Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 13523 ggr
Itchy
2010-07-18 03:41
0

tyngd över bröstet

jag är 21 år och har på senaste tiden haft problem med tryck över bröstet och öven smärta då och då,det finns hjärt/kärlproblem i släkten men ej på yngre personer.

jag har även drabbats av mkt stress och mkt sorg på kort tid, och märkt att det "triggat" symptomen

men då jag är arbetslös med väldigt begränsad inkomst så har jag inte råd att springa ut och in till läkaren, så jag undrar nu vad ni anser, ska jag söka hjälp eller ej ?

tacksam för råd.

You can't spell Bitchy without Itchy

Maria
2010-07-18 11:46
0

Det är inte helt ovanligt att stress och oro kan kännas som rena hjärtproblem. Likaså magkatarr kan ge liknande smärtor.

Det värsta är att oron för detta ger dig ytterligare ett problem så det bästa är egentligen att söka till din vårdcentral så att du kan utesluta problem med åtminstone hjärtat.

Du kan ju börja med att ringa sjukvårdsupplysningen. Bara det kanske gör att du känner dig lugnareGlad

/Maria

AlbaStiffler
2010-07-21 23:47
0

Tror faktiskt jag kan lätta din tyngd genom att berätta min historia. När jag började jobba arbetade jsg som en tok, blev en preststionstok och "duktig flicka" mån om att visa framfötterna. Gillade att jobba hårt. Men efter ett år började jag känna denna brännande tyngande smärta över bröstet, kändes som hjärtont så att säga. Tron på att det var hjärtat gjorde oron ännu värre o stressen destå större. Vad jag inte insåg då, men såg i efterhand var såklart att jag omedvetet stressade. Jag sov dåligt, jag tänkte och drömde jobb, typiska stressymtom alltså.

Tillslut blev jag sjukskriven, gjorde läkarkoll (de hittade bara att jag hade lågt B12 vitaminvärde, som kan trigga depressioner, sömnproblem och stress intressant nog, fick vitaminer alltså) o i samband med det kom jag i kontakt med en psykoterapeuth, det vill säga inte en "hjärnskrynklare" utan en snubbe som mer fokuserade på varför min kropp reagerade med bröstsmärtor och hur jag skulle bli av med dem.

Han berättade för mig (något jag själv blundade för då jag ju tyckte det var kul att jobba) att jag stressade, och när jag stressade SÅ TOPPANDADES JAG, det vill säga jag andades INTE DJUPA ANDETAG MED MAGEN. eftersom jag stressat så länge hade jag vant om något så självklart som att andas med magen och andades bara toppandning, resultatet blir att muskulaturen i bröstmusklerna spänns och tillslut krampar, man kanske får en överansträngning och inflammation. Och tillslut blir det kronidkt, svårt att bli av med. Så jag fick helt enkrlt lära mig att andas korrekt igen.

Det tog ett halvår att lära om mig och det krävdes sjukskrivning för utmattningssyndrom (fick även panikåndestattacker tillslut när någon nämde jobbet eller om till exempel chefen ringde och frågade hur jag mådde). Så från att vara en högutbildad, välmedveten och målmedveten tjej runt 25 så fick jsg rannsaka mig själv för det jag blundat för o trappa ner rejält. Ett halvår senare började jag jobba igen men på ny ort, ny bra chef och med en egen självinsikt. Kände fortfarade av bröstontet ett år senare om jsg stressade men kunde nu själv se problemet och stressa av innan det blev värre.

Hoppas detta hjälper dig, om nu din sits KAN vara liknande min. Men jag råder dig ändå att besöka läkaren och göra en hälsokoll, kolla blodvärden och prata om din stress. Lyssnar inte läkaren, byt!!! Första steget är att erkänna stressen, sen kan man agera. Prata med chef/familj och vänner och be om hjälp eller bara för att lätta dina tankar. Sök eventuellt psykolog/psykoterapeut. Gå på yoga, de tränar andning och stressavslappning.

Lägg dig på golvet med handen på magen, andas du mednmagen eller övre bröstkorgen? Hur andas du när du stressar? Bli medveten om din andning!
O lycka till!   långt meddelande.

Itchy
2010-07-22 00:27
0

mina symptom har på senare tid eskalerat, trots att jag tagit det lugnt och börjat få bukt med mina sömnproblem.

jag kan vakna upp på morgonen och i känna hur det tynger, för att sen övergå i smärta.

men jag har nu lovat min alltför orliga kusin att kolla upp det så att det inte är något galet.

men tack för din historia AlbaStiffler

AlbaStiffler
2010-08-22 21:24
0

Mitt bröstont blec också sämre när jag blev medveten om att jag var stressad. Tig flera månaders hårt jobb flr mug att få priblemet att vända. Först därefter kunde inflammationen i bröstet ha en chans att läka.

Men jag håller med, du behöver antagligen hjälp både av läkare och av till exempel en psykoterapeut för att få bukt på ont och stress. Lycka till massor!

AlbaStiffler
2010-08-22 21:25
0

Ooops massa stavfel på grund av iPhonen, sorry!

Mitralis
2010-12-18 23:21
0

Hur går det för dej Itchy, har du varit iväg till läkare?

Itchy
2010-12-18 23:48
0

det är i stort sett som förut, men jag ska åka in till läkare efter årsskiftet då jag nu då jag fått jobb, har råd att uppsöka läkare utan att riskera att drabbas hårt ekonomiskt

Mitralis
2010-12-18 23:50
0

#7 Låter bra att du har en plan. Hoppas det går bra och lycka till!
Kom ihåg att hålla oss uppdateradeGlad

Itchy
2010-12-18 23:55
0

#8 jag ska försöka att uppdatera när allt r kolalt, men det har varit så pass mkt nu med allt att man ofta glömmer sånt XP

Mitralis
2010-12-19 00:12
0

#9 Du är inte ensam om att glömma. Det är därför jag rotar fram gamla trådar ibland och hör mej för lite Glad