Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 6905 ggr
[Aquelegia]
0

Innehållsförtecknings nörd!

Jag är enormt nogrann med vad som finns i min mat.slarvat på senaste men vetat om i bakhuvudet hela tiden i alla fall när jag handlar står jag alltid och läser igenom innehållsförteckningar.står det något som inte går att förstå väntar jag tills nästa gång så jag hunnit googla och läsa på vad det är för något så jag vet om jag kan köpa det eller inte. detta har nu gjort att jag blivit nästintill är proffs på vad mat innehåller haha jag kan handla med en vännina och hon grabbar tag i något när jag säger " du vet väl att det innehåller si och så som gör det och det med din kropp" Vilket faktiskt uppskattas "puh" av mina vänner då dem själva börjar förstå vad dem stoppar i sig.

Lusläser dem fort som bara den så fort jag ser att det är ngt eämne i eller dylika usch tillsatser hamnar dem där dem hör hemma tillbaka i hyllorna ! Nästa gång jag handlar så vet jag exakt vilka grejer jag går direkt förbi och vilka jag kan köpa! orv finns till exempel utan tillsatser numera vilka inte har lång hållbarhet men det finns ju frys!

Finns det fler än jag som är en Innehållsförteckningläsare på stormarknaden?

[YlvaP]
0

Inte ett dugg. Tungan ute Orkar inte ta mig tiden att läsa alla innehållsförteckningar.

Mitralis
0

Det finns en tråd om E-nummer inne på Kost i fokus om du vill fortsätta där Glad

[Aquelegia]
0

Tog ett tag i början då kollade jag upp vad enbart basgrejerna jag köpte innehöll sedan när jag lärde mig det fortsatte jag nu behöver jag bara skanna igenom ser jag ett långt ord med massa konstiga bokstavsblandningar skiter jag i produkten  till exempel guarkärnmjöl, allt som heter gummi kollar jag upp etcetera tar mig likalång tid som andra att handla  ska skriva ut enumrena så har jag med mig när jag handlar tack

Bergspuman
0

Nej. Och jag skulle heller inte uppskatta att bombas med oombedda upplysningar om vad ditt och datt innehåller och vad det möjligen kan göra.

Det där verkar närmast kontrollmani.

Maria
0

Nej, jag kollar sällan innehållsförteckningar.

Försöker att handla ekologiskt men är medveten om att det bluffas mycket där också.

Sedan får man inte glömma att de flesta E-nummer är naturliga ämnen.

/Maria

[Aquelegia]
0

Bergspuma vaddå kontrollmani att jag inte vill äta skit ? jag tänker ju knappast bomba dig med något skulle jag vara kontrollfreak hade jag inte ätit godis men jag vill ändå veta vad det är för saker i det jag äter ! Vad är det för fel med att vara medveten ! Det är ju knappast vad den här tråden handlar om !

[Aquelegia]
0

Skulle jag ha kontrollmani skulle jag få ångest om jag åt något med tillsatser i men här sitter jag och käkar julkakor berspuma du borde kolla upp saker innan du anklagar andra ! Usch vad välkommen man kände sig på det här forumet.

Maria
0

#7 Du är visst välkommen men du är nog ganska ensam om att kolla upp saker och ting såpass noga som du beskriver och du kallar dig själv nörd i trådens rubrik så visst kan man sätta andra ord på det ocksåFlört

/Maria

[Aquelegia]
0

Ja men det är inte särskilt snällt av en 47åring att kalla en 22 åring att ha kontrollmani ! SÄRSKILT när hon är Medarbetare och borde se till att folk beter sig sjust! Att jag kallar mig för nörd är för att jag är inte en döallvarlig person och kan driva med mig själv. Lite ironi och humor i rubriken vilket borde märkas i sättet jag skriver inlägget på.

[Aquelegia]
0

Varför hon skriver att hon inte skulle ha gillat att bli bombarderad eh har jag överhuvudtaget skrivit ens ett exempel på vad saker och ting innehåller som skulle kunnat vara bombardera henne ! Tycker allt att andra Medarbetare borde ge henne en tillsägning hon kunde skrivit som dem andra gjorde i tråden som att nej jag kollar inte, då hade det varit okej.

[Aquelegia]
0

INGENTING ÄR PERSONLIGT VÄNT MOT HENNE! var vänlig ta bort denna tråden jag vill inte se hennes inlägg blir ledsen när folk inte tar reda på saker INNAN dem anklagar dessutom är jag inte ensam om det men tydligen på detta forumet ville ha någon att kunna växla information med så man får höra många sidor av dylika matämnen.

mongu
0

# 11 Överreagerar du inte en aning nu? Om du läser det Bergspuma skrev så inte har hon skrivit att det är du som bombarderar henne?

Utan hon svarade att hon inte läser innehållsförteckningar och att hon inte är intresserad ifall nån skulle försöka påverka henne. Men inget om att Du försöker det.

Skriver man och använder sig av ironi i sin rubrik vilket du gör när du kallar dig för "Innehållsförteckningsnörd" då får man också tåla att få svar.

Själv läser jag inte på innehållsförteckning mer än om jag ska laga mat och jag vet att nån inte tål nåt visst ämne.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#11 Nu har ingen skrivit att du har kontrollmani utan att själva beteendet verkar som kontrollmani. Sedan försår jag inte vad åldern spelar någon roll i detta fall.Obestämd

Detta är ett fritt diskussionsforum så var och en får skriva vad den vill så länge man håller sig till skrivreglerna.

/Maria

Bergspuman
0

Hoppsan vad det blev tillspetsat.

Ja, jag får väl be om ursäkt då för husfridens skull. Men jag tycker inte att mitt inlägg var det ringaste riktat till någon speciell person.

Dessutom är jag inte 47, läs på lite är du snäll Aquelegia.