Sömnproblem
Hej,
Jag har haft problem att somna under en längre period nu. Det gör mig ingenting att dagen efter gå upp tidigt, trots för lite sömn, för jag funkar precis som vanligt ändå men det börjar trots det bli lite irriterande.
Tips på vad man kan göra åt detta mottages tacksamt!
Det skulle vara bra att veta lite mer om dina vanor och dina omständigheter.
Hur ser det ut i sovrummet? Är sängen bra? Täcken, kuddar? Är temperaturen som den ska, dvs varken för kall eller varm? Är det tillräckligt mörkt i sovrummet? Har ni sovrummet så att det ökande ljuset kommer in i det?
Du tränar ju mycket. Tränar du kvällstid? Kommer du hem och är uppe i varv så att det därför är svårt att varva ner och somna? Stretchar du som du ska? Duschar du varmt antingen på gymet eller hemma så att du slappnar av genom det?
Sedan kör du viktminskning. Bara det faktum att man går ner i vikt kan göra att sömnbehovet minskar. Känner igen det.
Har det varit stressigt på jobbet mycket på sistone?
Är du frisk eller har du ont någonstans?
När du har identifierat ORSAKEN till din dåliga sömn, kan du börja åtgärda det hela. Skriv sömndagbok.
Kör samma godnatt-ritual varje kväll, det verkar lugnande. Undvik att äta ett par timmar innan du lägger dig, men lägg dig inte hungrig. Undvik alkohol och koffein och tein innan du lägger dig, samt andra livsmedel som kan verka uppiggande, som läsk, socker, etc.
Bestäm dig för att i sovrummet, där ska det BARA sovas och möjligen älskas, inte mer. Du kan läsa, men välj en bok som absolut inte är stimulerande.
Din sambo måste respektera dina vanor och får inte störa dig genom att t ex gå in och ut ur sovrummet, ställa dörren på glänt, skramla utanför, osv.
Ett annat tips kan vara att skaffa en svart ögonmask som gör att det blir becksvart när du blundar. Det kan lura kroppen att somna.
Ett tredje tips är att ha sex innan du somnar, det får också kroppen att slappna av (förhoppningsvis
).
Hoppas du får ordning på sovandet!
Sömntabletter utskrivna av läkare, får anses vara det absolut sista alternativet…
Jag ska försöka luska i detta och se om man kommer fram till problemet!