Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 16062 ggr
[Sofisen]
2011-01-07 00:54
0

Acne - Roaccutan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.

Jag vill påpeka att detta är ett långt inlägg Flört och att jag skriver av mig lite men vill jättegärna få respons från andra med samma problem.

Jag är nu snart 24 år. För några år sedan var min acne inte ett sånt stort problem..idag är det värre än någonsin och jag är 24 år! Trodde detta skulle försvinna vid 18-20 år. Min mamma blev av med sin acne vid 28 års ålder, i samband med att jag föddes. Orkar inte vänta så länge. Sedan i alla fall ett halvår tillbaka (även förra vintern) hade jag så hemska problem, och det gör ont!

Tidigare har jag vart på hudmottagningar, ansiktsbehandlingar, köpt dyra produkter, köpt produkter på Apoteket. INGET hjälper. Duschar jag känner jag mig inte ren.. Känner mig äcklig och oren, ohygienisk trots att jag säkert är den mest hygieniska människa som finns. Min läkare skrev ut Tetracyklin innan sommaren och efter det blev det bara värre. Anledningen att jag fick det utskrivet var för att det är ett krav innan man får Roaccutan.

På måndag ska jag till läkaren igen och hon ska skriva en remiss till hudmottaningen där man förhoppningsvis ger mig det efterlängtade Roaccutan. Jag längtar så jag spricker! Vill få ett slut på detta djävulskap! Har sett bilder på Blondinbella före och efter och det ser riktigt lovande ut. Kan tillägga att i mitt fall ser det 10 gånger värre ut.. :(

Dock såg jag en sak nu i veckan. Det är jordnötsolja i Roaccutan.. och jag är nötallergiker. Reagerade riktigt starkt på Idomin när jag var liten och fick hemska utslag.

Är det någon som ätit Roaccutan och vill dela med sig lite? Någon som vet om man får frågan om jordnötsoljan och allergi? Jag ska ta upp det nu på måndag.

_Hon på bilden har det lite värre än vad jag har det. Har inte lika mycket upp mot pannan, men näst intill sådär ser det ut.

Jag är en tjej som alltid setts vara snygg, eftertraktad och har aldrig haft några problem socialt, förrän nu. Jag är inte sån här. Jag vill kunna gå in i en butik och känna mig självsäker i det där starka butiksljuset och vara mig själv. Idag får jag dra upp halsduken upp till näsan och ha håret hängandes för kinderna för att känna mig någolunda normal.
Kanske visar jag en bild på mig senare om jag får Roaccutan utskrivet, men i dagsläget känns det otroligt naket. Jag ska ta före och efterbilder som jag kan visa här sen.
_

mongu
2011-01-07 07:40
0

Vet inte om nån ställer frågan om du är nötallergiker, men du måste tala om det själv

Du vet om det och det är viktigt att berätta. Det hör till ditt egenansvar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2011-01-07 10:30
0

Som sagt så ska du tala om din allergi.

Jag önskar dig verkligen lycka till för att jag kan förstå att du lider. Inte bara för det kosmetiska utan att det faktiskt gör ont också.

Jag har knappast haft några finnar alls men de få stackare vet jag kan göra väldigt ont och kan bara tänka mig hur det är att ha mängder i ansiktet.

Har du acne på fler ställen på kroppen? Som axlar, rygg och bröst?

/Maria

[Sofisen]
2011-01-07 11:58
0

Ja, tycker bara det är lite tokigt att ingen nämnt det.

Tack snälla :)
Precis, det är ju inte bara det kosmetiska. En annan sak är att när man lever med en man och inte vill visa sig osminkad. Han blir ju frustrerad som inte får smeka mig på kinden spontant. Han bryr sig egentligen inte så mycket, men jag gör det.

Nja, för att svara på din fråga så har jag haft ytterst lite på rygg och bröst. Det är inget att jämföra med ansiktet.

Vet du någon som använt Roaccutan?

Maria
2011-01-07 12:06
0

#3 En arbetskamrats son har använt detta och blivit så mycket bättre.Glad

Tyvärr har vi aldrig pratat djupare om det så jag vet något om biverkningar eller liknande.

/Maria

[Sofisen]
2011-01-07 12:32
0

# 4

Men vad kul Glad Jag blir helt varm i kroppen när jag hör såna solskenshistorier. Hoppas det ger samma effekt på mig.

