Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6101 ggr
Bergspuman
0

Immun mot vinterkräkis?

http://www.expressen.se/halsa/1.2340992/enkelt-test-visar-om-du-ar-immun-mot-kraksjukan

Detta läste jag nyss på Expressens hemsida.

Jag ska definitivt köpa testet och göra det.

Misstänker i och för sig redan att jag är immun eftersom jag aldrig haft det här viruset. Men kan vara bra att veta ändå.

Karmatarerskanise
0

Undrar vad det kostar. Är det itne för dyrt ska jag testa mig.

Bergspuman
0

Om jag hinner idag ska jag svänga förbi Apoteket och kolla, isåfall återkommer jag Glad.

Karmatarerskanise
0

Oki Skrattande

RuiXue
0

Jag är nästan säker på att jag är immun. Inte haft kräksjukan på snart 20 år trots att folk runt mig vart sjuka.

Jennie

[Tassy]
0

Jag är inte immun tyvärr Tungan ute fy så sjuk jag blir av vinterkräket!

Jag hoppas att testet inte är dyrt, för att kolla immuniteten är ingen svår process alls.

Ladydragon
0

jag är hemskt lessen för att jag är en sån besservisser men det finns en muterad version av Vinterkräksjukan och alla kan tyvärr bli smittade

länk här

mitt ex va immun mot Vinterkräksjukan och jag hittade länken och gav honom och det tog inte många dagar innan han va totalt däckad av eländet

jag tror det enda som hjälper är att tvätta händerna noga och ofta och använda Handsprit

Bergspuman
0

Jag är +45 och har ALDRIG använt handsprit i hela mitt liv.

Inte heller haft vinterkräkis.

Är det inte immunitet, så är det någon annan slags motståndskraft eller bara tur helt enkelt.

Min svägerska berättade att hennes systers man råkade vara den ende friske i hela familjen (7 vuxna, 6 barn) som var frisk när precis alla samtidigt, vid ett släktfirande, insjuknade i kräksjukan. Han fick bland annat ta hand om sina sjuka barn och sin sjuka fru. Han borde ha blivit smittad som var mitt uppe i skiten, men det blev han inte. Så jag köper inte muteringsteorin heller tyvärr…

[YlvaP]
0

Jag är nog inte immun men jag insjuknar ungefär varannan vart tredje år i någon magsjuka medan barnen har ett-två per år.

Maria
0

När jag arbetade på sjukhusavdelningar så var det ett elände varje gång "sjukan" kom. Ibland arbetade man hela dagarna i plastförkläde och gummistövlar. Helt makalöst. Stackars patienter som var sjuka redan innan.

Stackars personalen också som trots uppenbar "arbetsskada" fick karensdag i alla fall.

Jag har åkt på det ett antal gånger och det är nära nog en "nära döden upplevelse"Tungan ute

/Maria

[Tassy]
0

Handsprit har ingen effekt på kräksjukan. Det är tvål och vatten som gäller för att skölja bort eländet.

Dom flesta sjukdomarna muterar förr eller senare, det beror på hur stabilt det är. Det är därför vi inte kan vaccinera oss mot förkylning till exempel.

Bergspuman
0

Hm. Missräkning. Jag gick mycket riktigt till Apoteket igår och frågade efter detta test, receptarien såg helt oförstående ut - hon hade aldrig hört talas om det och hade inte fått någon information.

Så jag undrar VILKA apotek det ska finnas på…?

Karmatarerskanise
0

#11 Låter ju onekligen skumt!
Att tidningen vet det före apotekets personal Glad

Bergspuman
0

#12 Jag har varit med om liknande situation, fast då gällde det inte ett test som såldes på Apoteket, utan det gällde ett nytt sätt att diagnosticera magsår - genom att mäta syrakoncentrationen i andedräkten.

När jag nämnde det för min husläkare eller om det var sköterskan, så såg de helt handfallna ut. Nää det kände de inte till, vad var det? fick jag höra med mycket misstänksamt tonfall.

Man kan ju tycka att personal i vårdsektorn lättast borde ha tillgång till nya rön!

Karmatarerskanise
0

#13 Precis, vårdpersonal borde få veta sådant först.

Ladydragon
0

10# jodå handsprit hjälper visst emot Vinterkräksjukan till exempel

2 utmärkta länkar nedan

länk 1

länk 2

om man googlar lite så finns det massor med andra som rekommenderar handsprit oxå

sen är det viktigt o tänka på dels att det endast smittar genom kontakt alltså man måste ta på smittan o sen föra in den i munnen för att bli sjuk

för tusan stanna hemma om ni kräks eller har diarré minst 2 dygn sedan senaste kräkning och eller diarré innan ni lämnar hemmet…..

Karmatarerskanise
0

Jag tvättar alltid händerna efter att jag varit utanför hemmet. Brukar också ha vantar på mig så att jag inte behöver röra på t.ex handtag, ringknappar på bussen osv. Och stoppar absolut aldrig fringarna i munnen eller äter något med fingrarna u tan att ha tvättat händerna.

Handsprit använder jag inte, bra handhygien ska räcka. (är lite rädd för handsprit efter skräckhistorier om sprit som börjar brinna)

[Tassy]
0

#15 Du länkar till ett företag som säljer varorna?

Jag spenderar en del tid på labb, bland annat då jag har hållt på med viral patogenesis (läran om virus), och detta är ett typexempel på vad vi fick lära oss. Hansprit fungerar inte på vinterkräksjukevirus. Åtminstonde om man ska tro min lärare som har doktorerat inom ämnet. Jag litar hellre på honom än på ett företag som vill marknadsföra sina varor Flört

Om det fungerar med sprit, varför är då sjukhusen så oroliga över just vinterkräk? Det är väl bara at sprita bort det då?

Ladydragon
0

för att återgå till vad trådstartaren skrev…

om man läser lite så står det att testet endast säljs på utvalda Apotek AB

det finns ju många olika apotek just nu och sen dom Apotek AB som inte har testet kanske inte fått information om testet

vill du köpa det så kan du göra det på Apotekets AB hemsida 
länk här

slutligen 17# jag länkade till dom som jag hittade i hastigheten helt enkelt och om du läste så stod det att det utfördes av oberoenda labb

jag hade oxå kunnat länka till sjukvårdsrådgivningen och andra som forskar på det här men tiden finns inte just nu att leta information

i det här fallet så tror jag stenhårt på god hygein och handsprit minskar risken för att få Vinterkräksjukan