Svamp eller annat?
Det är såhär att jag igår upptäckte att jag har en massa utslag i ena ljumsken. Det har nog funnits där ett tag med tanke på att det är ganska så utspritt. Trodde först det var skav men det verkar vara något svampaktigt.
Röda blemmor, som är torra i kanterna. Tror även att det har varit lite vattenblåsor runt omkring då det är torrt i kanterna.
Stötsvis kan det dunka till lite eller svida när käderna lägger sig mot utslagen.
Har både katt och marsvin men katterna är innekatter.
Bifogar två dåliga bilder, kanske någon kan se vad det är?
Avvaktar tills på måndag med att ringa vårdcentralen.
Om det är svamp, kan man använda pevaryl då?
MVH Erika :)

Oj, det där ahde jag kollat upp direkt.
HAr sett svamp på hud innan, och det såg inte alls ut så. Men kanske finns det olika sorters.
Jag hade i alla fall driekt beställt tid hos doktorn.

Okej, får ringa på måndag då.
Testar smörja med pevaryl över helgen iaf för att se om det minskar.

Det finns Sorbact att köpa på Apoteket som man kan lägga på där man har svamp. Då förhindras att hud ligger mot hud.
Men jag tycker också att du ska kolla det hos läkare eller distriktssköterska.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#3 Jag hade nog inte tagit på pevaryl eftersom du inte vet vad det är. Vill det sig illa kanske något i krämen irriterar exemet ännu mer.

#3-4 ok. Tack för svaren. Får ringa till vårdcentralen på måndag då :)
Berätta gärna sen om du får veta vad det är, så man vet om man själv får det :) Och hoppas det går bra!
Varför vänta så länge för? Jag hade ringt direkt och fått en tid direkt. Men det är jag det.

#8 För att jag jobbar hela veckan ut. Tycker inte det är något att ta ledigt för.

Ringde faktiskt redan i måndags. Fick tid senare på eftermiddagen och det visade sig vara ljumsksvamp. Ska smörja med salva i 3-4 veckor för att vara säker på att det försvunnit.
Vilken salva fick du? Bra att du fick kollat upp det :)

#12 Fick ingen salva alls faktiskt då Pevarylsalvan jag har hemma skulle hjälpa lika bra. Doktorn tyckte det skulle bli onödig kostnad för mig när jag ändå hade Pevary hemma :)
där ser man. Trodde det var olika salvor. Är ju ett helt annat klimat i underlivet än vid ljumsken.

Pevarylsalvan jag har är mot fotsvamp egentligen :)
där ser man. Trodde det var olika salvor. Är ju ett helt annat klimat i underlivet än vid ljumsken.

Ofta använder man samma salvor även vid så olika ställen. Sen är det bra att lägga nåt emellan så inte hud ligger mot hud.
Det kan va en helt vanlig kompress eller en Sorbactkompress.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#17 Eller vanligt hushållspapper med lite kirurgtejp :)

Nja risken är att både tejpen och hushållspappret kan skava när huden är irriterad av svamp.
Det behöver va nåt som är mjukt och då är kompress det bästa.
Ha en bra dag! Mongu.
Man kan till och med klippa sönder ett kuddöverdrag av bomull eller någon bomulls t-shirt. Nöden har ingen lag
/Maria