Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 35855 ggr
Zabbio
25

Långvarig Värk i ryggslutet/svanken...

Ok.. nu har jag haft ont i svanken, riktigt ont jag kan knappt ta mig ur sängen på morronen, i..hur länge kan det vara?Ett år eller två? Det måste ha kommit smygande för en dag vaknade jag helt enkelt och insåg att jag hade haft den där verken mkt länge, men känns som att den alltd varit där.

Den släpper i regel efter några timmar men ibland håller den i sig och liksom hugger till. Vissa dagar är värre än andra men det är mycket ovanligt att jag inte känner till den när jag vaknar. Har nästan blivit såatt jag undviker att sova länge (om jag baa sover 4 timmar så ''hinner'' den inte sätta sig. Men det är naturligtvis bara korkat, dels kommer den iaf och dels behöver jag ju sömn.

Naturligtvis har man inte gått och kollat upp det hos läkare heller… Får ta och göra det. Problemet är att jag har svårt att ta mig doit om det inte känns mer akut, pga att man ska ringa så förbaskat tidigt (jobbar natt) och ändå inte får ngn tid alltid.. och nu har jag ju det här utslaget som är lite mer brådskande trots att det är mindre alvarligt.. inte kan de tänka sig att kolla bägge problemen man har på en gång heller..

Men iaf.. så gjorde jag det man inte ska göra och kollade på internet.. och hittade ngn reumatisk sjukdom som stämmer läskigt bra in på det hela.. Bectherews eller nått hette den..(så nu är jag ännu sjukare :P finns nog lite inbillningsjuka i oss alla tror jag)

Man skulle bli trött (när jag inte ställer klockan sover jag i 14 timmar, kan iofs också bero på att jag annars sover för lite, att jag sover för mycket eller så men iaf) jag känner lättare depressionskänslor, inte så mycket att jag är lesdsen utan mer att jag inte orkar något. Har feberkänningar relativt ofta och mår illa ganska ofta,..

Nu är jag extra paranoid för i ntt hade jag ont i hela kroppen, närapå, ffa axlar, nacke, svank och höfter/lår..

Någon med erfarenhet eller kunskap som kan lugna mig eller bekräfta lite grann?

Det blir läkare på måndag tror jag..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maria
1

Jag tror internet är både på gott och ont. Har man någon åkomma så finns det säkert "100" olika sjukdomar som kan passa in. Det gör att människor blir mer oroliga och även hypokondriska.

Sedan är det så att man kan ha stor nytta av sina kunskaper man läst på nätet så det blir till att göra en avvägning som passar.

Eftersom du är på gång att besöka en läkare så råder jag dig att avvakta besked och ev. utredning och försöka att inte oroa dig.

Ryggar är ett besvärligt område (även för läkare) men försök att stå på dig.

Lycka till…Glad

/Maria

Åsa S
1

Att byta säng el madrass kan bland hjälpa ifall man blir stel då man sover, för mig hjälpte det ganska bra att byta till Tempursäng jag blev mindre stel i ländryggen, man har ju bättre blodcirkulation i en sån säng. Jag har dock en mindre skada som jag inte vet hur jag fått som får några kotor att hoppa snett ibland i ländryggen som min kiropraktor brukar fixa till, men jag har inte behövt gå speciellt ofta sedan jag bytte säng.

Det finns även liknande madrasser typ ergotemp, ofta kan man få låna hem denna typ av madrasser och prova ett tag innan man köper de kostar ju ganska mycket. Men jag tycker det är värt att spendera lite mer på en bra säng/madrass ifall man mår bra i kroppen av den,  för då blir ju även humör och annat bättre också.

fibro
0

Var lånar man en sån??

Åsa S
0

Många av tempurs återförsäljare har den tjänsten så det kan vara hos möbelbutiker, hälsokost, napraprater, kiropraktorer, ryggkliniker, sjukgymnaster och liknandel. Man kan kolla upp vilka som säljer tempur i närheten där man bor och ringa och fråga.

