Samband mellan migrän och pspruta?
Hej, ni som har erfarenhet, kan det vara så att det finns ett samband med att jag började med p-spruta för två år sedan och att mina migrän anfall har blivit värre och värre? Nu har jag ett anfall i veckan och det fungerar inte med min övriga smärtproblematik, whiplashskada, nerv och muskelskador i höger skuldra, käkskada samt huvudvärk alltså vanlig eller spänningshuvudvärk väldigt ofta.
Min andra fråga är att jag nu ska prova i slutet på december och inte ta p-spruta, men jag har väldigt smärtsamma menstruationer och orkar inte med dem pga mina övriga smärtproblematik. Är det någon som kan tipsa om ett preventivmedel som gör att mensen inte kommer och att inte viktökning sker? Jag ska inte ha barn så det behöver jag inte tänka på. Det har varit jätteskönt förutom migränen då som sakta blivit värre och värre, att inte ha mens då har jag orkat med den övriga värken mycket mer. Mycket tacksam för svar på dessa två frågor. Mvh Ulrika
Testa om minipiller typ Cerazette kan hjälpa. Det är förvisso samma kategori som p-sprutan, men allt fungerar ju inte för alla. Vissa kanske klarar det ena men inte det andra. Annars finns ju p-stav och hormonspiral om man inte vill ta tabletter eller lätt glömmer.
Jennie
Har du prövat någon spiral?
OM du inte vill skaffa barn så kan det värsta vara att göra en hysterektomi men helst skall man ha fött barn och vara över 30år. Har iaf gjort det och det var det bästa jag gjort. Slipper mina äckliga mens och mensvärk men jag har ju fött tre barn så det är redan gjort.
Hej, nej jag har inte provat spiral, vad är fördelar resp nackdelar? Går det att få någon hjälp med kostnaden, för jag är sjukpensionär och kan inte få ihop 1000 kr på en gång tyvärr. Tack för tipsen. Jo att operera bort livmodern vore nog det bästa om det inte vore en operation, det känns lite onödigt att utsätta sig för det, har redan gjort 6 operationer av nacke och käke. Har inte heller fött några barn. Vill bara hitta en permanent lösning men det verkar vara så mycket biverkningar med olika preventivmedel som är så onödiga när jag inte ska ha egna barn pga ärftlig sjukdom. Mvh Ulrika
Det går ganska bra med en operation för man kan göra det via slidan och syns inte. Men som du säger så är det en operation.
Spiralen är dyr och jag vet inte hur det funkar i Sverige med hjälpmedel och ersättningar tyvärr.
Jag har hört att man kan bli av med mensen med spiralerna, finns både hormon och koppar. Jag hade inte så länge så min mens danns kvar ännu.