Lock för örat!
Jag blir galen! Har haft lock för öronen i en vecka nu! Det ena värre än det andra.. och emellanåt hörs ett jobbigt tickande i takt med pulsen.. ._.
Vad kan man göra? Har provat med öronrens, sån där man droppar i och sköljer ur efter ett tag, det har inte hjälpt… naturligtvis både gäspat och svalt ett antal gånger den här veckan, vet inte hur jag ska jämna ut trycket eller vad det beror på….
Har inte ont eller något, men det är fruktansvärt irriterande och så hör jag ju dåligt också..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan du tryckutjämna? Så som dykare gör, håll för näsan och blås ut med den så bör det "klicka till" i örat. Om det är en vaxpropp så bör du gå till vårdcentralen och få det ursköljt med en sköljblåsa, det är otroligt skönt kan jag säga (har gjort det två-tre gånger själv..)
Det finns även sköljblåsa att köpa på apoteket men det är bättre att låta någon kunnig ta hand om det. 
Mitt tips är en öronläkare, som har en slags blås, som suger ur skiten meddetsamma. Går fortare och är effektivare än en massa skölj och grejer.
Jag håller med "övriga talare".
Du har gjort vad du kan själv och när inte det hjälpt så får du nog söka vård.
/Maria
#1 har ju blåst ut med sköljblåsa själv
Nej, tänker absolut INTE hålla för näsan och blåsa ut! Det har pappa alltid sagt till mig sen jag var liten och varje gång jag gjort det har det gjort ont som fan! Och inte har det hjälpt heller. Tack annars, det fungerar säkert för en del.
Får nog bli läkare. tror inte det är vaxpropp, kanske nån öroninflammation eller nåt (har haft det många gånger utan att det gör ont.) Hade det varit vaxpropp borde det ha blivit bättre i alla fallf lite med rengöringen och sköljningen.
#4 Det gör ont om man blåse allt vad man kan ja. Det är meningen man ska blåsa sakta och lite, så det inte gör ont. Sen blåser man hårdaare och hårdare. Men som sagt, alla kan inte göra på detta sätt, och det hjälper inte alltis heller. Så vårdcentralen blir nog bra. Dom damsugar örat
#5 Gör ont oavsett. Läkaren idag sa också att jag skulle göra så ''det är bra att detgör ont''
Väntade i 3 timmar på vårdcentralen för att konstatera att de inte kan göra något. Rekommenderade nässpray.
Har tydligen vätska bakom trumhinnan.
Åkte till apoteket för ny näspray, kö där med. i mataffären var så klart också kö.Var på riktigt tråkit humör vid det laget, väntat från kl 8 till över halv 12, hungrig och eländig. Stackars mig.
Men nu ska jag se på film, knarka näspray och ladda för nattskiftet. Man får bli stressad och irriterad, menman måste ju släppa det igen.
Okey. Då är ju frågan hur gärna du vill bli av med det?
Smärtan varar ett par sekunder, sen kanske du blir av med locken.
Annars får du hoppas på nässprayen.
#7 Har försökt men det hjälper inte. Och har hadt ont + lock nu i ca 35 minuter, så det kändes inte som ett bra råd..
Va?
Du blåste väl för att bli av med lock, hur kan du då få lock?
#9 Fick inte lock, blev bara inte av med det jag redan hade + att jag nu har ont också.
''knyckla till'' i örat men locket är kvar.
Men varför kan inte vårdcentralen göra något…?
Är det allergi eller förkylning som gör att det samlas vätska bakom trumhinnan?
Förr satte man in rör på barn med vätska bakom trumhinnan. Min son hade rör i omgångar. Jag vet faktiskt inte om man gör så idag men jag tycker också att det låter konstigt att man inte kunde göra något mer.
/Maria
#10 Aha då förstår jag 
#11 Troligtvis beror det på lite förkylning.
Vet inte varför de inte kan göra nåt, de vill väl bara vänta lite till och slippa göra nåt mer avancerat om de kan..
Lock för örat kan vara irriterande, men det gäller nog att försöka fokusera på annat. Låt det inte ta energi, utan tänk på något annat istället.
#15 yep, nu har jag näsblod och halsont från att använda näspray i ''ren'' näsa
Det funkar. Nån gång går det väl över. Lite jobbigt att inte höra ordentligt och att höra sig själv. Men det går.
YES! Första dagen utan lock för örat! :D
Ville bara säga, så vet ni ^^
Härligt!