Biverkningar har jag ganska stor koll på och jag är beredd att ta risken. Man kan bli uttorkad (torra ögon, torra läppar osv), håravfall, ledsmärta, illamående. Man äter Roaccutan i 4-6 månader och kanske flera kurer, men jag är redo :)

mongu
2011-01-07 14:15
0

# 3 Vem skulle ha nämnt det för dig? Om jag fattat dig rätt så är du inte insatt på medlet än så det är den läkare som tänker behandla dig med det som ska fråga. Så tycker i alla fall jag.

Det finns ju många saker som inte alla kan ta men det nämns inte förrän man är aktuell för behandling.

Hoppas du får hjälp för det är ett problem på många sätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nyborjare08
2011-01-09 22:08
0

En annan typ av tips är att testa att lägga om kosten (om du inte redan har testat det). Det finns flera som har rapporterat att deras akne har blivit bättre på lågkolhydrat-högfett-kost (LCHF). Jag tror att en kille som kallar sig vargalyster här har en hel del erfarenheter. Läs mer om kosten på kolhydrater i fokus.

Väldigt förenklat beskrivet så kan man säga att kolhydrater och felaktiga fetter (omega 6-rika) verkar inflammationsdrivande i kroppen, så det kan hjälpa att undvika sånt. Akne är ju en slags inflammatorisk sjukdom. LCHF-kost är dessutom hormonreglerande och akne har en del med hormoner att göra.

Du kan också läsa om LCHF och akne på Doktor Dahlkvists blogg och här är en tråd på kolhydrater i fokus om akne.

Kostdoktorn Andreas Eenfeldt skriver så här om akne:

D-vitamin och akne

Jag känner inte till några moderna studier på detta. Men det finns anekdotisk evidens på effekt: Vitamin D newsletter. Att dra ner på socker och andra kolhydrater och ta 4 000 E D-vitamin per dag kan vara väl värt ett försök vid besvärande akne.

Bergspuman
2011-01-10 13:09
0

Jag har lagt märke till att min särbos acne på ryggen verkar bli värre när han äter hamburgare med pommes frites. Om det nu beror på köttet, såsen eller pommes frites - det vet jag inte.

Men så fort han varit hos mig ett par dagar i stöten och äter den mat jag gör, som innehåller mager fisk, magert kött, grönsaker, rapsolja och fullkornspasta / ris / potatis och huvudsakligen görs på råvaror och lagas från grunden (obs jag äter inte LCHF) så blir han bättre i utslagen omedelbart.

Maria
2011-01-10 18:49
0

#8 Han kanske får med acne av fettTungan ute

/Maria

Bergspuman
2011-01-10 20:56
0

#9 Du måste mena mer acne av fett? Jo jag misstänker det.

Maria
2011-01-10 20:58
0

Skrivfel, heheSkäms

Och det pratar ju snarare emot LCHF.

/Maria

Bergspuman
2011-01-10 21:06
0

Jag är fullt beredd att gå med på att vi människor är ena konstiga varelser med diametralt olika kroppar, där den ene äter mycket fett och blir botad från acne och den andre måste hålla nere fettintaget för att inte förvärra sin acne.

Själv får jag dålig hy av för mycket fett, men lustigt nog gäller det inte fett i choklad, glass, torra bakverk och kakor Glad.

Maria
2011-01-10 21:08
0

#12 Du har nog rätt. Det är säkert därför det är så svårt att banta för vi kanske lägger på oss av olika "saker" också. Någon blir tjock av kolhydrater, medan en annan av fett eller protein.

Ursäkta OT.

/Maria

nyborjare08
2011-01-10 22:19
0

#13 m fl, problemet är väl att man sällan äter enbart en makronutrient i taget. Och då är det inte helt enkelt att isolera var "problemet" ligger. Vissa kombinationer kan ge vissa reaktioner som inte uppstår vid andra kombinationer. Kostvetenskap är svårt!

Maria
2011-01-10 22:25
0

#14 Jättesvårt och med tanke på att vi alla är olika så blir det ju inte heller särskilt lättareFlört

/Maria

Bergspuman
2011-01-10 22:30
0

#14 Nä, det är ett detektivarbete att komma fram till vad som är bäst för en själv.

Jag får påstå, att det är först nu, vid 46 år, som jag vet exakt vilken sorts kost min kropp, mage och hy fungerar optimalt vid.

Inte för att jag orkar följa den alla gånger! Förvånad

Vad gäller acne, som tråden handlar om, är det ju faktiskt extra svårt att kolla upp kostens inverkan - särskilt om acnen sitter på ryggen där det blir jobbigt att själv hålla koll.

