Olidligt sugen på choklad? Snitta en banan med skal på längden, lägg ner 4-5 bitar choklad. In i ugnen 15 min med aluminiumfolie runt tills det smält. NOM NOM!

Marsmallows är väldigt sockriga… Men sitt och "grilla" dem över ett ljus. Gott och… långsamt! xD

Hakuna matata!

Karmatarerskanise
0

YlvaP; jag såg nu att en av dina döttrar är medlem inne på iFokus.
Med tanke på det kanske du inte ska skriva sånt här öppet. Det kan ju komma sig att din dotter läser det här?

[YlvaP]
0

Ja det är sant men det är inte den som behöver detta utan mellersta tjejen. Var annars skall jag fråga om detta? :(

Karmatarerskanise
1

Tänkte mest att det kanske kommer fram om barnen bråkar sen, att den som är medlem här kan använda det som vapen för att såra.

Syskon kan ju vara ganska lea.

[YlvaP]
0

Jo det kan dom. Får se vad som händer framöver.