Att gå ned i vikt
Media översvämmas av olika mer eller mindre sannolika recept och tips för att gå ned i vikt. Sedan några år har lågkolhydrat- högt fettintagkosten blivit något som vi alla måste förhålla oss till. Många tidiga 1900-tals författare av kostråd visste att ett lågt intag av kolhydrater gav önskad viktnedgång. Här vill jag visa 2 bilder på min käre sambo i samband med en viktminskning på cirka 25 kilo. Det enda han gjorde i sitt kostomlägg var att han skippade i stort sett alla kolhydrater. Min far som nu är 85 år och ursprungligen hade liknande kroppsbyggnad som min sambo har genom åren bantat på exakt samma vis. Båda dessa män har alltså gjort så långt innan LCHF var något som helst begrepp. Vi står helt klart inför ett paradigmskifte beträffande övervikts- och diabetesvården och detta måste vi alla vare sig vi vill eller ej reflektera kring. Notera gärna datumen i mina bilder!
/Désirée
Det är bara att gratulera din sambo för viktnedgången men jag motsäger mig din mening "sedan några år har lågkolhydrat- högt fettintagkosten blivit något som vi alla måste förhålla oss till.
Människor är olika, människor har olika smak, alla går inte ned i vikt genom att skippa kolhydrater, alla lever vi olika vad det gäller kroppsansträngning.
Jag säger inte att din sambos väg är fel bara att det kanske inte passar alla. Jag har också mängder på exempel i min bekantskapskrets som gått ner många kilo i vikt på helt andra sätt.
Det gäller att hitta sin egen väg är jag övertygad om.
/Maria
Självklart finns det ingen livsstil eller diet som passar alla människor. Tur är väl det
Det har dock i många år varit ett mycket ensidigt propagerande för diverse skräp såsom lättprodukter och pulver istället för att äta vettig ordentligt lagad mat, därför tycker jag att det ibland är befogat att tala om att man faktiskt kan gå ned i vikt utan att behöva äta skräp med en massa tillsatser och annat jox i. Notera gärna årtalet på bilderna, det var alltså ett bra tag innan det blev mer allmännt känt med lågkolhydratskost.
/Désirée

Vad man väljer för kost och hur man gör för att eventuellt gå ner i vikt är upp till var och en tycker jag.
Sen är vi olika allt passar inte alla.
Tror att det är tillräckligt upplyst med detta att minska på kolhydraterna och öka på fettet, därför är det bra om vi alla kan få ta egna beslut hur vi vill göra.
Samma så tror inte alla på samma saker vilket innebär att om jag inte tror på det jag ska göra så går det inte så bra.
Så sunt förnuft är bra att ha när man ska ändra sina kostvanor och motionsvanor eller vad det är för nåt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tänk jag har gått ned i vikt och blodvärderna har blivit bättre sedan jag börjat äta fyra gånger per dag. På morgonen filmjölk med småbitar av knäckebröd i och inget socker för övrigt. Lunch en kvartsrågskiktskaka med några skivor stekt falukorv och ett stekt ägg på. Middag pasta eller ris med något till såsom en fisk eller köttbit. Kvällen te och en smörgås med mager ost. Har bytt ut Mildamargarinfettet mot rapsolja för då blev sockervärderna bättre i blodet.
Allt detta har gjort att jag gått ned i vikt istället för upp som jag gjorde tidigare när jag åt en a två gånger per dag med mycket mer på tallriken för att bli mätt.
Jag bryr mig inte ett dugg om hur mycket eller lite av kolhydrater jag får i mig för övrigt. Tror det viktigaste är att äta något flera gånger om dagen vid regelbudna tider för att gå ned i vikt