Svensk sjukvåd= skit!
Nu e jag trött och grinig igen. Har så s*tans ont i mtt högra knä, kan knappt stödja eller lägga vikt på benet. Ringen till den vårdcentral jag e listad hos fick svaret " ja men du kan ju gå ner till apoteket och köpa dig ett elstiskt bandage, så löser det sig nog, när jag förklarade mer kom nästa svar "jasså så du brukar springa hos läkaren, jaha du du får väl prata lite mer med din läkare då, den 1/12 fast då har det väl förmodligen gått över redan".
Åkte ner till vårdcentralen här hemma, fick en tid satte mig och väntade, kom in till distrikt sköterskan. Hon ställde lite frågor sedan kom svaret " nädu jag kan tyver inte göra något för dig, för du är inte listad här". Kunde dom inte sagt det från början så hadde jag inte behövt vänta i en timma. Grr.
Samma med mina leder och min migrän dom lyssnar ju inte!
Det låter illa. Bra bemött ska man alltid bli.
Själv har jag faktiskt mest positiva erfarenheter av vården. Någon märklig människa på fel plats har man väl träffat genom åren med annars har jag övervägande positivt att säga.
/Maria
#1 Det kanske beror på att du själv är verksam inom vården
Jag tror knappast det.
De gånger jag sökt akut så talar jag aldrig om var jag jobbar. Jag säger det bara om någon skulle fråga
Talar man om att man arbetar inom vården så är risken att man får alldeles för lite information för alla tar för givet att man vet allt. Vilket är långtifrån sant.
/Maria
Då beror det nog på tur för det verkar vara väldigt¨många som upplever bemötandet väldigt dåligt och då särskilt på vårdcentralerna
Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att gå till vårdcentralen här där jag bo
Jag går hos en privat husläkare sedan den första husläkarreformen kom någon gång på 80-talet och det är helt fantastiskt. Hon har hela vår familj som patienter.
På vårdcentralerna brister det ofta i både omorganiseringar, sammanslagningar och läkare som oftast inte arbetar så länge på samma plats tyvärr.
Jag skulle absolut inte vilja arbeta på en vårdcentral i dagens läge men vill ändå påpeka att det finns många fungerande stabila vårdcentraler också.
Många av våra studiepatienter är väldigt nöjda med sin vårdcentral.
/Maria
Jag har bara lång och dålig erfarenhet av vården här. Har sökt mig till en halv privat klenik nu, carema. Dom har varit bra tills nu. Men jag har oxå just fått frikort, så det var väl bra så länge man betalade antar jag.. Det tog tex 6 år för dom att komma på att jag e lactosintolerant (får kolik) innan har dom bara skyllde det på problem hemmma. Min mamma har det med. Samt nu fick jag reda på att jag hadde grov B12 brist, tråtts att vi sagt till, att alla från min mormors släckt har det samt mamma och min storebror. Man blir ju mörkrädd. Och nu först har jag fått tid hos en urolog för mina uvi problem, både mamma och jag har tjatat på läkarna om detta sedan ja innan jag fylde 3år, det tog bara 19år.. "Suck"
#6 Fast dom missar inga pengar för att du fått frikort. Dom får betalt ändå.
Jättetråkigt att du har haft sådan otur hela vägen och att kolla B12 är ju enkelt med ett blodprov.
Hoppas du får träffa en bra urolog i alla fall
/Maria

# 7 Jag brukar inte heller tala om vad jag jobbar med för det är som du säger att då förutsätts man veta om allt. Även om det är ett helt annat område än det man arbetar med.
Har bara bra erfarenheter av vårdcentralen här har haft samma läkare sen i början av 1990-talet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har tidigare i trådar här talat om vilken bra sjukvård jag har fått under alla år som jag varit i behov av vård av någon form, inga långa väntetider och alltid ett bra bemötande.
Sista gången jag var på VC var där så lugnt att jag och systern hade ett långt samtal om hur hon upplevde oss patienter, och jag begrep då, och det har jag gjort tidigare, att det inte alltid är de trevligaste människorna som söker vård, och att alla ska ha tid med det samma.
Och nu kan man ju byta VC när som helst om man inte gillar den man har.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vad tråkigt att höra att ni blir dåligt bemötta i sjukvården i Sverige. Jag har bara positiva upplevelser här på Åland.

