Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 5207 ggr
Itchy
0

vill veta mer om autoimmunitet

jag fick för bara ett litet tag sen reda på att min mamma har en rad autoimmuna sjukdomar, liksom min mormor hade, och jag har redan ett par faktorer som kan betyda att jag har samma skit, men jag hittat lite info, och när jag frågar mamma så säger hon bara att jag ska söka själv för att hon inte orkar berätta om det…

finns det ngn här som vet mer än det lilla jag hittar på nätet, som egentligen inte säger mej ett dyft :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Mosaik02
0

vet du vad det är för diagnoser det handlar om?

vet du diagnoserna så brukar det vara lättare att få fram mer info om dom

men rent generellt så kan man säga att autoimmuna sjukdomar är när immunförsvaret blir knasigt och ger sig på den egna kroppen det kan va huden leder och så vidare

Itchy
0

hos mamma är det allt ifrån hud & leder till att njurarna börjar krångla

hos mej är det leder & hud som börjat spöka, men har tidigare fått hört att jag hade artros, vilket jag tyckte var skumt då jag bara är 21 år

Mosaik02
0

det låter som SLE då googla lite på det och se om du hittar nåt mer om det

[Tassy]
0

Autoimmuna sjukdommar är väldigt olika, men det gemensamma är att immunförsvaret överarbetar och anfaller den egna kroppen. Det kan vara allt ifrån reumatism, till SLE.

Maria
0

Diabetes hör till skaran.

/Maria

havsvingen
0

Samt sköldkörtelinflammation..thyroid googla!

Itchy
0

försökte få ur lite mer info från mamma idag, och jag vet att min mormor dog i en svårartad typ av cancer,  men att hon även hade problem med sköldkörteln innan dess, och som fick hennes hår att falla av, och liksommamma så hade hon vitligo som bara uppstod vid vuxen ålder

(min mormor dog långt innan jag föddes, så jag har bara berättelser att gå efter)

Maria
0

#7 Jag kan ju tycka att din mamma faktiskt har skyldighet att förklara för dig som dotter. Det är ju din kropp, eventuella framtida sjukdomar och framför allt din oro som hon borde ta på största allvar.

Hoppas att du får mer information.

/Maria

mongu
0

Tycker också att din mamma har skyldighet att tala om för dig för det är viktiga saker.

Att leta själv kan va sämre för när man söker på vissa saker så tar man lätt till sig allt även sånt man inte skulle behöva ta till sig.

Bättre för dig att du får veta vad det är och sen kan börja leta info.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Itchy
0

jag ska se om jag inte kan fråga ngn av mina mostrar om de vet mer om det…mamma verkar inte vilja prata om det :(

Maria
0

#10 Det låter som en bra idé.

/Maria

mongu
0

Är din mamma rädd för att prata om det? Eller vad håller henne tillbaka?

Skulle själv va mera rädd för att mina barn skulle ha nåt och inte kunna göra nåt i förebyggande pga att jag inte berättar allt som är viktigt för dom.

Hoppas verkligen du får svar för jag tror inte på att du ska leta info på nätet när området är så stort. Du vet inte vad det är du egentligen ska leta efter och då blir det så lätt fel. Vilket bara leder till att du kan få både onödig oro och ångest av det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!