Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3668 ggr
Maria
0

Höja frikortsgränsen?

Göran Hägglund förespråkar att höja frikortsgränsen på mediciner från 1800 kronor till 2200 kronor.

Jag kan i och för sig förstå att vissa saker ska följa prisökningen och denna summan har varit samma sedan 1999.

Vad man glömt är ju bara att penionerna har inte följt prisökningen och kommer då att drabba en grupp som är extra utsatta då äldre ofta har mer krämpor och mediciner.

Vi får heller inte glömma de långtidssjuka och deras ersättning som heller inte har följt någon prisökning i större grad.

Hoppas att detta inte går igenom

/Maria

Mitralis
0

Låter inte alls bra det här Rynkar på näsan

[Maine]
0

För min del så tycker jag inte att det är det inte så stor höjning. Det blir ca 33kr/mån.

Maria
0

#2 Jag vet. Egentligen är det ju inte stora pengar att prata om men för många kan det ändå bli ganska tufft.

Framförallt när man börjar en ny period och kanske har ett dyrt läkemedel. Jag vet när jag hämtade mina Imigran som då kostade nästan 1800 för 18 piller. Visserligen fick jag frikort nästan på direkten men summan skulle ju betalas i klump.

Vad jag försår så är det problem med vissa nya apotek med att få avbetalningsplan men jag är inte säker.

Skulle det nya frikortsgränsen på 2200 införas och har vi inräknat de 900 kronorna för frikort till läkare så har vi en kostnad på 258 kronor i månaden om året för läkarvård och mediciner så räknar man så har vi det ändå förhålllandevis bra i Sverige.

Problemet för de med lägst inkomst är ju att större summor får betalas innan man får sitt frikort.

/Maria

[Maine]
0

Som tur är så kan många använda sig av delbetalningen. Men så är det ju, prishöjningar drabbar alltid någon.

Vad jag vet i skrivande stund så är det bara Apoteket som har delbetalning. Därför måste jag alltid hämta ut min medicin där. Fördelen är att jag kan göra webbeställningar, även köpa receptfritt och detta betalas månaden efter.

Ladydragon
0

det stora problem som ni oxå skriver om att detta drabbar dom som redan har låg inkomst och speciellt dom som har betalningsanmärkningar

när det gäller avbetalning så på alla "nya" apotek så måste man fylla i en ny avbetalningsformulär och det görs även en kreditkontroll och har du betalningsanmärkningar ingen eller låg inkomst så är det ett stort NEJ

då jag själv har betalningsanmärkningar så kan jag enbart hämta ut medicin på Apoteket vilket är krångligt och jobbigt närmsta sånt apotek ligger ungefär 5 mil bort Rynkar på näsan
jag kan välja att hämta ut medicin via Apotekets hemsida men då får man räkna med att det tar några dagar att få medicinen

min åsikt är att jag vill inte ha någon höjning det gör att jag får betala ännu mera för medicinen än vad jag gör idag

en totalt katastrof vore det direkt om nu Apoteket oxå skulle delbetalningssystem och man skulle tvingas att ansöka igen för jag har ingen som helst möjlighet att betala runt 500 kr för att hämta ut mina mediciner  Gråter

det gör mig lessen och orolig att det känns som att det görs mer och mer saker för att försämra för oss som redan lever på gränsen för att klara oss Gråter