Spikmatta
Var och tänkte köpa en spikmatta/akupressur. Hon tyckte jag först skulle låna för att testa. Har testat låg 40 min. Passar nog mig som handen i handsken. Gubben min säger i och försig att jag är prickig på hela ryggen . Men det kändes som det hjälpte.
Var rädda om varandra

Berätta mer!
Vad är en spikmatta? Varför ligga på en sådan?
Hej
Jag gjorde så att jag har koierat lite från en hemsida. Här står lite om den. Det finns säkert fler hemsidor.
Under vila kan musklerna reparera och bygga upp skadade muskelfibrer. Om man alltid eller för det mesta spänner en viss muskelregion, t.ex. under tungt kroppsarbete, arbete vid datorn, vid enformigt arbete eller vid allmän stress eller oro, kommer musklerna aldrig in i viloläget, eller så gör de det alldeles för sällan. Detta kan leda till smärta och kronisk värk.
**
Akupressurmattan ger smärtlindring**
En förklaringsmodell till smärtlindringen, är att akupressurmattans tryck mot ryggen aktiverar produktionen av de kroppsegna endorfinerna. Endorfiner är en kroppsegen "drog" som frigörs när man t.ex. tränar. Då kroppen frigör endorfiner blir man avslappnad och man känner mindre smärta. Använd Akupressurmattan vid muskelvärk och stelhet. Under avslappning har kroppen större möjlighet att läka och återhämta sig.
Avslappning
Akupressurmattan används även för ren avslappning. Ligg på den vid problem med att komma ned i varv, eller då du känner dig stressad. Använd gärna Akupressurmattan före sänggående, då somnar du lättare. Regelbunden användning av Akupressurmattan hjälper dig att slappna av och skapar en snabbare självläkningsprocess i din kropp.
Användning
Ligg på mattan 20-40 min vid behov, gärna varje dag. Man kan använda Akupressurmattan varje dag. Det ska göra "skönt-ont" för att effekt ska uppnås. Vi har alla olika smärttröskel, därför behöver de flesta av oss mildra effekten genom att lägga en handduk eller tunt tyg på mattan, så känns "spikarna" mindre. Prova dig fram till en lagom nivå. Mattans "spik" är rundade i toppen och kan därför inte sticka igenom huden då man ligger på den.
Whiplash och kroniska besvär i nacken
Personer med whiplashskada eller liknande blir yra och får ibland ont i nacken i början av behandlingsperioden. Detta kommer sig av att nacken är ett viktigt balansorgan. När man är kroniskt spänd i nacke och axlar har muskulaturen "tvingat" in nacken i ett nytt läge. När sedan muskulaturen blir avslappnad uppstår en ny balans vilket kan ge yrsel. Denna yrsel är ofarlig och kommer successivt att försvinna, efterhand som musklerna kring nacken blir mindre spända. Ligg då 5-10 min., varannan dag och öka användandet efter hand som yrseln/värken avtar.
Fibromyalgi
De som lider av Fibromyalgi är ofta smärtöverkänsliga och bör initialt ligga på mattan under kortare tid, ca 5-10 min och med tjockare tyg emellan, för att vänja sig. Öka tiden successivt och använd gärna ett tunnare tyg efterhand som kroppen blir mer smärttålig.
Varning
Personer med känslig hud bör vara försiktiga och alltid ha en handduk mellan eller en T-shirt då de börjar använda Akupressurmattan, för att undvika klåda. Personer med koagulationsdefekter (Blödarsjuka) eller personer som står under behandling med koagulationshämmare typ Waran, Klexan och Heparin (blodförtunning) skall inte använda Akupressurmattan, då stor risk för hudblödningar och blåmärken föreligger. Trombyl innebär dock ingen risk. Personer med svåra allergiska ryggeksem samt de med generell psoriasis bör iaktta stor försiktighet och alltid använda en handduk samt ligga på Akupressurmattan under kortare tid än initialt rekommenderat, för att därefter själva hitta optimal behandlingstid. De med stora hudskador på ryggen bör inte använda Akupressurmattan.
Akupressurmattan hjälper många att nå avslappning, få smärtlindring och att lättare somna. Produkten botar dock inte "allt och alla" och precis som vi har olika upplevelser och erfarenheter av t.ex. massage, akupressur, akupunktur eller en joggingrunda, upplever vi Akupressurmattan olika. Inga kliniska studier har gjorts på produkten.
Jag hittade min på
Jag vill testa eftersom jag går på akupunktur med el.och tänkte att detta kan man ju ligga på hemma.
Ha en fin helg
Inlägget redigerat av Sajtvärd då det innehöll en lämkk till en kommersiell sida vilket strider mot sajtens regler SvenA//Sajtvärd
Var rädda om varandra
Det låter ju riktigt intressant, det borde man ju prova! :)

