Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 10812 ggr
[liljuhvit]
0

30 min powerwalk/dag

Jag är 18 år, 165 cm lång och väger runt 69-70. Jag är inte tjock, men stabil, mullig, knubbig vad man nu vill kalla det, och är på gränsen till övervikt. Jag har gått upp ca 6-7 kg på två år ungefär, och jag vill inte ha det såhär längre. Jag pluggar på distans, och får därför inte den där vardagsmotionen som jag fick förut.

Jag har börjat gå powerwalk varje dag i 30 min. Jag får upp flåset ordentligt och svettas som en gris varje gång. Jag har sjukligt dålig kondis efter att ha varit rökare i flera år, men har nu slutat. Är det här en bra början till att få bättre hälsa och tappa några kilon längre fram? Jag tänkte att jag börjar med 30 min per dag tills att jag blir starkare och orkar mer.

Jag äter vanlig husmanskost. Visst blir det choklad/läsk ibland och en del onyttigheter men det är inte så att jag käkar pizza och dylikt varje dag. Det är ytterst sällan.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp det för att kunna gå ner i vikt?

Karmatarerskanise
0

Tycker det låter bra med 30 min powerwalk och att du sedan ökar succesivt när du orkar :)

Sen är mitt tips att försöka ta bort kolhydrater som vitt ris, pasta och potatis. Istället kan man använda linser, fullkornspasta, brunris och sötpotatis. De har längre glykemiskt index. Alltså långsammare kolhydrater som håller blodsockernivån på en jämnare nivå. Se till att inte äta dig mer än mätt.

Du kan med fördel lägga till lite situps och armhävningar Glad

[Tassy]
0

jag började som du med 30 min/dag, senare 60 min när jag orkade med det. Det och husmanskost hjälpe mig att skaka av mig 20kg.

Kom ihåg att dricka efter prommisarna och sov ordentligt. Glad

[liljuhvit]
0