hjärtat pumpar jättesnabbt..
Hej, jag är 14 och ibland när jag till exempel är ute på stan, på tivoli, marknader eller ja ute på ställen där det är typ så "öppet" eller så. inte typ på gården, på parker eller skolan.
så börjar hjärtat pumpa JÄTTEsnabbt och HÅRT helt plötsligt och det går inte över förren jag typ lägger mig och vilar i en halvtimma. och när det blir så så när jag andas ut ljupt,pratar "högt" eller skrattar så trycker det jättemycket på hjärtat och gör ont. vanligt brukar det inte ens pumpa så hårt i hhjärtat när jag ens springer flera minuter eller skrattar i flera timmar och så vidare. jag vet inte varför jag får så. borde jag kolla upp de ?
Det kan vara bra att kolla, om inte annat för att få ett betryggande svar. Eftersom det gör ont så är det ett bra skäl att faktiskt kolla, för även om du är ung så kan det ju vara något. Åldern är ingen garanti.
Vart exakt gör det ont?
#1 på hjärtat/runtom eller jag vet inte hur jag ska förklara
är du trycköm över området? jag tänker på om det kan vara så att något av dina revben inte vidgar sig ordentligt och därför vållar smärta och besvär vid djupandning. Jag känner nämligen igen mig. Hjärtklappningen kan orsakas av oro, och i såfall blir det värre ju mer du tänker på det.
#3 nej.. det gör inte allt ont eller något när jag trycker hur hårt som helst, men dert är typ på baksidan revbenen de gör ont..
#3 vissteinte att de fanns något som hette hjärtklappning.läste precis nyss om det på internet och det stämmer typ in på hur det brukar kännas men det står också att man bara får det i några mintuer och av stress/oro, men jag får det ju när jag är helt normal och inte alls orolig och så vidare, och i minst en timma oftast. nu har jag haft så sen klockan typ 19.30 eller något .
ush då. Äter du några mediciner som kan ha denna biverkan?
#6 nej..
du kan ringa sjukvårdsrådgivningen och höra efter vad de tror också, de flesta ställen i sverige är det tel 1177. 
Självklart ska man utesluta fysiska besvär från hjärtat i första hand men du är ung och det är ovanligare med dessa problem från hjärtat då.
Däremot låter det som att du får hjärtklappning av stress, rädsla och öppna platser. Panikångest är inte helt ovanligt. Det är inte farligt men fruktansvärt obehagligt.
Ibland klarar man att träna upp sig själv för att utsätta sig vid att vistas mer och mer på öppna platser eller med mycket människor och ibland behöver man hjälp med att träna bort detta.
Jag tycker också du ska ringa sjukvårdsupplysningen för är du orolig för ditt hjärta så kan det bli en ond cirkel där du får ännu mer hjärtklappning av oron så att säga.
/Maria

Funderar på om det kan vara två olika åkommor
Ett symptom från hjärtat och ett från någon kota eller disk i ryggen som sitter lite illa och strålar under bröstbenet.
Jag har själv ont precis under bröstbenet på en yta lite större än en handflata utan fingrar. Det är en lite brännande tryckande känsla för mej. Min sjukgymnast säger att det är en kota som sitter lite fel.
Du kan prova att gå hos en sjukgymnast och höra vad dom säger om det.
Det är väldigt sällan det är själva hjärtat som gör ont, men kolla upp det ändå. Har du några andra symptom?
#9, 10 Ni säger precis det jag också tänkte på