Måste bara lyfta denna tråd då spikmattan enligt mig är fantastiskt bra. Jag upplever maximal avslappning så att jag kan somna på den, ger även fantastisk blodcirkulation som min kropp behöver =) Kan varmt rekomendera den =)
Håller med. Min kollega lånade den vid ett tillfälle. han somnar också. :-)
Var rädda om varandra
har använt min matta i 3mån. vill jag få energi snabbt ligger jag i 15 min. Ligger jag länge blir jag lugn o harmonisk, stressen rinner av mig. Bra om man har sömnproblem. Men nu till det bästa, min onda spända rygg+ värken i armarna är som bortblåsta.många år av olika smärtor som kan försvinna med hjälp av en sån fantastisk spikmatta. KÖP DEN IDAG; jag rekommenderar den varmt.

En bra sak är att man KAN ligga på den när man håller på att bli sjuk eller är sjuk!
Igår hade jag jätte ont i halsen, svit efter min förkyldning, så fort jag tränar hårdare så kommer ont i halsen… Men igår kände jag att "skit nu börjar allt om" så jag gurgla mig o tog en hutt sprit. Efter en ½timma bröt febern ut och efter 1½ så var allt över.
Idag är allt borta… Har vart med om samma sak tidigare så jag vet att det inte är en tillfällighet :)
Kan säga att det är mitt livs bästa investering!

Jag funderar också på att skaffa en spikmatta…vad kostar det?

Tack för länken :)

Så lite så! =)
Nyss köpt en. Känner mig utvilad, efter att använt den. Nästan samma känsla i kroppen som efter ett jympapass. Stelheten i rygg och axlar släpper.

Kul att höra.
Själv ligger jag på den innan jag ska sova i 30min-1h och sover ibland hela natten i ett sträck efter det =)

jag ska köpa en
Jag har en akupressurmatta sedan en tid tillbaka. Jag har både fibromyalgi och whiplash, denna matta är helt underbar för mig. Rekommenderas varmt!
Jag har precis beställt en spikmatta på nätet
/Maria
En dum fråga kanske men använder ni den i sängen eller ligger ni t.ex på golvet?
/Maria

bumbleboo ,jag tror den ska ligga på golvet på plant underlag, man ska ligga på den ett tag , ibörjan gör det jätte ont ,men sen händer något i kroppén och man bli alldes avslappnad. då kan man gå och lägga sig

Jag brukar ha den i sängen, typ somnar på den så gott =)
Man bör ha mjukt underlag så den formar sig mera efter kroppen.

Inlägget borttaget på grund av att det innehöll otilåten reklam
SvenA Sajtvärd
Jag vill också ha! Men har nog inte råd… 

Kul att du gillade spikmattan! vi säljer sånna på Life (Där jag jobbar). Den är populär faktiskt! verkar som om de flesta uppskattar den, roligt tycker jag! :D
Jag älskar min nya spikmatta. Jag som var så skeptisk.
/Maria

jag har köpt en idag , hur länge ska man ligga på den innan det känns behagligt, nu gör det mest ont

Man ska ligga mellan 15-30 min på den.
Jag kan ligga upp till 1 tim utan problem :)
När skatteåterbäringen kommer ska jag köpa en!
Hoppas verkligen den hjälper mot all värk.

jag har inte ont någonstans,det var.inte därför jag köpte den,men jag har svårt att somna ibland…få se om det hjälper.men den kanske kan förebygga att man får ont.

