Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 38109 ggr
[SarahOhrn]
2010-03-14 17:44
0

"Puckel"nacke!

Alltså, jag måste bara kolla lite här om någon känner igen sig. Jag är 23 år och har under några år haft en" puckel" i nacken om nu förstår, som när man sitter och hänger. Jag har aldrig fått höra något om detta av någon läkare eller så och jag har aldrig haft några "fel" på ryggen när jag gjort kontroller i grundskolan och sådär. Min syster fick precis besked om en lätt skolios eom hon med hjälp av övningar troligtvis skulle kunna hålla i schack, men det fick hon veta nu vid 12-13 års ålder och jag hade inga tecken på detta då med någon sne ryggrad.

Kan det komma när man är äldre? Det känns ju som att ryggen buktar ut lite där uppe och sen nacken som en pucket  huvudet framåt, om man ser från sidan. Men smatidigt är jag överviktig (detta visade sig då) och jag sitter mycket dom senaste åren, i soffan os sånt so men "säck" och det är då detta visat sig speciellt. Är det möjligt att få det här problemet med nacken av att man sitter så mycket och är "otränad" i nacken? Kan det går att göra något åt? Jag vet att jag borde gå till läkare och jag får väl göra det mn vill höra lite vad ni säger…

Anledningen att jag frågar är att jag mest störs av det utseendemässigt, när jag ska ha uppsatt hår t ex. Visst får jag ont i nacken ibland om jag står mycket och i ryggen men så är jag ju 25 kg överviktig också som jag håller på att gå ner, så det är ju inte så konstigt heller. Men jag kan inet säaatt jag har smärta ofta, innan jag blev överviktig hade jag dessutom aldrig ont i ryggen eller nacken (upp till 17 år ungefär) utan detta har kommit nu.

Är så rädd att det inte ska gå att göra något åt! :( För jag ser ju andra överviktiga och visst är det mycket fett som sitter över ryggen o så som frå den att de större ut så men ingen annan jag sett ser ut så här i nacken och det är jättejobbigt för mig att aldrig kunna gå i uppsatt hår t ex…

Kan även säga att när jag lägger mig rak på golvet, blir nacken NÄSTAN rak. Liten knöl blir det ju men det har väl alla, men den går att räta ut alltså när jag t ex ligger på ett platt underlag … Men sen blir jag lite yr o sånt som när man fått massage när man har jätteont… Men det är skönt samtidigt som det gör lite ont när man rätar ut!

[SarahOhrn]
2010-03-14 17:51
7

Nu när jag legat och rätat ut nacken en stund är jag jättetrött och slö i nacken så jag knappt orkar hålla uppe huvudet. Men inte ont

Maria
2010-03-14 19:26
1

Du har som vanligt  kommit med bra svar och funderingar självFlört

Visst är det så att vissa eller de flesta som har övervikt får en liten extra fettbulle vid nacken. Inget ovanligt alls.

Sedan har vi ju det här med kroppshållning och du har ju tidigare också skrivit att du gärna sitter som en hösäck och det påverkar också.

Se till att få komma till en sjukgymnast som kan hjälpa dig med kroppsövningar så att du inte blir så hängig och fortsätt att kämpa på med vikten så ska du se att det löser sig.

Ofta blir man väldigt mycket mer självkritisk och andra märker säkerligen inte av ditt problem.

Försök att ligga med bara en kudde på nätterna också så att du får sträckt ut hela kroppen.

/Maria

[SarahOhrn]
2010-03-14 19:35
0

#2 Hehe, men jag är väääldigt osäker på om det här kan bero på dålig tränad/hållning. Vet ju så många andra som inte är tränade som inte har såhär!  Så frågan är om man kan träna upp den om man en gång "fallit" ner såhär.

Jag sover nu med två höga kuddar så ska försöka ligga med en i fortsättningen och se om det hjälper, försöka få kontakt med en sjukgymnast för att kanske få några övningar och sådär. Hoppas verkligen det går att träna upp den och "räta ut" den igen!

Det är klart jag tänker mer på det men det ser inte alls bra ut.

Branneli
2010-03-14 21:39
6

Googla på Bechterew…..Obestämd

[SarahOhrn]
2010-03-14 22:24
0

#4 Det är möjligt, och jag är hypokondrisk så det skriker om det så nu har jag väl alla dom symptomen. Men jag tror inte att det är detta då det endast gäller min nacke, har inte problem eller ont i några andra leder eller sådär, har inte heller ont i nacken direkt, förens efter jag suttit hängigt länge eller stått länge. Klarar att träna (om än lite ont i vissa leder eftersom jag är så pass överviktig) men inte så jag tror att det är något som detta.

