Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3173 ggr
Maria
0

Kolesterol farligt eller ej?

Här kommer en länk om kolesterol.

Att kolesterol fungerar olika beoende på om man är diabetiker eller kvinna och över 50-års åldern är ingen nyhet men intressant att granska närmare.

Det indikerar också om att vi fungerar ganska olika i våra kroppar och att metabolismens funktion inte är så enkel.

Länk

/Maria

Calmare
0

Frågan borde vara , vilket kolesterol är det farliga och hur undviker man detta? 

ldl, hdl osv….

Maria
0

Ldl räknas som det farliga kolesterolet men som sagt forskning pågår hela tiden så det kommer nog med all säkerhet nya rön i framtiden.

/Maria

Calmare
0

Sant, finns små ldl och stora ldl om jag inte missminner mig.

Bergspuman
0

Detta med kolesterol kan vara en fälla. Jag har hört exempel på en fullt frisk man, ca 40, smal och vältränad, som var ute och joggade och föll död ner i spåret. När man obducerade kom det fram att han hade skyhöga, troligen medfött höga kolesterolnivåer.

Läskigt. För även om man till synes är helt frisk, kan man tydligen vara en tickande dödsbomb ändå?

Likaså, min fars nuvarande sambo, är änka. Hennes förre man damp ned stendöd på tennisplanen en dag. Han var runt 62. Även han smal, vältränad, icke rökare, levt sunt och motionerat hela sitt liv.

Men jag tror mycket på genernas inverkan. Vissa familjer är bärare av den där sjukdomen som ger skyhöga kolesterolnivåer. Där hjälper ingen kost i världen, de måste medicineras.