Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 15953 ggr
emms
20

Ont i huvudet i 2 veckor!

Usch! Nu har jag haft ont i huvudet i typ 2 veckor i sträck. Började några dagar innan skolan började. Och har haft det konstant hela tiden. Jättejobbigt!

Det gör inte jätteont men det är som en smygande huvudvärk som ligger och trycker. Har ont över ögonen typ. Inte bihålorna.

Någon som vet vad det kan vara? Har läst mycket på sistone. Kan det vara synfel? Både mamma och pappa har lite synfel. :)

Emma

Leffe
0
phernilla
0

emms:
Det kan vara synfel, men det kan oxå vara spänningshuvudvärk. Boka en tid hos optikern o kolla synen, om inget galet hittas där, boka en tid på din vårdcentral om värken fortsätter… Kan oxå vara s.k. "väderhuvud"…

Man kan reagera på tryckförändringar i väderleken, lågtryck/högtryck, osv… O vädret har ju varit fram o tebax o fram o tebax o fram o tebax o…., på sista tiden…

En länk till en person som bloggar om väderhuvud >>

RuiXue
0

Tycker du ska kolla synen, och försöka slappna av så mycket som möjligt. Det låter som om det kan vara spänningshuvudvärk också.

Jennie

Mainebusters
0

Låter som ansträngda ögon.. tycker också att du bör göra en synundersökning till att börja med.

[kvasthilda1972]
0

spänningshuvudvärk!

emms
1

Idag har det faktiskt varit bättre! :D Jätteskönt! Hade lite ont på morgonen men sen blev det normalt :D

Hoppas det håller i sig ;D

Emma

[GunillaR]
0

Det kan ha varit spänningshuvudvärk. Försök att massera huvudet, tinningarna och nacke. Det är lätt att man hamnar i ett moment 22 då man spänner sig ännu mer pga värken.

Den kan ju också vara att du behöver glasögon så du får väl avvakta.

[StaffanM]
0

Använder du mobil telefon mycket. Det visar sig nu vara mycket farligt att utsätta sig för den strålningen.

Själv har jag valt att inte använda mobil och har bara talat i en kvart i mobil i mitt liv.

Det finns tydligen något som tar bort reststrålningen vid användning av handsfree :

Låt handsfree-sladden gå igenom en magnet. Enligt elektronikingenjörer elimineras de strålningsrester som följer med handsfree-sladden in till hörsnäckan. Se fotot som visar hur du slår en ögla igenom en neodym-magnet.

Du kan köpa dem med färdiga hål. Köp ett tiopack för 60 kr (endast 6 kr per magnet) på clasohlson.se. Använd 2-4 stycken. Ge bort deandra till dina vänner. Berätta hur och varför de bör använda handsfree och att magneterna

Magnetskyddet är inget newage-påhitt. Det fungerar enligt vetenskapens fysiska lagar och rekommenderas av ingenjörer som är insatta i radiofysik.

emms
0

#8 Nej, pratar nästan aldrig i telefon. Smsar istället. :P

Emma

Betty
0

#8 Det är ju jättebra att du påpekar detta. Dock kanske det inte är det första man behöver misstänka vid huvudvärk. Detta kan ju bara en läkare avgöra genom röntgen inte du eller jag som lekmän. Tycker det är onödigt att att skrämma upp ngn att det skulle vara en hjärnumör…

[StaffanM]
0

Jag tror inte att det är en hjärntumör…har överhuvudtaget inte nämnt det ordet…det finns många olika symtom man kan få av strålningen. Jag nämner dessutom ett sätt att eliminera strålningen från mobiler.

Hmm….kom att tänka på luften…Finns så mycket kemikalier i den nu. Användadet av kemiska parfymer och aftershave som förgiftar användaren och omgivningen kan skapa huvudvärk.

Betty
0

#11 Ja det bästa vore nog att sluta andas överhuvudtaget….ett litet problem bara, man dör.

[StaffanM]
0

Underlig inställning Betty. Det bästa vore att vi hade ren luft.