Hoppas att TS får hjälp nu och blir bättre!

nyborjare08
2011-01-10 22:33
0

Fast SÅ olika är vi inte. Basmetabolismen är rätt lika. Däremot kan bl a ärftlighet, allergier m m, spela in.

Helt oavsett så var mitt inlägg med lästips riktat till trådskaparen för att hon ska kunna skaffa sig en egen uppfattning.

Zynell
2011-01-12 01:40
0

Nu har jag bara snabbläst här, men jag tycker att du ska tänka dig för innan du börjar med roaccutan. Har arbetat som hudterapeut i ett antal år och stött på en hel del folk som prövat detta. På min utbildning blev jag varnad för att arbeta på en kunds hud om denne åt roaccutan pga att huden tunnades ut. Att till ex utföra en vaxning på en sådan kund kunde vara farligt.

Sedan har flera fått stora magproblem av roaccutanen, bl a en i min omgivning. De sätter sig rejält på magen, så har du känslig mage borde du prata med din läkare.

Sedan finns det ju de som tabletterna fungerar på med stor framgång. Förhoppningsvis är du en av dem.

Lycka till! :)

Betty
2011-01-15 21:21
0

jag har känslig mage, njursjukdom och "ångestpersonlighet"…..jag har käkat roaccutan och det var skitbra! led av acne sedan 9-års ålder och inget annat hjälpte.

behövde bara äta en omgång och fick inga biverkningar även om jag hade svagheter redan från början. ja det enda var att jag fick torr hud..

visst man ska vara vaksam om man får biverkningar. men att ha acne är ingen dans på rosor heller, man blir deppig, känner sig smutsig, det gör ONT sant att jag la ut X-antal tusen på behandlingar och produkter varje månad…

[Sofisen]
2011-01-16 14:46
0

# 18

Jag förstår verkligen att man kan vara skeptisk, men när jag går och lider av detta ser jag det som enda utvägen. Jag är 24 år nu och det blir faktiskt bara värre. Jag är SÅ beredd på att få torr hud, ledvärk och diverse biverkningar. Självklart hoppas jag på att det ska bli lindrigt, men jag är beredd på ett halvår med medicinen och biverkningar.

# 19

Vad glad jag blir när jag läser såna solskenshistorier :) Jag vill verkligen börja BUMS!

Nu har jag vart hos min läkare och hon skrev en remiss till hudmottaningen. Dock kan det ta 1½ - 2 månader innan jag får komma dit. Hutlösa tider att vänta! Får jag Roaccutan utskrivet innebär det att jag ska äta det över sommaren, vilket jag hoppades att jag skulle slippa. Men men, får bli en blekfis i sommar då. Lätt värt det! Glad

Volito
2011-01-16 16:57
0

Från 20 ärs åldern min acne blev bara värre…. Har provat allt och spenderat förmögenhet på läkare, mediciner och behandlingar…

I 36 års ålder åt en Roacuttene kur under ett år- var efteråt ren i lite mer än halvår och allt kom smygandes tillbaka. I 40 är gick på antibiåtika men efter blev bara värre…

Nu jag är 43 och det är värre än någonsin….

Sista hopp - har börjat med levande föda - ger chans till natur att rena allt skit från kroppen och äterställa värkligen naturligt ballans - läkare och alternativmedicin har inte lyckats att hjälpa inte för 5 öre:(

nyborjare08
2011-01-16 17:03
0

Volito, har du provat LCHF?

Volito
2011-01-16 17:23
0

Japp- åt enligt den i näst intill 2 år. Först gick ner i vikt (från 60 till 55) efter gick upp till 58 men 0 verkan på acne oavsett kolhydratts uteslutt.

Åt 1 år B5 - pantotensyra (typ verkar som roacuttane bara utan sydoeffekter)- 0 verkan.

Nu 3 månader med levande föda - ackne har inte blivit värre men jag äter ju massa söt nu för tiden- frukt, torkade frukt, morot, söta nötter osv vad inte åt med lchf….

Men rensa kropp- det är lång process, för vissa kan det ta upp till par år men det är massa andra fördelar med levande föda - ren ansikte jag tänker få "på köpet"

nyborjare08
2011-01-16 17:30
0

Som du själv skriver så kan det ta några år innan effekten märks…

Det finns nackdelar med levande föda också. Var uppmärksam så att du får i dig fett och fullvärdigt protein så att inte kroppen börjar bryta ner muskler.

