Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7561 ggr
GhostHouse
0

Herpes + smink = ?

Hej, jag har ingen aning om det här passar in på den här sajten, men jag hoppas det..

Min klass ska spela upp en pjäs för lågstadieeleverna och de yngsta mellanstadieeleverna imorgon, och jag har en fråga angående sminket som jag måste ha på mig som jag hoppas att någon kan svara på. Jag spelar en överklassig servitris som sminkar sig massor och inte har några defekter, finnar eller annat äckligt över huvud taget. Jag har munherpes just nu och vår teaterlärare vill helst att jag ska sminka över det med någon hudfärgad gucka och läppstift, men jag är orolig för att det ska vara farligt på något sätt? Det är helt frivilligt att sminka över det eller inte sa hon så jag behöver ju inte göra det, men vad tror ni? Jag vill ju egentligen sminka över det eftersom det är vad min karaktär skulle ha gjort.. Vore jättegulligt med ett snabbt svar för det är ju lite bråttom..

Maria
0

Jag bara gissar men teatersmink lär ju vara ganska hudvänligt med tanke på hur många som använder det uppsättning efter uppsättning flera dagar i rad.

Ska du inte ha det så länge på kan jag tänka mig att det går bra. Tvätta bara ordentligt rent efteråt och sätt på din salva eller vad du nu använder som läkning.

Detta är ju bara vid ett tillfälle vad jag förstå eller?

Det hela låter väldigt roligt. Lycka till med pjäsenGlad

/Maria

nyborjare08
0

Mnjaa, teatersmink är inte speciellt hudvänligt generellt sett enligt min erfarenhet (har jobbat med det i några år ideellt). Många skådisar har rätt förstörd hy av allt de har fått stå ut med. Det är viktigt att man sköter om sin hy efter borttagningen av sminket. Många är väl inte så bra på det.

Jag minns att en tjej som hade munherpes använde smink under en uppsättning där jag hjälpte till och det var ok att använda smink för att täcka över det. Men det var viktigt att sminket och penslar/suddar bara användes till henne och ingen annan! Släng överblivet smink och suddar sen så att ingen riskerar att smittas. Det kan kanske funka att sätta ett sånt där herpesplåster först och sminka ovanpå det? Såret kan väl vätska en del har jag för mig och då kan det väl vara svårt att få sminket att fästa.

Lycka till!

RuiXue
0

Tänkte just på Compeed munsårsplåster också. Och att absolut inte dela smink med någon.

Jennie