Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 47795 ggr
[CinderRainfall]
85

ont i revbenen av hosta.

jag har hostat i ungefär 3 veckor efter en förkylning. en morgon vaknade jag av att jag hade ont längst ner vid revbenen. det har blivit värre, det gör inte ont när jag är stilla men när jag rör på mig eller hostar så gör det ont.

hoppas någon kan ge någon tips om vad det kan vara.

Maria
0

Det är inte ovanligt alls att man får ont i revbenen vid hosta. Det är ju en ganska stor påfrestning att ha långvarig hosta och man kan likna det vid träningsvärk. Det är musklerna som blir ansträngda vid hosta.

Du ska se att det släpper när din hosta blir bättre.

/Maria

[Tassy]
3

man kan även få en inflammation där revbenen går ihop. Detta är ofarligt men smärtsamt. Känner man inte till det kan man ibland förväxla det med hjärtbesvär.

solblomman47
6

Min son hade en svår hosta i smaband med en förkylning för några år sen och när han kom till vårdcentralen påstod läkaren där att han hostat sönder nått revben därför att han hade smärta över bröstrygg o bröstben men på natten blev han väldigt dålig o fick åka till sjukhuset o där ser det att det är lunenflamation altså inte nått med revbenen.

DesK
1

Jag hade svår lunginflammation för ett antal år sedan och fick då väldans ont i revbenen och lungorna på grund av hostan. Så mitt förslag är att du söker läkare för att kolla upp det. Har för mig att de brukar säga på vårdcentralerna att man ska söka för hosta om man har den mer än 2 veckor.

/Désirée

[CinderRainfall]
0

ok :) tack för tippsen. jag får vell gå ner till vårdcentralen och kolla upp det, för det är inte roligt :/

Bergspuman
0

Långvarig hosta hos vuxna ska alltid kollas.

Om du dessutom har feber av och till är det tecken på att det kan vara lunginflammation. Man kan också utveckla kronisk hosta.

Musiken
0

Min mamma ar just nu sjukskriven pga langvarig hosta. Hon borjade hosta for tre manader sedan ungefar och lyckades hosta av tva revben innan hon blev ordentligt kollad! Hon har varit pa otaliga hostmediciner, scanningar, provtagningar, morfin och hela koret, men annu har de inte kommit fram till vad problemet ar. Just nu har hon precis kommit hem fran sjukhuset efter att ha legat inne i nagra veckor da hon inte kunde andas utan syrgas och hade sa ont. Men fortfarande ingen som vet vad felet ar. "Astma" pastar de, men vem har gatt runt med en astma-attack i manader som gradvis blivit varre utan att nagon lakare hajjar till? Hon hade ju i princip klippkort pa vardcentralen och trots dessa misstankar om "astma" sa fick hon ingen medicin for det. Nu ar hon hemma iaf och verkar repa sig sakta men sakert fran vad det nu var for fel pa henne.

Sa om du gar till vardcentralen sa sta pa dig och krav en ordentlig undersokning!! Ge dig inte forrens de kan saga vad som ar fel och ge dig behandling eller rad for vad du kan gora!

siberlina
1

prova   att  ligga  på spik matta. jag  hostade i   tid  och otid  förut ,men så skaffde jag spikmattan och nu har jag inte  hostat    på snart  2  år

mongu
0

Det är många som har hosta i samband med den förkylning som går nu. Det är urjobbigt att hosta och man blir öm i musklerna i mellangärdet.

Samtidigt om du känner att det är mycket ont och att hostan kankse blivit sämre så kan det va dags för att i alla fall höra med vårdcentralen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!