Min ryggskada förbättras pga ökad blodcirkulation som leder till ökad rörlighet.
För mig så är den även super för att få bra sömn!
Kom ihåg att slappna av, släck gärna ner och ha tyst eller lugn musik så kroppen kan varva ner så blir det bäst resultat =)
Ja jag har också hört att den ska vara bra för att få bättre sömn, fast jag läser mig alltid till sömns.
Däremot har jag ont i axlar, nacke, händer, fötter, ryggen, höfter (kommer från ryggen?) och det vandrar omkring och så vidare…
Så det skulle vara så skönt att slippa denna värk, som jag haft i mer än 20 år.

Vi håller tummarna att mattan kan lindra värken =)
#31 Tack! 
Jag ska nog skaffa en. Syrran har gjort det för sin onda rygg och den har hjälpt.

igår somnade jag när jag låg på den, men första minuten gör djävulskt ont´, men sen blir det bara skönare och skönare
#34 Håller med om att det gör förb. ont de första minuterna men sedan ligger jag som i dvala om jag inte somnar. Det sista har jag legat mellan 50-60 minuter. Så skönt.
/Maria
Jag har ont lite överallt ibland och håller högt tempo på jobb och i vardagen.
Har lånat en spikmatta och försöker ligga på den 20 min 1-2 ggr om dagen. Jag upplever att jag mår bra av det. Mindre ont och mer avslappnad.
Ofta lyssnar jag på en cd med mindfulness samtidigt och jag somnar ibland.
Vissa gånger känns det när man lägger sig och det tar en stund innan det blir behagligt. Andra gånger går obehaget över direkt.
Har en grön matta, den mildare sorten. Min mamma har en röd med vassare piggar men den har jag inte vågat prova än.
Bara positivt för mig.

Min jobbarkompis blev riktigt yr första gången, så börja i lagom dos.
Det finns massor med spikmattor att köpa på tradera!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Den har kommit! Men jag är ju inte med sambon i stan just nu… Får se om vi hinner förbi Statoil och hämta ut den imorron på väg till Stockholm.
TACK!
Jädrans, svarade i fel tråd om mattan 
# 8 Jag köpte min för 59 kr på ellos min syster gav 599kr för sin spikmatta ,jag har testat båda och kan inte känna någon skillnad.Så man kan ju köpa en billigare variant om man är osäker.
# 8 Jag köpte min för 59 kr på ellos min syster gav 599kr för sin spikmatta ,jag har testat båda och kan inte känna någon skillnad.Så man kan ju köpa en billigare variant om man är osäker.
Kul att så många tycker spikmattan fungerar. Nu finns det dessutom en vetenskaplig studie som visar, det ni redan visste, att den fungerar.
Jag kopierar in lite från tidningsartikeln. Visst fungerar den på smärttoppar men det var också det enda studien påvisade.
"Behandlingen med vila på spikmatta gav ingen mätbar effekt på vare sig sömn, stress, ångest eller långvarig, kronisk smärta. Däremot kunde man tydligt se att mattan gav lindring vid kraftiga smärtpåslag.
- Det vi ser i studien är att smärttoppar kapas, säger forskaren som tror att även den kroniska smärtan kan påverkas av att kombinera spikmatta med annan behandling, som kognitiv beteendeterapi."
Själv tycker jag i alla fall att det är skön att använda.
/Maria

Jag använder min i sängen och somnar som en klubbad oxe efter 10 minuter. Sen vaknar jag mitt i natten och knuffar ner den på golvet.
Fick ett (milt) ryggskott förra helgen och låg på mattan två nätter och det hjälpte. Kanske det var en tillfällighet, vem vet?
Min är svart, visste inte att det var skillnad på dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Min mor har en spikmatta som jag absolut ine klarar av att ligga på för det gör för ont men sedan köpte min sambo en skitbillig typ 60:- som är helt underbar, inte lika vass i spikarna. Jag som jobbar som servitris har jättesvårt att slappna av efter jobbet då musklerna varit igång hela tiden tunga lyft stup i kvarten och stress. När jag kommer hem efter en hektiskt kväll finns det inget bättre än spikmattan jag går ner i varv och somnar tom ^^ Sedan slappnar min stackars kropp av ordenligt också vilket annars är svårt.
Jag alskar min spikmatta och vill ocksa garna ha kudden med spikarna som masserar igang hjassan. Jag har flera ganger somnat pa den och vagar bara spekulera hur mitt skinn sag ut pa ryggen.