Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 16917 ggr
Musiken
0

Utslag - hur blir jag av med dem?

Efter att ha hort sa mycket bra om mineral-smink sa kopte jag mig en mineral-foundation strax fore jul. Skulle fira jul hos svarforaldrarna for forsta gangen, och ville jamna ut hudtonen som var lite rod och flammig efter for mycket jobb, for lite somn och for kallt vader.

Test-sminkar mig pa julafton, och vaknar upp pa juldagen med utslag i hela ansiktet! Det sved, kliade, ogonen var svullna och det var sa torrt att det kandes som att jag sovit med en ansiktsmask som torkat in i huden och hela ansiktet var fullt i knottror. Dum som jag var sa kopplade jag inte ihop det med foundationen och forsokte i panik tacka over utslagen med ett nytt lager…. Obestämd Sjalvklart blev problemet hundra ganger varre och tva minuter senare sag jag forjavlig ut rent sagt, och det gjorde ont i huden!

Allt smink akte av, kortisonsalva och min vanliga ansiktskram akte pa och jag tog allergitabletter for sakerhetsskull. Julfirandet blev langt ifran roligt.

Nu, nastan en vecka senare sa ar utslagen fortfarande inte borta! Jag ar rodflammig och knottrig i hela ansiktet, och det svider och kanns fortfarande som om jag har en intorkad ansiktsmask i fejjan. Och som om det inte vore nog sa har jag fatt samma knottriga och kliande/svidande utslag pa handerna nu ocksa. Smorjer med kortison och min ansiktskram (oparfymerad, ekologisk, for extra kanslig torr hud osv osv). Vad mer kan jag gora? Jag ser inte klok ut, och jag fasar for att ga till jobbet nu om en halvtimme. Och sa ar det ju nyar snart. For att inte tala om hur obehagligt det ar med de har utslagen…

Maria
0

Testa ett gammalt beprövat tips.

Smörj ditt ansikte med hederliga Idominsalvan på natten. Du blir vit och fetFlört men den brukar hjälpa mot det mesta.

/Maria

Musiken
0

Vet du om det finns nagot mer "universiellt" som fungerar som idominsalva? Bor ju i England, och ar tveksam till att jag kommer hitta det pa apoteket..

Maria
0

Aj, det tänkte jag inte på.

Idominsalvan har man bland annat till bebisstjärtar som är irriterade och såriga så något som lindrar små stjärtar kanske är lika bra i ett irriterat ansikteSkrattande

/Maria

Musiken
0

Ska kika efter stjart-salva da! Flört Tack for tipset!

Maria
0

#4Skrattande

/Maria

[YlvaP]
0

Men vad hemskt. Kommer på mig själv när jag hade utslag över hela ansiktet men inte av smink. Det var inte det roligaste. Hoppas du får bort dom snart. Smörj inte för mycket med kortison bara.

[Tassy]
0

Idominsalva bör du nog låte bli om du inte hittar parfymfritt.

Steg ett är väl ändå att leta reda på vad det är i sminket som du har fått reaktion på, så börja syna innehållsförteckningar och klura. Det finns så mycket skit i smink så man blir ju mörkrädd! Tyst

Du kanske behöver receptbelagd medicin för att komma till rätta med din reaktion.

Musiken
0

Hittar inte innehallsforteckningen just nu, men sa har star det om produkten:
"Bloom's Pure Mineral Foundation feels like silk and gives skin a soft, natural luminosity. Binder, preservative, oil and talc free, means it won't clog pores, is perfect for sensitive skin and provides excellent coverage for women with acne, rosacea, scarring or broken capillaries."

Var till apotekshornan pa Boots idag och horde mig for, och hon tyckte att jag borde tugga allergitabletter i nagra dagar och smorja in med E45-kram. Kramen jag har nu ar E45 med kortison, sa det ska nog fungera ok det med, och sa smorjer jag med min vanliga hudkram ovan pa det for att tillfora lite extra fuktighet och skydd. Nagot liknande idomin lyckades vi inte lokalisera (antagligen pga missforstand pga spraket), men jag verkar ju inte vara helt fel ute iaf.

mongu
0

Jag fick reaktion efter att ha köpt en ny och givetvis dyr både rengöring och foundation. Som skulle va så bra, så bra.

Det tog nog en  användning så såg jag hemsk ut i ansiktet. Utslag plus att huden var torr som fnöske.

Kopplade som tur va ihop det med det nya jag köpt så använde det inte mer.

Ansiktet brände och var verkligen torrt.

Bad min sonhustru gå till Apoteket och köpa nån salva eller vad som helst nästan för att jag skulle bli av med det.

Hon köpte den fetaste hudsalvan dom hade, hon frågade på Apoteket. Använde den och det var som den bara slurpade in i huden så torrt var det.

Fick hålla på med den salvan ett tag innan huden var som vanligt igen. Den dyra produkten använde jag aldrig mer.

Hade köpt den på ett homeparty för smink och jag pratade med försäljaren så jag fick pengarna tillbaka.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bergspuman
0

Hudprodukter med mineralolja i rekommenderas inte, så jag undrar varför mineralsmink marknadsförs som något som ska vara så bra???

Det kan ju för all del vara t ex nickel i mineralsminket, undra på då att vissa reagerar - nickel är ju grymt allergiframkallande.

[Thiah]
0

#8 Jag har rosacea och jag kan inte använda täckande smink alls. Det blommar direkt upp om jag har underlagskräm och puder.

Kan använda puder någon gång då och då utan att det blossar upp men underlagskräm har jag inte kunnat ha på flera år.

Musiken
0

Mojligtvis o-relaterat, men upptackte just att delar av mitt ansikte har svullnat.. Under nasan, och "underdelen" av kinderna, ner mot hakbenet. Kanns typ vatskefyllt nar jag trycker lite pa omradena. Syns inte sa fasligt - ser bara lite "fel" ut, men det ar svart att satta fingret pa varfor - men kanns som sagt. Utslagen ar borta numera, och jag har nastan lyckats fa bukt med all torrhet som kom efterat.

Nagon som har nagon ide vad problemet kan vara? Jag hoppas bara att jag inte gatt och blivit kanslig mot min hudkram nu ocksa i processen.. Markte att jag fick lite svullna ogon om jag anvande den istallet for ogonkramen dar, men det har ar ju inte alls runt ogonen.