Fettklumpar i Hjärnan = Huvudvärk?
Hej!
Fick för ett tag sedan höra en märklig teori om huvudvärk, tänkte dela med mig av den här och höra vad ni tycker, tänker och tror om detta!
Min moder ska göra en magsäcksförminskning (eller vad heter det? Aja, Ni fattar vinken) och har varit på lite möten:
På något vis kom de in på att prata om huvudvärk, och då sa läkaren att det fanns någon teori om att man kunde ha ''fettklumpar'' i hjärnan som tryckte på och gjorde så att man ofta hade huvudvärk - detta gick inte att bevisa, men man trodde på det hos patienter som led av kronisk huvudvärk när man inte hittat någon form av hjärntumör.
Kanske flummigt förklarat? 
Undrar i alal fall vad Ni tror om detta?
Fettklumpar i hjärnan låter mer som en stroke.
Då är det något plack/fett från något kärl som orsakar stopp och man får en propp eller stroke som det kallas.
Jag har aldrig hört talas om några teorier om fettklumpar som skulle orsaka kronisk huvudvärk.
Dessutom är det motsägelsefullt att det inte går att bevisa
Är det fettklumpar så borde de rimligtvis visa sig vid en datortomografi eller magnetkameraröntgen.
/Maria

Håller med Bumbleboo att det låter som stroke eller kanske nån TIA.attack (fast det är ju inte kroniskt då)
Tycker det borde synas på en magnetkameraundersökning eller en datortomografi. För där syns ju det mesta i alla fall.
Inget jag hört talas om tidigare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det finns väldigt mycket fett runt nervcellerna i hjärnan. Det finns där för att isolera elektricitet.
Jag tror att läkaren använde ordet "fettklumpar" eftersom han trodde att det var för komplicerat att förklara vad han egentligen menade.
#3 Vad tror du att han menade då? För inte blev man klokare av hans funderingar.
Skulle dessa kroniker ha mer fett runt sina nervceller tro?
/Maria

# 3 Myelinskidor som finns runt vissa neuron består av fett. Men om det är väldigt mycket vet jag inte.
Dessutom finns det inte runt alla nervceller.
Om man tänker på sjukdom som t.ex MS så förstörs ju denna myelinskida vid skoven (om jag inte har alldeles fel)
Om läkaren tyckte att det skulle va för komplicerat att förklara vad han var ute efter så tycker nog jag att uttrycket "fettklumpar" är ett dåligt val.
Det uttrycket gör väl ändå frågeställningen ännu knepigare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!