Pratade lite me min kompis ag tränar med som är utbildad massör och hon trodde också helt enkelt att det berodde på dålig hållning och dålig muskulatur. Jag är FRUKTANSVÄRT otränad och har under hela min uppväxt tyckt jag är för lång motför alla andra så därför har jag gått och "dragit ner mig" om ni förstår.

Så jag hoppas i alla fall att det ine är detta men det låter lite för mycket symptom för att vara mig… :S Hoppas jag!

Maria
2010-03-14 22:28
1

#5 Du har inte särskilt många symtom på Bechtrew så jag tror du kan vara lugn. Dessutom är sjukdomen faktiskt vanligare bland män.

Risken när man googlar och är lite hypokondrisk så hittar man en massa som stämmer med olika sjukdomarFlört

Jag tror du kan lita på din kompis.

/Maria

[SarahOhrn]
2010-03-15 00:10
1

Ja, det är ju det. Men den där sjukdomen verkar mer påverka hela kroppens leder och jag har inga mer problem än möjligtvis sånt man kan få av övervikt, knän o sånt ibland men det är just bara nacken detta gäller så… Lär nog märkas om de är nåt värre som det! =) Hoppas jag,,,

Mitralis
2010-03-15 14:27
0

Du har nog samma som mej och det är helt enkelt bara en knöl som vi fått av dålig hållning. Det går att träna bort. Gå till en sjukgymnast det kostar ca 80kr. Där får du övningar som du ska göra. Försök även räta upp dej så gott det går och dra bak axlarna. Övningen jag fick för min "gamnacke" är att jag ska dra hakan in och mot bröstet flera gånger. Jag glömmer alltid att göra dessa övningar så jag får nog dras med min gamnackeRynkar på näsan

[SarahOhrn]
2010-03-15 14:29
0

#8 Ja, jag får helt enkelt försöka tänka mer på hållningen. Det är nog precis det, gamnacke! Nu när du säger det

mongu
2010-03-15 14:32
0

Läs här om det du har. Det kallas även "gamnacke" och kommer av att man har dålig hållning och sitter för länge framför dator osv.

http://www.fitmama.se/index.php/traening/stretch-och-avslappning/640-enkel-oevning-mot-gamnacke

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
2010-03-15 18:19
0

#10 tack! det måste va det, jag sitter ju framför datorn hela dagarna också…

mongu
2010-03-16 16:12
0

# 11 Då är det dags att du tänker till o tränar lite så du inte får för mycket besvär.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Jeremina]
2010-03-22 17:36
4

Jag hade också det tills jg kom till en naprapat som med manipulering några gånger fick bort den helt.

Alingen
2010-12-02 06:56
0

Sarah, kan det vara så att du fått s.k. buffelpuckel, dvs en fettknöl i nacken. Den kan bero på för höga insulinnivåer och då hjälper lågkolhydratkost. Med en sådan kost får du också bukt med din övervikt.

[Tassy]
2010-12-02 23:55
2

Jag har gamnacke och känner igen mig Glad

Gasoline
2010-12-05 18:03
0

Ang det där med skolios, luta dig framåt med raka ben och be något att kolla om du är sned på något sätt, ifrån sida till sida. Alltså om du har någon nivåskillnad. Om du har det kan det vara skolios och bör kollas upp.

mongu
2010-12-05 20:05
0

Det troligaste är att detta beror på dålig hållning och för mycket sittande vid dator.

Träna och försök att va uppmärksam på din hållning.

Visst skulle det kunna va den eller den sjukdomen men som du berättat att du inte har bra hållning och inte tränar så har du säkerligen orsaken där. 

Bra steg att börja så i alla fall, blir det inte bättre eller du får ont så gå vidare och sök läkare för bedömning.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
2010-12-05 20:09
0

Jag har ju en sådan där "minidator" vid köksbordet och jag sitter verkligen som en gam. Dessutom ser jag dåligt så jag har läsglasögon och tittar ganska nära och en hållning som skulle få en sjukgymnast att gråtaFlört

Sedan har jag en ovana att tappa hakan också så varje gång min man går förbi mig säger han "stäng munnen"Oskyldig

/Maria

Gasoline
2010-12-05 20:11
0

#18 Haha, stäng munnen ;) Lite roligt ju =)

mongu
2010-12-05 20:12
0

Dessa karlarFörvånadatt säga så?

Det är viktigt hur man sitter och hur man bär upp sin kropp. Har man dålig hållning så blir det lätt problem med bl.a. nacken. Visst kan det va fint med gamnacke men man kanske ska va en gam då?

Har också detta i perioder så jag är en gam jag med. I alla fall ibland.Oskyldig

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
2010-12-05 20:13
0

#19 Ja, jag kan ju tänka mig att jag inte ser för intelligent ut, om man säger så, när jag sitter på det sättetTungan ute

/Maria