Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5788 ggr
RuiXue
0

Världs AIDS dagen!

Idag är det världs AIDS dagen!

Hur många här har hört eller sett något om det? Har du gjort något för att uppmärksamma dagen?Glad

Själv köpte jag ett pins och ett par skraplotter imorse från den Danska AIDS stödföreningen och lade några kronor i insamlingsbössan, samt att jag har röd rosett i håret och röda örhängenGlad

Ämnar ha min röda rosett och örhängena hela december! Tycker det är på tiden att december blir lika röd som Oktober är rosa! Och då snackar jag inte bara om allt rött julpyntFlört

Jennie

Maria
0

Detta har jag missat totaltSkäms

Undrar om det har med mig att göra eller om det är större i Danmark?

/Maria

RuiXue
0

Ingen aning faktiskt, men det är en internationell dag i alla fallGlad Men hur skamligt det än är att erkänna, så brukar Sverige ha rätt så dålig koll på internationella awareness dagarObestämd Det enda som gäller i Sverige är rosa bandet i Oktober. Men sen att November är blå och första December är röd verkar inte många vetaTyst

Jennie

[Tassy]
0

Vi uppmräksammade detta i skolan (läser viral patogenesis, läran om virus) och det har varit mycket prat om både HIV och AIDS. Bland annat fick vi göra en lab där vi fick prover som vi skulle kolla om de var HIV-positiva eller ej. Sen massor av historia och fakta så klart Glad

RuiXue
0

Å vad det låter intressant TassyGlad Själv läser jag en del på nätet för att bli lite mer allmänbildad och hjälpa till att sprida kunskap och ta död på myterna som finnsGlad

Jennie

[Tassy]
0

det är jättespännande Skrattande

RuiXue
0

Man kanske skulle kolla upp om det finns någon sådan kurs på distans till nästa höstGlad Jag har gått och blivit lite av en awareness aktivist för HIV/AIDS och Diabetes så ju mer man vet, desto bättre är det!

Själv tycker jag att December borde vara lika röd som Oktober är rosa. Men man hör tyvärr nästan inget om AIDS ens på Världs AIDS Dagen, trots att det är en sjukdom som dödar miljoner av människor världen över och ännu saknar bot, dessutom kan det drabba alla oavsett kön och ålder. Borde verkligen uppmärksammas minst lika mycket som bröstcancer!

Jennie

[YlvaP]
0

Jag har inte tänkt på detta men jag har iaf haft rött på mig i några dagar. Flört

Karmatarerskanise
0

Missade det helt. Har inte sett ngt om det alls.

Maria
0

Däremot var det ett himla tjat om "kanelbullens dag"Obestämd

/Maria

RuiXue
0

Som om kanelbullar vore viktigare än millioner människors livSkrikandes

Jennie

Maria
0

Jag håller med dig.Rynkar på näsan

/Maria

Karmatarerskanise
0

Precis, känns som Aids är lite viktigare.

P.S Fast jag gillar kanebullens dag också, jag fyller ju år då ;)

Maria
0

Då förstår jag att det är "din dag"Glad

/Maria

RuiXue
0

Jag gillar också kanelbullar, men tycker inte att de förtjänar mer publicitet än en sjukdom som dödar miljoner och som inte har ett bot. Om nu kanelbullar visa sig vara botemedlet för AIDS så ska jag aldrig säga ett ont ord om kanelbullar igenFoten i munnen

Men på en mer seriös nivå. Själv har jag fastnat i musikens värld igen efter ett långt uppehåll från allt spelande (spelade fiol i över 5 år men slutade med det 2002). Nu har jag tagit fram min stora keyboard och börjat öva. Sjunga gör jag mest hela tiden. Drömmen? Att bli tillräckligt bra på att spela och sjunga, och hitta andra likasinnade eldsjälar och börja sjunga och spela covers till förmån för AIDS forskningen!

Jennie