Självmedicinera, Selexid??
Ja nu är det så här att jag åkt på en lindrig urinvägsinfektion. Igen. Tredje gången på ett halvår nu. Jag vet ju vad det beror på, det kommer som ett brev på posten när jag inte kissar efter sex. Har 6 st selexidtabletter kvar sen sist. Räcker alltså till 2st / 3 dagar (åt tidigare i 7 dagar, problemen försvann dock tidigare än så). Orkar verkligen inte med vårdcentralen igen, har blivit ett himla spring på sistone. Tror ni det skulle funka att käka de sista och hålla tummen, eller bör man akta sig för sånt? Det är som sagt en lindrig uvi, svider bara litegrann typ.

Jag avråder dig att självmedicinera med antibiotika, Selexid är en sorts antibiotika.
Du ska absolut ta kontakt med din vårdcentral av flera orsaker.
Dels är det din tredje urinvägsinfektion på kort tid, ett halvår. Det borde utredas mera varför du får tillbaka det.
Dels pga risk för resistenta bakterier så ska man alltid ha antibiotika i rätt dos och mängd. Om du tar bara 6 tabletter så är det ingen full dos.
Är det kollat så du verkligen har bakterier i urinen eller har är det så att dina besvär verkar som det men kanske att orsaken är en annan. Du beskriver som att det är en lindrig uvi med bara lite sveda. Det talar också för att du inte ska medicinera på egen hand utan att verkligen få det bekräftat av läkare.
För varför äta medicin om du inte behöver det?
Så ta kontakt redan nu på morgonen så du får lämna prov för odling och får hjälp med eventuell medicinering.
Problemet med resistenta bakterier är stort idag och kan på sikt leda till att vi inte har nåt botemedel mot infektioner i framtiden.
Därför är det viktigt att all antibiotika är läkarordinerad.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Håller med i vartenda ord
/Maria
Mongu satte huvudet på spiken!