(På Tempurs hemsida står det "Låna hem en Tempurmadrass kontakta din återförsäljare" så det låter ju som om det är praxis att återförsäljarna ska ha den servicen, ofta brukar de nog ta ut en desposition som man får tillbaka då man lämnar tillbaka madrassen, kan säga att madrassen är riktigt tung inget man tar under armen och knatar iväg med tycker jag det är nog den enda nackdelen med madrassen)

På ergotemps hemsida kan man se när man söker på återförsäljare ifall de har servicen att man kan få låna en madrass (det är en symbol vid återförsäljaren som visar vad de har för service)

Man behöver ligga i tempursängen (+troligtvis även ergotempmadrassen) i flera nätter innan man kan ta ställning för om man gillar den eller ej,  för den känns ju så annorlunda i början, i min kalla lägenhet är det som att lägga sig på en planka i början tills den börjar mjukna av kropsvärmen.

fibro
0

OK, tack, ska kolla upp det Skrattande

mongu
0

Zabbio!

Om du när du beställer tid hos din läkare säger att du har flera saker du vill få undersökt så är väl det OK?

Annars ta utslaget först och sen tar du och kontrollerar vad det är med din rygg.

Det är bättre att du får det kollat än att du ska oroa dig en massa. Om det känns bättre så beställ tid hos en sjukgymnast. Det kan man göra utan remiss.

Sjukgymnaster brukar kunna råda dig och säga om det är dags för undersökning eller kanske är det så att du behöver träna upp din rygg.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
1

#1 Jo, det stämmer nog :)

#2 har provat en rad olika sängar, mjuka, hårda, medel men ingen förändring tyvärr.

#6 Nej, har försökt det innan men de tar inte allt.

Jag tror at jag tar ryggen först och provar kortisonsalva en vecka på utslaget.. :)

Sjukgymnast vill jag inte gå till innan jag vet vad so är fel, känner för många som gått till sjukgymnaster som har gått mot kroppen, och när de kollat upp ordentligt har saken förvärrats av övningarna..

mongu
0

Sjukgymnast är oftast duktiga och det antal jag träffat har inte gjort nåt om dom misstänkt att det skulle förvärra. Istället har de då rekommenderat t.ex. röntgen för att kunna gå vidare.

Dessutom så är ju sjukgymnaster leg. personal och säkrare än många kiropraktorer.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
0

#8 Visst borde det vara så, men det är det ju inte eftersom de jag känner har så dåliga erfarenheter. Jag vill först veta vad som är fel och då går jag till läkare, varken sjukgymnast eller kiropraktor. Om sen inte läkaren kan hjälpa så kan jag ju prova andra lösningar.

Branneli
0

Min erfarenhet; Ont i ländrygg sen 1983. För ca tre år sedan hade denna värk brett  ut sig på fler ställen i min kropp . När min kropp inte orkade "ta i" . Dvs  jag orkade inte hålla i saker & ting, sökte jag på min vårdcentral. Remiss till rematologen, efter prover.

Bechterew, säger läkaren på rematologen.

Sen 1998, har jag inte kunnat arbeta heltid. Men jag vill jobba! Jag går stavgång & styrketränar, samt vattengympa.

Stavgång är suveränt bra för min kropp Cool.

Hoppas att du finner lösning på din värk.

Zabbio
0

Jag hoppas att jag ine har det.. :/

Vill ju också jobba, har ju precis kommit ut i livet, så det får bara inte vara något sånt..

Branneli
0

Jag håller tummarna för ditt tillfrisknande! Flört

(Så hårt jag orkar,fniss)

Zabbio
0

Det första läkaren gör är att fråga om någon i släkten har  Bechterew..Och det blev fler blodprov än vanligt.. *nervös*

Men än så länge är det inflammation i bäckenleden, och det kan bero på att mitt ena ben är kortare än det andra.. fick remiss till sjukgymnast och tabletter…

Fick salva för utslaget på armen med.

