Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5968 ggr
[SvenA]
2

Micrad mat förstör vitamin B

Läste på nätet att om man lagar mat i micron så förstörs vitaminB och framförallt B12

Kan vara brra att veta

Maria
0

Jag läste också det någonstans men jag kan inte hitta var.

Bra att tänka på för alla som värmer mat i mikro ofta. Bland annat jag själv varje lunchrast.

/Maria

Lill-Kisse
0

Det var illa, så oerhört viktigt som det är att få i sig B-vitaminer.

Jag har en odefinierbar negativ inställning till micro och det är kanske därför jag inte tycker om micrad mat. Nu känns det nästan bra att få ett starkt argument för att kasta bort den där fula klumpen, som jag ändå knappt har använt.

[SvenA]
0

Det värsta är att alla som får dom färdlagade låder både på sjukhusen och alla gamla eller sjukas om får maten via kommyunerna och verkligen har behov av B vitaminerna

Jag hittadedet när jag läste om B12

Mosaik02
0

2# men man kan använda mikron till så mycket mer än att bara värma mat ju

använder min mikro till allt möjligt smälta choklad värma vetekudden  tina upp bröd och mat poppa popcorn och så vidare

där ser man är glad över att jag inte gillar dels mikromat och jag avskyr lagad mat som värms upp en gång till

[SvenA]
0

När du tinar upp mat så är det detsamma som att micra den det är bättre att värma maten i den vanliga ugnen i stället elller i en kastrull

Maria
0

I förlängningen så kan jag tänka mig att mikrad mat kanske förstör ännu fler näringsämnen än man  hittills tittat på.

/Maria

[SvenA]
0

Jag håller med dig jag tror att det bara är toppen av isberget

Men det konstiga är att sjukvården här i stockholm har antagit detta med micrad mat helt på sina sjukhus

Här köper man in färdiglagat helt och har en massa micropå dom olika avdelningarna

Särskilt allvarligt är detta tycker jag eftersom B vitaminer är så viktiga för kroppen

asvensso
0

Verkar som om det kravs mer forskning om B12. De framsta kallorna for B12 ar animaliskt protein. Det finns ocksa problem med upptagning av B12 om man ater p-piller, tar medicin mot hogt blodtryck, Parkinson eller for att sanka kolesterol. Vilket miljontals av manniskor gor varje dag. Bast att ta lite tillskott for att var apa dens akra sidan. Manga lakare rekommenderar B-Complex dvs en kombination av B-vitaminerna i dagligt tillskott.

[Aquelegia]
0

Det kom vi överens om med en gång när jag och min sambo flyttade ihop INGEN MIKRO! Ett år har gått och jag som aldrig levt med mikro är impad över att min sambo aldrig påpekad vad livet vore lättare utan :D Man får planera nästa dagens mat och tina köttet eller dylika saker genom att ta upp det dagen innan ^^ Sparar energi i kylen med att tina saker i kylen för då slipper den "kyla" Mamma har dessutom alltid lärt oss vad mikron gör med vitaminer etc så det sitter i benmärgen!

Lill-Kisse
0

Dementi.
Nu har jag frågat näringexpertis om detta med förstörda B-vitaminer och fått veta att det är ett bakvänt rykte som kommit i svang. Micron råkar vara att föredra i det här fallet, eftersom B-vitaminer är vattenlösliga och just därför inte förstörs i micro.

Det skulle vara värdefullt att få veta exakt var på nätet SvenA m fl hittade uppgiften.

Maria
0

Hittade denna länk i DN

Länk

/Maria

Lill-Kisse
0

#11 Tack för länken!
Det var en artikel med plock från olika forskningsgrupper. Inte så lyckat kanske att mixa information så där och publicera i en tidning. Då är det inte lätt för oss läsare att begripa vad som är tydliga forskningsresultat eller bara misstankar om än det ena och andra.

[SvenA]
0

Här finns det jag läste det finns mycket om B12 här

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=794