Mögel i badrummet?
Kanske att det är lite fel ställe att fråga på, men jag hittade inget annat passande ställe på iFokus.
Nu är det så att den i lägenhet jag flyttade in i rätt nyligen luktade det konstigt i badrummet. Jag nämnde det för hyresvärden som var väldigt snabb på att kika in i badrummet och säga att lukten berodde på att det var torrt i rören (de som bodde här före mig hade flyttat ut rätt tidigt) och att det skulle försvinna när jag spolade. Visst, lukten verkade försvinna då. Det konstiga är bara att det då och då luktar konstigt igen trots att badrummet används.
Kan det vara mögel ändå? Hur luktar det eller kan man se det på något sätt? Borde kanske höra med hyresvärden igen så de får kolla upp det men känner egentligen ingen större lust för att ringa de igen och tjata och få hit samma kille, som säger samma sak igen utan att titta ordentligt. Alla andra lägenheter jag bott i har det inte funnits någon konstig lukt i så detta är första gången, och om det beror på att det är torrt så borde den väl ha försvunnit vid det här laget?? Eller kan det vara något medel som de verkar använda här som gör att vattnet i toalettstolen är blått av något ämne, typ rengöringsmedel?
(Tillägg: Kastade precis ut frågan på Hemmet)
Jag hade kontaktat hyresgästföreningen. Eller så hade jag anlitat någon som kan "mäta mögel" hur man nu gör det.
Hyresgästföreningen verkar kunna hjälpa med det mesta om inte annat med tips hur du ska gå till väga.
/Maria
Det blåa i vattnet beror säkert på att man har satt ner en lukta gottsak i vattentanken som samtidigt ska göra rent lite grand
Detta kan man själv kontrolera lätt genom att man lossar den lilla plastmuttern som sitter direkt under själva spolhandtagets knopp
Man bruka hänga in sådan där saker i vattentanken så det är inget ovanlligt
Mögel brurkar man kunna se som svarta prickarvid skarbverna nellan golvmattan och väggbeklädnaden eller om man har kakel vid fogarna
Du ska även kontakta hyresgästföreningen om du är medlem där för det kan påverka din hyra delvis
Jag är inne på Svens linje, det finns medel som man lägger i vattentanken i toastolen som både färgar vattnet och luktar. Dessa räcker väldigt länge också, så ta en kik i vattenbehållaren.
Får försöka hitta åt ingången till vattentanken då och kolla vad de har stoppat in egentligen… :P Kanske är gamla hyresvärden som satt in den?
Fck mycket bra tips på i hemmet.ifokus också att kolla upp till att börja med, så förhoppningsvis kommer lukten inte återkomma framöver.

Kolla golvbrunnen också. Den kan lukta väldigt illa när vattnet blivit stående en tid. Den kan behöva rengöras ordentligt.
Jo, jag var där och rotade runt, var ingen trevlig upplevelse. Skrev om det på hemmet-sajten. :)
#6 Jag rotar i vår golvbrunn med jämna mellanrum och då bor vi ändå bara två här hemma.
Jag har ganska långt hår och fäller enormt så mitt hår samlas som bollar.
Det är äckligt men känns i alla fall bättre när man vet att det är ens "eget" så att säga.
/Maria
#4 Det är inte hyresvärdarna som lägger i dessa blå tabletter i vattentanken, det är de hyresgästerna.
Har själv haft sådana hemma.
Dom vara rätt länge, så hur länge har du bott där?
Har bott här i två månader.
#Liz85
Gör en felanmälan och be dom komma och göra en fuktmätning. Beroende på vad mätningen säger, så går man vidare med en utredning. Den bekostas av hyresvärden och du kan även ha rätt till ersättning från ditt försäkringbolag om du behöver en evakueringslägenhet under saneringen.
Vill dom inte göra en fuktmätning så ring kommunen, dom gör sånna gratis i många län. Jag har en bra länk, ska se om jag hittar den igen.
Det kan även vara bra att kolla runt med övriga grannar och fråga om dom vet ifall det har varit någon vattenläcka, eller om andra grannar rentav har samma funderingar.
Jag själv har haft problem med sjuka djur som har insjuknat i lunginflammationer i över 1½ års tid. Nu har föreningen börjat stambyta och det har kommit fram att en granne ovanför oss har haft en stor vattenläcka för något år sedan. Det ärkepuckor skruvade på kranarna hemma och åkte på semester.
Grannen mittemot oss har man hittat mögel hos. Så nu hoppas vi på att det finns hos oss också. För det gör ont i hjärtat att mina älskade djur blir sjuka hela tiden. Och deras favoritplats är badrummet. Vårt stambyte börjar inte förens i mitten av feb, men vi flyttade så fort vi fick reda på det.
Så jag hoppas på mögel.
Lycka till! :)