HannaM
0

Jag hade en period på något år och främst tre fyra månader extrema problem med smärtor i ländryggen, jag kunde varken stå gå eller ligga egentligen. Inte resa mig och inte lyfta saker. Jag gick hos sjukgymnast och hade en del skonsamma övningar plus tens och antingen hjälpte det eller så gick det över av sig själv för det blev bättre. På senare år har jag ibland fått tillbaka liknande smärta men det har då hjälpt med vanlig styrketräning så i mitt fall misstänker jag att det beror på alldeles för dåligt tränat bål helt enkelt.

RuiXue
0

Jag lyfte en väska fel i gymnasiet och hade under flera år problem med ländryggen efter det. Senast jag fick en attack av det så satt jag på holken och skulle dra upp min kjol sen höll jag på att inte komma upp! Var som om nån hade huggt mig med en kniv. Nån dag senare hade jag fortfarande lika våldsamt ont så åkte och fick akupunktur mot det och det har hjälpt! Har inte haft en attack i ryggen på över 3 år nu :) Dock har jag fått problem i övre delen av ryggen sen snart 1 år tillbaka. En disk hamnar fel ibland och jag måste knäcka ryggen rätt för att inte få ont och bli jättestel :P

Hoppas allt går bra för dig och att provsvaren inte visar på nån sjukdom!

Jennie

fibro
0

Jag skadade ländryggen på jobbet för 5 år sedan och har sen dess haft daglig värk. Nu har smärtan blivit riktigt illa igen och finns även i bröstryggen och nacken. Magnetröntgen visade 2004 litet bråck och mindre andra skador. Ska nu på ny MR, får se hur det förändrats. 

Jag är mycket stel, har svårt att gå och sitta. Köra bil är en plåga och vaknar varje natt av värken. Enligt läkarn har den kroniska smärtan gett mig fibro oxo…

Ryggvärk är ingen dans på rosor…

Zabbio
0

Är väl hyfsat tränad i kroppen, lätt övervikt men mycket muskelmassa beroende på att jag alltid älskat hästar och det är ett slit, plus att jag är född rätt stark.

Dock kan jag ju ha lyft fel, men jag har ju ändå tänkt på lyftställningar och så mer än andra jag känner iaf.. :/

Hoppas att det är att benen är ojämna, då räcker det nästan med en iläggssula ju :)

HannaM
0

#17 Jo jag trodde jag var tränad, jag spelade handboll tre dagar i veckan inklusive fys och löpträning… uppenbarligen inte då.

mongu
0

Ibland kan det va fel muskelgrupper som är tränade även om man är aktiv.

Ha en bra dag! Mongu.

HannaM
0

Mm var väl mitt problem tror jag. Ojämnt stark vilket gav problem.

Hursomhelst, jag hoppas att detär något som går att lösa på ett smidigt sätt för dig Zabbio

Zabbio
0

Tack :)

[SvenA]
0

#17 De flesta mäniskorna har olika långa be

Jag tror mer på att det är en inflamation i muskelfästena

HannaM
0

#22 Fast olika olika långa så att säga. Det kan ju diffa en millimeter eller två centimeter och d et ger rätt stor skillnad.

Zabbio
0

#22 Det är en inflammation, ,en enligt doktorn kan den orsakats av benens längd.

Katten123
0

Så du har du varit hos läkaren Zabbio?!

Jag har exakt likadan värk tror jag.

Haft nåt år nu.

Testat byta säng utan resultat.

Idag är det värre än någonsin.

Känns som jag är av på mitten!

Vaknar varje natt, får dra runt mej i sängen…

Tidigare gick det inte att sova mer än 3 tim ungefär.

Nu "måste" jag sova så nu kan jag somna om. Men fy fabian så ont det GÖR!

