Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10506 ggr
Betty
2010-12-03 23:05
0

Sarkoidos

Hej!

Har just fått veta att jag har fått sarkoidos. Det är ngn slags sjukdom i bindväven som skapar inflammationer. Mina inflammationer sitter i ögon och lungor. Ska till lungklinik nästa vecka för att bedöma hur allvarlig och långt gången sarkiodosen är.

Allt började med att det svartnade för ena ögat när jag reste mig. Det jag reagerade på var att det bara svartnade för det ena (vid lågt blodtryck svartnar det ju för båda) Så jag tänkte att det kunde ha med trycket i ögat att göra. Min optiker tyckte att jag skulle söka akut för det. Då visar det sig att jag hade akut grön starr (dvs högt tryck) och en inflammation i regnbågshinnan och längre in i ögat. Skit tänkte jag. Fick medicin i ögat och blev ok. Men nu har det blivit sämre igen. Blev iväg skickad på röntgen av lungor och hjärna. Övertygad om att det inte var ngt.

Men nu visar det sig att jag har sarkoidos. Jag har även sedan innan en kronisk njurinflammation. Naturligtvis  är jag så dum att jag läser på nätet om att sarkiodos kan leda till döden. Jag är 25 år och känner bara "helvetesfanskit" ärligt talat.

Behövde bara prata av mig och undrar såklart om ngn har eller har haft sarkoidos?

Mitralis
2010-12-06 11:40
0

Oj! så mycket elände vid den späda åldern av 25 Gråter
Jag har lyckligtvis inte själv några erfarenheter av denna sjukdom som låter väldigt hemsk.
Som tur är så skriver dom "Dödligt" om allt så det kanske man inte behöver bry sig så mycket om, men när man läser det så är det ju klart att det fastnar.

Hoppas att du hittar någon att prata med, det behövs. Kanske det finns någon professionell på sjukhuset som du kan få prata med?

Maria
2010-12-06 20:37
0

Här kommer en länk från Wikipedia och trots allvaret i det hela så finns det ändå hopp om att du kan drabbats av en lindrig variant eller rentav en som läker ut själv.

Det är bara att hålla tummarna för dig.

Sarkoidos

/Maria

chik
2010-12-07 10:20
0

Håller tummar o tår.

Du verkar ju ha bra go i dig…

Mycket man får lära sig.Hade inte hört talas om denna sjukdom.Så jag läste lite på nätet..

O kom fram till att det Finns hopp för dig..Men för står om du känner dig nere..Aldrig roligt o få sådana besked…

Men!!Nya tag o bra läkare…Så går det bra…Liten blomma till dig..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Betty
2010-12-10 22:23
0

Tack gulliga niKyss

Tyvärr verkar jag ha fått den lite svårare varianten. Har redan fått nedsatt lungfunktion men känner inte av det när jag inte springer eller går snabbt. Jag verkar ha fått en jätte bra läkare och efter jul ska de ta prover från lungorna.

Men man måste kämpa, finns inget annat alternativ.

Kram till er!