Magont och illamående
Hej, har nu haft probelm med magen och illamående i flera veckor, och är så himla trött på det.. Magontet kommer på kvällen oftast i samband när jag äter något vid 17-19 tiden. Det liksom hugger till i magen, bubblar, känns uppblåst och låter på nogot bubblande sätt.
Oftast brukar också ett illamående växa fram, ibland såpass starkt att jag har problem med att äta och känner mig bara spyfärdig.
Om jag är hungrig på kvällen så brukar jag äta vid 17-18 tiden men bara efter sånra tuggar så krampar sig magen, matlusten försvinner och det gör baar ondare om jag äter mer. Fast jag försöker endå äta upp, då jag behöver äta mycket eftersom jag är väldigt underviktig, och dessutom sen i puberteten.
På morgonen kan magen fortfarande kännas lite orolig och illamåendet känns ännu kraftigare, ibland att jag inte äter på morgonen och mår dåligt ända till lunch.. Säkert var tredje (oftast morgon) så brukar jag cokså bajsa löst, och det värker i magen. Ibaldn luktar det så fruktansvärt äckligt :S.
Är 15 år, och orkar inte med det här mer! Skolan kräver mycket av mig nu, och jag vill kunna äta ordentligt innan jag går till ksolan, och på kvällen innan jag lägger mig..
Du kan ha magkatarr. Vilket gör att man både kan få magont och illamående. Stress är ofta en utlösande faktor.
Försök att ät lite men ät ofta och mellanmål regelbundet.
Annars ska du absolut söka vård för din mage.
Det finns även medel på Apoteket som du kan börja med. Personalen brukar vara duktiga på att rekommendera.
/Maria
# 1 Jag brukar äta lite men ofta, jag brukar inte få i mig så mycket på en gång. Men i skolan är man ju från ca. 8-4 varje dag och får där endast ett mål… Försöker ta med frukt o så varje dag, men är inte alltid man hinner äta det.
Laktosintollerans - Alltså att inte tåla mjölksocker kan visa sig som det du beskriver.
Jag känner dock igen mig i det du skriver och för några år sedan sa en läkare att jag troligan har någonting som heter IBS. Irriterad tjocktarm…
Jag äter laktosfria mjölkprodukter för magen blir bättre av det, dock har jag inte laktosintollerans.
Däremot vet jag att jag blir så som du beskriver efter jag ätit någonting tillagat med grädde eller mjölk i eller andra feta rätter. Typ pannkaka, risgrynsgröt, varm choklad, te med mjölk i, fet bearnaesås eller anda krämiga såser, grytor med grädde i…
Tja listan kan bli lång… Varm choklad, te med mjölk, risgrynsgröt bland annat… dessa hjälper det inte ens om jag kör med laktosfri mjölk i… Mår illa och får ont i magen och vill nästan kräkas ändå.
Tog upp det med läkaren när jag var i förra veckan… Han sa att jag kan ha problem med gallan (gallblåsan). Nu har jag inte tittat närmare på det vad det innebär och vad det närmare kan vara. Men jag hoppas att mina svar ändå ger dig lite mer ledtrådar i ditt sökande.
Annars kan det också vara en tarmkatarr.
Usch, gumman, jag kan bara säga att jag vet exakt hur handikappande och hur jobbigt detta är.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Har haft likadant, jag rekommenderar dig att prova ProbiMage, som finns receptfritt på apoteket! :)
Jag sökte läkare med all medicin jag fick av dom hjälpte inte, fick kramper och blev förstoppad av dom, men sedan jag började med ProbiMage fungerar det utmärkt! :)
Nu kan jag till och med äta lunch på skolan utan att behöva oroa mig över långa toalettbesök osv.. :)

Kan du berätta lite om VAD du äter en typisk dag?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hej
Jag äter både papaverin och Egazil mot kramper och "bubblig" mage.
Bubblar magen tar jag papaverin men är det bara kramper tar jag Egazil.
Jag har både ätit probimage och Proibs, både finns på apoteket.
Just nu är det proibs som gäller.
Motion hjälper också.
Vissa får hjälp av låga doser av antideppressivt läkemedel.
Sök läkarhjälp så får dom kolla upp dina problem riktigt.
Jag har ibs enl läkare men dina problem kan ju vara ngt annat.