Håller i sej hela dagen. Avtar allt eftersom, men finns ändå där hela tiden.

O sen på natten börjar det igen!

Jag vet att mitt ena ben är kortare än andra, då jag lagt upp byxor o det skiljer en bra bit ;)

Kan det va mitt problem oxå?!

För jag har oxå vatt inne på Bectherews sjukdom hehe…

Jag orkar seriöst inte ha så här ont mera!

Har ditt läkarbesök funkat för dej?!

Har du ont idag?!

Värken går mej på nerverna!

Zabbio
0

Hej!

Sök upp en sjukgymnast!

Jag fick medecin mot inflammationer några gånger och i perioder och det hjälpte lite tillfälligt. Sen har/får jag rejäla låsningar fram på bäckenet, något sjukgymnasten hjälper mig med och visar hur jag blir av med igen och knäcker rätt. Korsbenet låser sig också en del men det har blivit bättre.

Just nu vet vi inte riktigt vad som orsakar det, men jag är överrörlig och även om jag är stark så har jag fått övningar att göra varje dag för att stabilisera och motverka överrörligheten med hjälp v musklerna runt om. Jag har fortfarande ont, till och med rejält ont ibland, men det har blivitättre. Jag kan jobba, jag kommer upp ur sängen nästan varje dag och behöver bara stå ut med en molande värk i ryggen och lite hugg i ryggslutet emellanåt. Smärtan efter ett arbetspass försvinner fortare.

Jag går fortfarande hos sjukgymnast och fortsätter det på rätt håll så försvinner snart smärtan helt tror jag :)

ontikroppen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite sent att svara men du kanske fortfarande har besvär? Om inte, grattis! Här kommer iaf lite råd ditt dig, om du behöver, och till andra människor som har sådana besvär.

Jag har också problem med svanken, låren och nacken och har ont varje dag. Jag idrottar 5-6 gånger i veckan så jag är väll starkare än medel..

Jag rekomenderar DJUPMASSAGE på låren (framsida och baksida), höftböjarna, svanken, ryggen och sidorna på ryggen. Det är ett helvete och det gör ONT som fan men du kommer känna resultat både direkt första gången och förbättringen kommer även bli mer långvarig efter några tillfällen.Djupmassagen bör du få 2 gånger i månaden och det kostar väll en del, vet inte riktigt hur mycket där du bor, men räkna med 1000-1500 per månad.

STRETCHING rekomenderar jag också då det är gratis, mycket givande och kan göras nästan när som helst och var som helst och behöver inte ta mer än 15 minuter sammanlagt, dessutom är det skönt efteråt . Det viktigaste området att stretcha är höftböjarna (3 ggr per dag, 3x1 minut per sida). Men även ryggen, låren och rumpan bör stretchas en eller två gånger om dagen. Sök efter stretchövningar på internet och utför dem korrekt.

Sedan kan jag utifrån egen erfarenhet gissa att du är lätt framåtböjd i ryggen och inte har särskillt bra kroppshållning. av med kläderna och ställ granska din kroppshållning i spegeln! kolla framifrån och från sidorna, i naturlig och avslappnad ställning så märker du vad jag snackar om. Sök efter övningar och råd på internet för att få bättre kroppshållning också.

Jag kan säga att jag själv har haft problem med detta i ca 1-2 år, ibland till och från, beroende på hur noga jag vart med stretchingen och massagen. när du känner dig bättre i kroppen behöver du nog inte stretcha 3 gånger om dagen men fortsätt stretcha även när du känner dig bra i kroppen, i förebyggande syfte.

När det gäller nacken har jag tyvärr inga råd men jag gissar på att alla dina (och mina) skador beror på varandra, att när man får ont på ett ställe så blir man lite sne och belastar en annan del av kroppen. Tänk på att vara rak i ryggen när du sitter och går.

LYCKA TILL!