Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 34166 ggr
[YlvaP]
0

Illaluktande pruttar

Ursäkta om någon blir illamående men jag måste fråga.

Jag har länge haft problem med min mage och tarmar. Kommer att få en koloskopi (igen eftersom jag avbokade den förra). Jag är jättegasig och dom senaste 2 dagarna har mina pruttar varit så hemska så att jag till och med äcklas av mina egna pruttar. Det luktar horribelt rent uta sagt.

Jag bajsar flera gånger per dag så det borde ju inte finnas något kvar som ruttnar. Vad kan det vara som gör att pruttarna luktar så där hemskt?

[Tassy]
3

Det kan bero på många saker, antingen har du något veck av divertikeltyp som det kan fastna lite gammalt i, man brukar då bli dålig efter ett tag och få diarré tills det kommer ut. Man kan bli alldeles som om man vore sjuk/förgiftad om det vill sig riktigt illa.

Men mest troligt är att du har ätit något som din mage inte riktigt tål eller klarar av att ta hand om. Det kan vara mjölk, ägg, laktos eller i princip vad som helst.

[YlvaP]
0

Ja det kan det vara. Vad som helst alltså. Kan bli så av för fet mat. Har ätit lite mera fet mat och såser.

[Tassy]
0

jag blir likadan då, eller om jag äter mycket fullkorn/fibrer/frukt.

Jag är också under utredning, väntar på gastroskopi, har gjort rektoskopi och lämnat prover.

Troligen har jag väl bara en jobbig form av IBS Obestämd och äggallergi.

[YlvaP]
2

Ja jag funderar också på någon tarmsjukdom. Hoppas dom kommer fram till vad. Skall dit den 23 mars. Rynkar på näsan

Mitralis
0

Det kan kanske vara en candiatillväxt Obestämd

[YlvaP]
0

Vad är candiatillväxt?

[Tassy]
0

Candida är svamp. Man blir mycket sjuk av det oftast.

[YlvaP]
0

I tarmarna? Har haft det sedan jag var tonåring.

tankgirl
1

Jag slutade fisa äckliga fisar sen jag började äta LCHF. Kolla in på http://kolhydrater.ifokus.se/.

Candida är en jäst som när den blir matad med alltför mycket socker & vetemjöl (bl.a.) växer sig till en svamp, Candidiasis, som kan orsaka infektioner varsomhelst i kroppen, det mest kända: Svamp i underlivet.

Och varken avföring eller pruttar luktar "gott" när man har svampinfektion.

Läs mer på denna tråden:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=eb93ea81-21e4-44a9-8b6e-eb5bfef5bfe0

Kan också rekommendera den här boken:

candida - vår tids folksjukdom av peter wilhelmsson

[YlvaP]
0

Oj det låter något som jag skulle kunna ha.