Men det förutsätter att folk inte applicerar dessa gifter. på sin egen kropp.

Det skapar ett problem för de som har KOL…man dör….betydligt tidigare än man annars skulle gjort.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga Betty ?

Maria
0

För det första är KOL en sjukdom man oftast har dragit på sig själv genom rökning (undantag finns alltid) och jag menar då inte att man ska skylla sig själv men jag för egen del är mer bekymrad över avgaser och annat utsläpp än cigaretter och parfym.

Parfym har förresten förekommit i åtskilliga tusen år i olika former så att bryta detta mönster borde bli svårt.

Jag förstår inte att du har överlevt själv som är så rädd för strålning, myndigheter, parfymer, med mera.

Personligen tror jag på vanligt sunt förnuft som i Sverige har ett så trevligt ord som "lagom".

Lagom av allt och man mår bättre i både kropp och själ.

/Maria

emms
0

Använder sällan parfym heller ;) eller hårspray.

Bara smink. Men då borde ju varenda tjej ha huvudvärk ;)

Men har faktiskt inte huvudvärk längre. Kan ha det korta perioder ibland men inte som förut. :)

Ganska skönt faktiskt :D

Jag kanske bara var stressad inför skolan :)

Emma

[StaffanM]
0

Va skönt emms !

Tänk på att äta organisk föda utan bekämpningsmedel.

Undvik aspartam(sötningsmedel) och smakförstärkare(glutamat)

Ät så naturlig föda som möjligt…med så lite kemikalier som möjligt.

Ekologisk mjölk utan tillväxthormon och antibiotika.

Bordsvatten utan fluor…kranvattnet ska man nog inte lita på.

Det var bra att du mår bättre.

Staffan

Maria
0

#16 Där håller jag med dig i allt du skriver.Glad

/Maria

Salladshataren
0

#16 I svensk mjölk har knappast tillväxthormoner och antibiotika… Det har hänt att folk vill förstöra genom med att hälla antibiotika i mjölken. Alla bönder är med i kvalitétsprogram, liksom då ingår knappast antibiotika… Man får inte heller lämna mjölk med antibiotika.

Tillväxthormoner vet jag inte vart du har fått ifrån. Då vi aldrig använder sådana preparat på våra djur. Möjligtvis oxcytocin på nykalvade kvigor eller kor som har svårt att släppa ner mjölk. Fast det händer väldigt sällan att vi använder det.

Det är i USA som till exempel som har antibiotika och andra preparat i mjölken.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[StaffanM]
0

Det glädjer mig att höra, Salladshataren

Ni har förhoppningsvis inga Monsantoprodukter i ert jordbruk

Undrar om det blir en ändring på det den 31 dec då codex träder i kraft

Varför hatar du sallad ?

siddelina
0

Dina ögon kan bli överansträngda när du läser eller om du kisar. Jag tycker du ska boka tid för det.

Supergirl
0

Har precis som Emms beskriver det. Tryckande huvudvärk och ont bakom/ovanför ögonen. Funderar på om jag har synfel då nästan hela min släkt är glasögonbärande. Har även lite svårt att se skarpt på nära håll…

kallen91
0

Kolla ögon ifall det är syn problem, bättre kolla än låta det gå och bli värre om det nu skulle bli så. Finns mycket information på http://www.novius.se/ som skrivit om synfel och mycket mer.

[Maine]
0

En synundersökning är väl aldrig fel? Min dotter hade huvudvärk några veckor, vi kollade synen, och jo, hon hade synfel..

Dofter av alla de slag, kan ge huvudvärk. Alla tål inte alla dofter. Jag tål en del, en del inte. Och då får jag en tryckande värk vid näsroten och pannan.

Många sitter dessutom vid en dator flera timmar dagligen, och det blir ju en påfrestning också. En del behöver ha terminalglasögon. Samma sak med mobiltelefonanvändandet.. det messas och surfas, då ansträngs ju ögonen med.

Oj, det var en gammal tråd såg jag nu.. Flört