Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7827 ggr
annelilejon
0

Känsliga öron

Jag har känsliga öron och skulle gärna vilja få lite förslag på vad som kan hjälpa mot att slippa få ont i halsen och bli förkyld lite hit och dit.

Jag motionsimmar även och märker då att det slår lock för ena örat och man måste passa sig för att inte peta på örat, gäller både ytterörat eftersom jag har lätt för att bli förkyld annars. Vill gärna fortsätta simma eftersom jag tycker det är så skoj :)

Finns ngra särskilda bra proppar mot öronen vid simning och är de enkla att använda?

Ngt bra preparat som förebygger detta som kan inhandlas på hälsobutik eller apotek? Eller ngn annan dunderkur..

Oftast börjar det i örat och sedan går ner i halsen och kan bli förkylning. Dock skyddar jag öronen och använder en go och varm mössa utomhus. Försöker pilla så lite som möjligt i örat men känns som man är extra känslig för just detta.

Vill gärna slippa bli förkyld i onödan..

Maria
0

Det finns öronproppar som är avsedda att använda i vatten på apoteket. Jag tror att de finns i olika storlekar t.om.

De är lätta att stoppa i örat och är gjorda av någon slags silikongummi så de är mjuka.

Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar i att du måste vara försiktig med att peta på ytterörat för att inte bli förkyld?

Vad är det som börjar i örat? Är det öroninflammationer du har besvär av?

/Maria

Mosaik02
0

jag tycker det låter lite som om du får hörselgångsinflammation man kan känna sig rätt risig av det

det kan man ofta få om man simmar mycket

har du sökt läkare när du problem med öronen? annars är det ett bra tips så dom får kolla vad det är för något

öronproppar finns jag använder dom här dom ska man inte peta in i öroen utan dom lägger sig som ett lock utanpå örat och skyddar även emot vatten jag brukar köpa dom på apoteket men kunde inte hitta dom på Apotekets hemsida av någon anledning

annelilejon
0

Tack för svaren Glad

Nej jag har inte gått till doktorn eftersom det inte gör ont. Blir mest som lock och jag får ont i halsen..och kan bli förkyld. Menar att det börjar oftast i öronen och så blir man förkyld i värsta fall.

Menar även att jag har känsliga öron och att man ibland pillar utanpå örat och gör man det för mkt kan det leda till att öronen krånglar. Eller att det sprider sig ner i halsen. Kan nästan se att det blir ngn prick i halsen men känner att så länge jag inte har jätteont eller är jätterisig låter jag det vara.. Vet inte om det är bra skulle bara vilja ha lite råd om det är andra som upplever samma saker.

I övrigt är jag frisk och vardagsmotionerar med styrketräning och simning i veckorna.

Jättebra med tips om öronproppar, det ska jag testa nästa gång :)

Maria
0

#3 Jag har fortfarande lite svårt att förstå din förklaring om att du kan få halsont av att pilla på ytterörat för mycketObestämd

Däremot är det inte ovanligt att man i samband med förskylning, snuva och halsont kan även få ont i öronen.

Öroninflammation är också ganska vanligt.

/Maria

Mosaik02
0

jag förstår inte riktigt heller din förklaring och jag tror nog att ett läkarbesök behövs när du får besvär att reda ut problemen

det man kallar för öroninflammation är när trumhinnan blir inflammerad

hörselgångsinflammation är när hörselgången blir inflammerad och då får man ofta väldigt ont i ytterörat 
man kan oxå få besvär om man simmar och badar mycket

chik
0

Annel……Kan bara hoppas att du kommer till rätta med dina problem..

Lena.P är jag i verkliga livet.