angående Alzheimers.
är de någon som vet om Alzheimers är ärftligt?
Med nära släktingar, vad menas då? Är det föräldrar, syskon och barn? Eller räknas kusiner och farbröder?
Jag vet att min pappa oroar sig. Hans morbror hade Alzheimers. Morbroderns son, alltså min fars kusin, har också fått det och är nu vid 74 års ålder ett fullständigt kolli. Pappa och han är jämnåriga.
Om pappa får det riskerar ju jag att drabbas 
Med nära släktingar brukar man (åtminstone i de studier jag arbetar i) och man pratar om hereditet avse föräldrar, syskon och barn.
/Maria
Min mormor har ju fått canser än en gång som jag skrivit i ån tråd. men sen länge har hennes minne varit katastrofalt och mamma och min moster har funderingar om hon har sjukdomen.
mamma säger att hennes morfar alltså min mormors pappa va extrem den sista tiden i sitt liv. men min mormor vägrar testa sig och skyller på hennes tumörer.
#4 I din mormors fall så kan jag tänka mig att det kan vara svårt att avgöra vad hennes tumörer har ställt till med eller om det är någon form av demens också.
Jag kan förstå om hon inte orkar med en minnesutredning också med tanke på hur sjuk hon är.
Nu finns det ju ett flertal olika sorters demens där Altzheimers är en av varianterna.
/Maria
#5 joo vi hoppas på att de kan vara tumörerna som ställer till de.
vi får se hur hon verkar när/om dom kan opperera bort den som dom tror.