Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 8265 ggr
Pajjen
0

Sushi, nyttigt vs onyttigt?

Jag fyller snart år och då ska vi ut och äta. Och jag som aldrig har smakat sushi tänkte pröva på en 8 bitars vegetarisk meny. (Planerar dock att bara ta 4-5 bitar då 8 låter väldigt mycket, blir mätt rätt fort/lätt)

Men nu till min fråga:

Är sushi nyttigt ?

Någon som vet något om **näringsinnehållet per bit?
**Har hört att det ligger runt 40 kcal/bit och att allt ris gör det onyttigt och oljan det är kokt i.

Någon som vet något? :)

Tack på förhand!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Bergspuman
0

Tja. Japanerna är ju ett världens friskaste folk. Glad

Pajjen
0

Hehe, jo det kanske är sant. Men är rätt nyfiken på hur hälsosamt/nyttigt det faktiskt är. :)

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Maria
0

Jag bara undrar vad som är kokt i olja? Suschi är ju rå mat.

Bitarna på suschin är ju råa och riset ett särskilt klibbigt ris avsett för Suschi som jag antar är ångkokt.

Jag är helt övertygad om att det är jättenyttigt och dessutom älskar jag det själv.Glad

/Maria

nyborjare08
0

#2 Det beror nog på vilken utgångspunkt man har i sitt ätande. Jag personligen skulle rata riset eftersom jag ratar kolhydrater. Sashimi lär i så fall vara bättre eftersom de inte innehåller ris (har jag hört, jag äter inte det själv).

Men det finns ju betydligt värre saker än sushi! Glad

Karmatarerskanise
0

Undrar också vad det är du tror kokas i olja?

Riset (som är rundkornigt) smaksätts med en vinägerblandning.

Hurvida det är nyttigt eller ej beror som #4 skriver helt på vad man anser vara nyttigt Glad

Man får inte glömma wasabin och soyan till. Men var försiktig med wasabin ;)

Orkar du inte 8 bitar kan du ju beställa så många bitar som du vill ha istället för att köpa en hel meny.

Maria
0

Min man och jag köper ibland någon kväll en 12 bitars och så skär jag dem på mitten. Lagom kvällsmat till oss två.Glad

/Maria