Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 11384 ggr
mollycrimson
6

Svartnar för ögonen, hjärtklappning, magproblem..

Okej, jag hade väl kunnat sitta & fråga om allt möjligt som är på gång i min kropp, men den senaste tiden så är det vissa saker som oroar mig…

Jag har alltid fått lätt att det svartnar för mina ögon när jag reser mig, nu har det blivit värre. Det svartnar VARJE gång & stannar kvar i flera sekunder & jag undrar om jag kommer ligga på golvet. Hur kommer det sig att det har blivit så, är det farligt? Hänger det ihop med hjärtklappningarna jag plötsligt kan få, eller är de bara en del av min panikångest?

Har googlat men inte fått något vidare rakt svar… hoppas någon läser & kan ge råd.

Kram

Leffe
0

Det kan vara blodtrycksfall. Res dig upp väldigt långsamt och se om det inte svartnar på samma sätt då

[YlvaP]
0

Jo det låter som blodtrycksfall. Gör som Leffe skrev.

Bergspuman
0

Så där får jag också ibland, och jag har definitivt lågt undertryck, 65.

Möjligen kan yrseln förvärras av hjärtklappning och ångest på det sättet att du känner yrseln starkare.

Bra om du kollar blodtrycket och får du veta att det är lågt, kan du börja med att alltid resa dig lite försiktigare.

En sak som kan hjälpa mot yrsel, är att träna benmusklerna. Där finns det stora blodkärl som transporterar blod till hjärta och hjärna och har man starka och vältränade ben fungerar syrsättningen av blodet bättre.

Lill-Kisse
0

Eftersom du har haft dessa besvär och de förvärrats under senare tid, bör du gå till vårdcentralen och få ta några grundläggande prover. Det kan t ex vara för lågt blodtryck eller en infektion i kroppen. Visar det sig att du har normala värden, kan du känna dig lugnad och må bättre redan av den anledningen.

mollycrimson
0

4 - det var det jag tänkte. blodtrycksfall har jag redan lidit av länge. detta känns… jätteotäckt… senast jag var hos en läkare, elle då var det en barnmorska, som kollade min blodtryck var för ca ett år sen. kan sånt förändas väldigt snabbt?

tack för alla svar <3

Isira
0

Jag blir också lätt smått snurrig när jag reser mig, men när jag är riktigt stressad så blir detta mycket värre och det kan svartna för ögonen på mig med och jag kan inte styra var jag går någon sekund. Jag och min mor är likadana där. Så fort jag lyckas stressa ner så lugnar det sig igen.

Kanske är det stress? Försök varva ner och stressa av så kanske det lugnar sig? Tyvärr det endal förslag jag har. Du bör nog gå till läkaren också för säkerhetsskull som andra skrivit.

Leffe
0

Mat och sömn påverkar också

mollycrimson
0

7. jag har haft problem med mat & sömn i typ.. ja, under hela mitt liv, så om det vore pga det skulle jag förundras över att det kom upp NU. men det kan det väl vara. hm…

jag bor inte i sverige längre & det här med sjukhus skrämmer mig, hypokondriker. men jag antar att det är något jag bör kolla upp ändå.

Elshira
0

Blodtryckfall kan alla få - allra helst om man suttit/legat stille en längre stund (sängen, tv soffan eller liknande). Reser man snabbt på sig då så får man blodtryckfall.

Men har det blivit värre så borde det ju indikera på något. Antingen så har du ätit dåligt på sistone eller så har du börjat få lägre blodtryck.

Du kan alltid börja med att ta blodtrycket i.af och se vad det ligger på, tror man tom kan göra det på apoteket ibland? Men annars så finns ju vårdcentralen.

Det är alltid skönt att veta varför saker händer även om det kanske inte är farligt.

Hakuna matata!

mollycrimson
0

det jobbigaste är att jag är sån hypokondiker att jag är stört rädd för tt gå till sjukhus. måste även skriva in mig (bor inte i sverige), vilket jag inte heller har vågat.  är så rädd för att bli smittad av något där, fy ><

men jag antar att det är något jag bör göra.

Mitralis
0

Får man hjärtklappning av för lågt blodtryck?