Ang Roaccutan
Hej allihopa
Jag äter Roaccutan sedan nyår och kommer äta till den 11 juni.
Jag jobbar på kontor och här är så torr luft för mina ögon som nu snart torkar ut totalt.
Var hos läkaren igår och frågade om jag kan gå ner i dosering. Äter nu 40 mg men vill hellre hålla mig till 30 mg då jag mår bättre av detta. Tyvärr fick jag ju enbart träffa en bitter sköterska. Jag undrar över den där uppföljningen man gör, de undersöker ju inte ens min hy utan tar bara ett blodprov. Sjukt dålig vård hos landstinget, sorgligt.
Jag har inte fått nya finnar med min dosering på 30 mg men är rädd att jag inte kommer få bort allt som jag ska. Jag undrar varför man ska äta så himla starkt, mår ju inte bra av det. Nu kanske jag får fortsätta längre men med lägre dosering.
Åh dela med er med åsikter och tankar. Tycker detta är störtjobbigt.
/Kajsa
Har aldrig ätit det eftersom jag är rädd för riskerna. Blodprovet är väl för att kolla lever eller njurar?
Om det är så jobbigt för dig borde det inte vara några problem med att gå ner ett snäpp tycker jag. Men sen är jag inte läkare och vet inte hur den medicinen fungerar, så vad har jag att säga om det ;)
Hoppas det ordnar sig! Och att du framöver får prata med TREVLIGA och förstående sköterska.

Meningen med uppföljning kanske inte är att kolla din hud utan för att kolla så dina inre organ mår bra av medicinen, Det är ju en stark medicin som kan skada.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ja den är mycket stark och var glad att dom tar blodprover. dom beräknar väl dos på kön och storlek. Jag åt 30 mg men jag är två äpplen hög. jag fick svin torra ögon, läppar och hud….men det var bara å smörja och droppa i ögonen.
fattar inte varför du klagar, det är ju ytterst frivilligt att ens äta denna medicin oxh det är väl bara att härda ut om man nu har bestämt sig för att göra det….

Vet många behandlingar där man mellan läkarbesök har flera uppföljningar med provtagningar just för att inte kroppen ska ta skada.
Håller med Betty om att det är frivilligt att äta mediciner och är det för jobbigt då får man ta beslut om hur man vill och ska göra i fortsättningen.
Allt är inte vårdens fel.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Åt själv 8 år sedan - efter var fin bara i ett halvår…
De kollar prover för att vara säkra att lever funkar ok och har inte börjat svika…
Torra ögonen så klart är en av biverkningar och bäst är att inte ta "tårar droppar" (andra ögondroppar ännu värre). Havtornsbär extrakt som heter Membrasin hjälper mycket bra mot alla torra slämmhynnor samt torra ögonen - mer att det är naturligt… Min arbetskamrat som länge hade problem med ögonen blev bra inom par väckor.