# 9 Visst är det så att många av patienterna inte är så trevliga i sina samtal med vården. Det stämmer att många ska ha tid direkt, helst igår.
Samt detta med att förnya recept. Det är tyvärr många som inte vill förstå att man inte kan ringa eller komma till mottagningen den dag man tagit sin sista tablett utan att även läkaren behöver tid för att ordna nytt recept.
Många gånger på den mottagning jag var på kom det patienter som "ändå hade vägarna förbi" och krävde att få tala "bara några minuter" med sin läkare. Så går det ju inte till direkt.
Så i en del fall tror jag att vi patienter har bäddat lite illa själva för våra kontakter med vården.
För som man bemöter blir man också bemött.
Eller har jag helt fel? Vet att detta kan va riktig "bensin" som jag kastar på brasan nu men är ändå beredd att ta den risken.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Här i detta landstinget går det numera att sköta mycket av kontakterna med sjukvården på internet, förnya recept, beställa/ändra tid, rådgivning m. m.
Det enda som krävs är en e-legitimation för att kunna logga in.
Viss beror det mycket på en själv hur man blir bemöttinom sjukvården
Och visst finns det många som ställer orimliga krav på sjukvården min erfarenget är att det fungerar riktigt bra med fotfolket det är mera vissa läkare som utgör orsaken till missnöjet
Det största felet är nog våra makthavare inom dom politiska partierna som hela tiden vill dra mer på personal inom vården och på detta sätt skapar helt onödig stress hos personalen

Sven det ligger otroligt mycket i det du säger för med de sparkrav som är och detta att vårdcentralerna ska drivas som privata så blir de som jobbar nästan bakbundna.
De får en viss pott med pengar och det ska dom klara sig på. Usch för sånt säger jag.
När det handlar om människor kan man inte spara för hur ska man kunna planera att si och så många kommer att bli sjuka? Det är inte bara att säga till att nu måste ni hålla er friska.
Det är jättebra det när man kan göra en del saker själv via internet.
Ha en bra dag! Mongu.
Det är ju som så att vi i dagsläget har ett köp och säljsystem inom vården i alla fall här i stockholmslän där man bestänner hur många patienter man får ta emot och hur många ingrepp man får göra under året och då skapar man en massa onödigt lidande hos befolkningen eftersom vården inte får göra mer än vad som är bestämt i förväg
Ursäkta om jag kapar denna tråden… Men apropå det där med vårdcentral. Jag har nämligen flyttat och tror inte jag är listad någonstans. Inte för att jag någonsin behövt gå dit förut, med undatag av den gången då apoteket hade slut på fotledsstöd och jag testade lyckan hos grannen vårdcentralen.
Kan kanske vara bra att vara listad någonstans ändå. Vart vänder man sig för att lista sig? Vad skulle hända om jag inte gör något aktivt val och det kommer en dag då ett besök där blir nödvändigt? Hur vet jag i så fall om det är en bra vårdcentral eller om det råkar vara en man inte gillar? Många frågor…
Hej uppdatering, mitt knä tar snart död på mig. Jag kan "gå" på det om jag går stel bent samt vinklar foten snett innåt. Men hur skutton ska jag kunna gå så till den 1/12?!!. Det känns som om någon grabbat tag i knäskålen och vrider åt sammtidigt som den kör in två fingrar in under knäet. Jag blir koko snart.. och jag måste snällt gå på det, har stöd bandage på men det hjälper inte ett smack. Och rida min häst måste jag, fast det blir att bara sitta ner. Suck!!
utan att ha sett ditt knä så tycker jag nog allt att du ska försöka fortsätta att bråka tills en läkare kolla på ditt knä
har du provat några dagars vila om du har möjlighet till det
som en sista utväg om du har mycket svårt att gå på knät så kan man köpa kryckor och se om lite avlastning funkar

Du har en tid den 1/12 det är nu inte så många dagar kvar. Be om att få låna kryckor hos sjukgymnastiken. Dom brukar låna ut.
Då får knät avlastning vilket kanske behövs.
Ha en bra dag! Mongu.
Hej Angel 88
Ja det verkar inte som om Du får hjälp av sjukvården. Men varför inte prova alternativmedicin som till exempel homeopati?
Homeopati har en helhetssyn som skolmedicinen saknar.
Inom homeopatin tar man hänsyn till alla symptom och ger en medicin som hjälper på alla plan. Till exempel i ditt fall: Att ha jätte ont i knät, uvi-problem samt vara laktosintoleran är kroppens sätt att manifestera ut sina inre obalanser. Det är helt enkelt kroppens meddelande, att det finns ett problem här som behöver lösas.
Detta är ett annorlunda sätt att tänka men det är absolut värt att prova homeopati. Och inte blir det dyrt i längden heller eftersom det kostar en individ enormt mycket pengar att valsa runt i sjukvården och aldrig bli i okey igen.
Två artiklar jag varmt rekomenderar: Sex vetenskapliga studier som visar att homeopati fungerar och Homeopatins utbredning och spridning i världen
Vill bara tipsa om att man behöver verkligen inte gå till en homeopat och köpa deras dyra preparat för att använda homeopati. Vanligt dricksvatten ur kranen är vatten som under tiden från det bildades i jordens begynnelse har blandat med alla jordens ämnen, spätts ut och skakats av havets vågor och forsars porlande i miljoner år! Man behöver inte betala någon homeopat för att denne ska ta en del av vattnet och späda och skaka lite till innan man intar det.