Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4097 ggr
Maria
0

Släck alla levande ljus

Här kommer jag igen som en tjatig morsa och vill påminna om att ni släcker väl alla levande ljus? Eller inte lämnar ljus i olika rum utan bevakning.

Det har varit många hemska bränder nu i december och mycket handlar enligt tidningar om att man eldar för mycket och hårt i sina eldstäder med dåligt virke och rentav plast stod det någonstans.

Även stearinljus står för många olyckor.

Så var rädda om er.

/Maria

DesK
0

All öpppen eld skall man vara försiktig med! Något som många inte tycks veta är att man inte ska vrida ur en glödlampa ur ljusstaken eller ljusslingan, utan det är säkrare och bättre att dra ur kontakten eller använda knäppet om sådant finns.

/Désirée

Maria
0

Jepp, här är det kontakter på varenda elljusstake som gäller.Glad

/Maria

Bergspuman
0

Lämna aldrig levande ljus utan bevakning! är något som är djupt inpräntat i mig.

Men så brände jag mig rejält som liten på kokande vatten också. Har stor respekt för eld och bränder.

Och min pappa råkade ju bränna ner sitt barndomshem också Förvånad

[Tassy]
0

Jag har en enorm respekt för framförallt elektricitet, där är jag supernoga. Men även eld hanteras på rätt sätt och brandfilt finns i hemmet.

HannaM
0

Hur ska man göra med grannar som uppför sig rent ut sagt idiotiskt gällande levande ljus?

Har ett par i området här som ofta lämnar levande ljus obevakde, bland annat en familj som har en ljuskrona i köket och tyvärr (för deras skull) mycket god insyn så jag ser rakt in i deras kök varje gång jag passerar. Nu är det inte i samma huskropp som vår lägenhet ligger men jag är ju rädd för att lämna mina djur hemma ensamma när folk så totalt saknar respekt för eld.

Karmatarerskanise
0

Jag är väldigt noga, men är orolig för att andra i huset inte är det samma.

Maria
0

Tänker också på många dementa gamla som bor kvar hemma i sina lägenheter och vad som helst kan hända med rökning, spisar och ljus.

Spisar går visserligen att sätta timer på men ändå…

/Maria

mongu
0

Ja fast det tar ett tag innan man kommer så långt så timern är på plats. Tyvärr kommer den ofta försent då det inte är ovanligt att den dementa inte klarar av timer.

Borde va standard egentligen så blir det en vana.

När sonen bodde i studentlägenhet så var det timer på spisarna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#8 Håller med om att det borde vara standard.

Mina katter har två gånger lyckats sätt på spisen när jag turligt nog var hemma. Mortiz satte framtassarna på knapparna när han skulle hoppa ner och när han gjorde avstamp så satte han på 6:an.

Då kopplade vi in barnlåset.

Numera har vi gasolspis och den kan han i alla fall inte tändaFlört

/Maria