Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 6579 ggr
Miowi
2011-01-29 11:41
0

Sår/utslag??

I tisdags vaknade jag upp med ett stort sår ovanför läppen, ca 0,5x0,5 cm stort. Otroligt ont gjorde det, kunde knappt prata eller skratta, kändes lite som om jag hade detox i läppen fast det gjorde ont.

När jag tvättade såret på kvällen började hy runt lossna, så torkade det direkt och smorde in med någon kräm som inte alls hjälpte. Har struntat i krämer nu och låter det läka av sig själv, sköljer med kallt vatten morgon och kväll men det är fortfarande stort och lite gult i såret. Vad är detta?? Vad kan man göra för att skynda läkningsprocessen lite? Ska nämligen jobba imorgon och jobbar på restaurang så vill ju helst inte äckla gästerna!

[YlvaP]
2011-01-29 12:16
0

Oj kan det inte vara munsår du har fått? tyvärr kan du nog inte göra så mkt åt dagen efter för det kommer nog att ta ett tag att få det läkt.

Miowi
2011-01-29 12:24
0

#1 Det hade jag också gissat men nu sitter den ovanför munnen, en liten bit ifrån. Som en jättestor, djup skorpa. Känns ju lagom trevligt!

[Tassy]
2011-01-29 12:38
0

Kliar det?

Isåfall kan det vara svinkoppor. Du kanske ska visa upp det på vårdcentralen?

Miowi
2011-01-29 13:48
0

#3 Ingen klåda, sökte på google för att se om såret ser ut som svinkoppor (brrr… rysningar) det var inte alls likt. Är väl bara att vänta med tiden på att den försvinner då antar jag…

mongu
2011-01-29 14:15
0

Svinkoppor var det jag också tänkte på

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Miowi
2011-01-29 14:21
0

Kollade på symtom och det var en som stämde in lite.. då är bara frågan bör man åka till läkare och kolla upp såret? Ska jag strunta i att jobba imorgon?

mongu
2011-01-29 15:33
0

Tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen och prata med dom. Då kan du få råd det är bättre än våra gissningar här.

Vad har du för skäl att inte jobba? Visst det ser inte trevligt ut kanske men är det så illa att det är OK med sjukskrivning?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Miowi
2011-01-29 16:01
0

#7 Nja, har väl ingen kunskap riktigt om vad svinkoppor är men det stod att det smittar så jag tog väl bara för givet. Får väl bli husläkaren på måndag om det inte blivit bättre!