Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 10812 ggr
[liljuhvit]
0

30 min powerwalk/dag

Jag är 18 år, 165 cm lång och väger runt 69-70. Jag är inte tjock, men stabil, mullig, knubbig vad man nu vill kalla det, och är på gränsen till övervikt. Jag har gått upp ca 6-7 kg på två år ungefär, och jag vill inte ha det såhär längre. Jag pluggar på distans, och får därför inte den där vardagsmotionen som jag fick förut.

Jag har börjat gå powerwalk varje dag i 30 min. Jag får upp flåset ordentligt och svettas som en gris varje gång. Jag har sjukligt dålig kondis efter att ha varit rökare i flera år, men har nu slutat. Är det här en bra början till att få bättre hälsa och tappa några kilon längre fram? Jag tänkte att jag börjar med 30 min per dag tills att jag blir starkare och orkar mer.

Jag äter vanlig husmanskost. Visst blir det choklad/läsk ibland och en del onyttigheter men det är inte så att jag käkar pizza och dylikt varje dag. Det är ytterst sällan.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp det för att kunna gå ner i vikt?

Karmatarerskanise
0

Tycker det låter bra med 30 min powerwalk och att du sedan ökar succesivt när du orkar :)

Sen är mitt tips att försöka ta bort kolhydrater som vitt ris, pasta och potatis. Istället kan man använda linser, fullkornspasta, brunris och sötpotatis. De har längre glykemiskt index. Alltså långsammare kolhydrater som håller blodsockernivån på en jämnare nivå. Se till att inte äta dig mer än mätt.

Du kan med fördel lägga till lite situps och armhävningar Glad

[Tassy]
0

jag började som du med 30 min/dag, senare 60 min när jag orkade med det. Det och husmanskost hjälpe mig att skaka av mig 20kg.

Kom ihåg att dricka efter prommisarna och sov ordentligt. Glad

[liljuhvit]
0

Då jag bor hemma hos min far så är en massa kolhydrater typ det enda vi äter. Och han blir bara förbannad om jag inte äter, så jag får ta upp det vid ett senare tillfälle, men det är ett jättebra tips och kommer definitivt tänka på det när jag flyttar hemifrån! :)

Tack för ditt svar!

#2 Oj! Hur lång tid tog det för dig att gå ner 20 kg? Det låter helt otroligt! :) Hur länge dog det innan du började gå en timma om dagen?

Kaffemugg
0

Jag tror också det är en bra början. Lite vardagsaktivitet och skära ner på läsk och godis kan göra mycket, ha inte för bråttom. Har det tagit två år att gå upp 6 -7 kilo så låt det ta samma tid att gå ner, nu är det inte så mycket vikt men jag tror att kroppen mår bäst vid långsamma förändringar. Märker du att vikten inte har rört sig efter ett halvår så får du nog se över kosten dock.

[liljuhvit]
1

#4 För bråttom ska jag absolut inte ha! :)
Jag tror som dig att kroppen mår bäst vid små och långsamma förändringar!

Karmatarerskanise
0

#3 Fullkornspasta, linser och brunris är också kolhydrater ;)

[Tassy]
0

#3 Om jag inte minns tokigt gick det på ca ett halvår, något kortare tid kanske. Det tog inte många veckor faktiskt att komma upp i en timmes promenad, dock delade jag länge upp det på 2 X 30min om dagen, det funkar precis lika bra! Efter någon månad orkade jag jogga, något jag aldrig tidigare har fixat trots att jag har idrottat mycket; ridning, simning, fotboll till exempel.

Karmatarerskanise
0

#7 Jättebra jobbat ju! Glad

[Tassy]
0

#8 Tack, jag var riktigt nöjd! Nu har jag dock tappat bort mig alldeles och ska försöka komma igång igen, men steg ett är att ta mig ur rullstolen.

Karmatarerskanise
1

#9 Oj, visste inte att du satt i rullstol. Får man fråga vad som hänt?

[Tassy]
0

Jag sitter tillfälligt i rullstol på grund utav mycket svåra smärtor. Det kommer ifrån min grundsjukdom. Det har hänt en gång förut, så nu ska jag försöka få tag i någon som kan ordna en permanent rullstol åt mig, den jag har nu är lånad utav en väninna.

Karmatarerskanise
0

#11 Usch vad tråkigt! Hoppas du klarar det!

OCh förlåt till TS att jag gick helt OT!

[liljuhvit]
0

#9 Ja, jättebra jobbat! Nu känner jag mig peppad.

Och om man får fråga, om det inte är alldeles för personligt att du inte vill svara, varför sitter du i rullstol?

[liljuhvit]
0

#11 Såg inte att tråden var uppdaterad.
Vad tråkigt att höra. Och jag hoppas att det kommer bli bättre så du slipper rullstolen! All lycka!

[Tassy]
0

Jodå jag kommer att ta mig ur rullstolen denna gången också, därom finns inga tvivel. Glad Tack för omtanken!

För att ta det enkelt: jag är överrörlig och ibland hoppar mina leder ur led, och då får jag hemska inflammationer som ibland klämmer nerver och så vidare. Vill det sig illa så sätter det sig så till att jag inte kan gå innan inflammationerna har backat tillbaka. Ofta behöver jag hjälp att vrida rätt ryggkotor när det händer också.

Men tillbaka till topic nu Glad

Maria
0

#15 Hoppas du snart bättrar på dig Tassy

/Maria

Zabbio
0

30 minuters promenad varje dag är super,  eller varför inte ''30 min 3ggr i veckan och fler ggr om jag  har tid och ork''.. det bästa sättet att tappa motvation är att lägga upp för stora mål :) Ge dig möjlighet att vila också.

Powerwalk med stora armrörelser är dessutom super för att slippa och bota kroniska ryggsmärtor! ;) Då du bygger upp stabiliteten i rygg och mage. Har själv kroniska ryggsmärtor efter ett diskbråck och har blivit tränad att träna och röra mig bättre. Svinga med armarna, landa med hälen först och våga röra ryggen så slipper du  ina besvär (är 23 och har haft ont så länge jag kan minnas).

Vad maten beträffar rekommenderar jag mindre kolhydrater och mer fett, så håller du dig mätt på mindre kalorier. Se till att få protein också så bygger du muskler = blir av med fett. Tycker att det låter som en bra plan du har redan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Just det; 1kg fett kan bara frigöra ca 70 kcal/dygn. Så har du 5 kg övervikt får du bara ligga på 350kcal underskott i energiintag (5x70), annars kommer resten av energin att tas från muskler. När du gått ner till 4kg fett övervikt, kan du bara ligga på 280kcal i underskott utan att tappa muskler. Det är därför de sista kilona är så svåra/långsamma att bli av med :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.