Volito
2011-01-16 17:38
0

Så klart att jag har kollat upp allt jättenoga- fetter finns i nötter och olika kallptessade öljor, miten om protein är lite överdriven - gröna bladgrönt har massor med protein och muskler bryts ner om man inte använder de- motionerar man - ingen fara. Har tänkt om D och B12 med…

Effekten kommer snabbare jag tror - det märks redan på andra kroppsdelar och bara glädjer…

Jag menade ordentligt rensning - när näringupptag åkar upp till 1000 gånger (man behöver väldigt lite mat), när alla gifterna är borta, när kropp blir basiskt osv….

Betty
2011-01-16 17:50
0

#23 Roaccutan består väl av kemiskt framställt A-vitamin och inte B-vitamin?

Volito
2011-01-16 19:38
0

Ja så klart att roacutanne är A vitamin derivat men de som säljel ren B5 har vetenskapliga bevis på verkan i kroppen som blir exakt som roacuttane bora utan biverkningar….

Jag påstår inget…. kan bara kan säga att för mig de funkade inte…

Maria
2011-01-16 20:35
0

#27 Har du någon källa till några vetenskapliga studier som visar att Pantotensyra fungerar exakt som Roacuttane?

/Maria

nyborjare08
2011-01-16 21:25
0

#25 Vi har ett basbehov av protein som vi inte kommer ifrån. Exakt var gränsen är diskuteras men absolut minimum är någonstans 0,5 g protein per kg kroppsvikt. Det är ingen myt.

Syra-basteorin (eller vad den nu kallas) är däremot en myt.

mongu
2011-01-16 21:50
0

Syra-basbalansen är viktig när det gäller vår hälsa. Då att man inte ligger fel när man kollar med blodprov taget i en artär. Är balansen fel så kan det va livshotande tillstånd som kräver IVA-vård.

Är också intresserad av vetenskapliga studier vad gäller Pantotensyra jämfört med Roacuttane.

Ha en bra dag! Mongu.

nyborjare08
2011-01-16 22:10
0

Syra-basteorin är en gammal veganteori utan vetenskapligt stöd.

pH varierar i olika organ i kroppen. Lägst är det i magsäcken! Kroppen är en fena på att själv reglera pH-värdet. Blodet har ett mycket effektiv buffertsystem. Så med andra ord behöver man inte oroa sig.

mongu
2011-01-16 22:58
0

Men om man är allvarligt sjuk så kan blodets syra-basbalans ändras så man måste ha IVA-vård.

Många av t.ex. de njursjuka, särskilt med dialys behöver få hjälp med denna balans. Det är ofta som man får ge bikarbonat t.ex.

Ha en bra dag! Mongu.

nyborjare08
2011-01-17 11:14
0

Det är en annan sak om man är njursjuk ja. Det jag menade var teorin om att olika sorters mat gör att blodet blir surt eller basiskt hos friska personer.

mongu
2011-01-17 13:19
0

Precis det är skillnad när man har en svår sjukdom. Det är många andra sjukdomar där blodets syrabas är viktig med.

Men jag tvivlar också på detta med olika sorters mat hos friska personer.

Ha en bra dag! Mongu.

Volito
2011-01-17 19:35
0

Först vad gäller ph i kroppen: finns en mängd information på sidan "phballans" och det bara är så att väldigt många sjukdomar kommer precis från det att kroppen är försurad. Inte mina ord men man får en tankeställare: på äldreboendet med riktigt sjuka gammlingar första vad man får käna- surt kiss lukten… Kropp gör allt möjligt för att sänka syrhet och använder mycket kalcium för det (till och med från bena). Läs, jämför och tänk själva - det finns otroligt mängd med info.

Om B5- jag har ingen info: googla bara på det och acne det finns gott om att läsa….

nyborjare08
2011-01-17 21:59
0

Nej den teorin är som sagt en myt.

mongu
2011-01-17 22:30
0

# 35 Har nu varit inne på den sidan du hänvisar till. Du säger att det finns en otrolig mängd med info där.

Tyvärr så känner inte jag så stort förtroende då den info som jag såg var skrivna av den som startade företaget.

I alla fall så hittade jag inga källhänvisningar på olika studier.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
2011-01-17 22:32
0

#35 Har också kollat där och sidan är för övrigt ganska inaktiv sedan länge och det handlar bara om Robert Youngs teorier.

/Maria

mongu
2011-01-17 22:35
0

Jag blev ganska upprörd när jag läste om psoriasis där dom benämnde det som denna "sjukdom"

Inte bra tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Denna kommentar har tagits bort.