Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 5021 ggr
Bergspuman
2011-01-07 16:20
0

Mensvärk

Alltså, jag undrar ibland.

Jag fyller 47 i år. Mänskligt att döma borde jag hamna i klimakteriet inom några år.

Ska man inte få MINDRE menssmärtor med åren?

Varför måste det göra så sabla ont när jag bara ska menstruera ett par år till? Verkar ju helfånigt.

Mensvärk beror på att livmodern drar sig samman i kramper för att stöta ut den blodfyllda slemhinnan, som byggts upp för att eventuellt livnära ett foster. Men hallå - mina ägg duger knappast till graviditet längre. Varför straffas en kvinna som inte är fertil att tala om längre, med FORTSATT mensvärk?

Måste säga att jag tycker det är ologiskt.

Maria
2011-01-07 16:30
0

Jag kan hålla med dig om att det är himla onödigt. Slöseri med både energi och irritation.Skrikandes Men i realiteten så kan du fortfarande bli gravid även om chanserna är mindre.

/Maria

Maria
2011-01-07 16:33
0

Kom att tänka på min stackars mormorsmor som år 1900 födde enäggstrillingar hemma när hon var 45 år. Alla överlevde.

/Maria

Bergspuman
2011-01-07 16:41
0

Det finns kvinnor som fött barn efter 45, men de är ju SÅ ovanliga. I praktiken kan en kvinna i princip aldrig bli gravid med egna ägg efter 45. De där Hollywood-kändisarna som får barn i den åldern - det är troligen äggdonation, eller nedfrysta egna ägg som gäller.