Rotfyllning eller dra ut tanden?
Var och lagade hål hos tandläkaren, ett ganska stort hål (tand längst bak i överkäken, ej visdomstand) eftersom att den tidigare lagningen hade lossnat från tanden. Tandläkaren var osäker på om man skulle kunna laga tanden, men jag fick i alla fall en tillfällig lagning så skulle dom se om tanden blivit bättre nästa besök (om ca en månad).
Min tandläkare trodde att lagningen troligtvis inte skulle funka, och sa att jag skulle tänka på vad jag skulle göra; ska jag rotfylla eller dra ut tanden.
Eftersom jag aldrig gjort något av dessa skulle jag uppskatta att få lite kunskap om detta. Jag vet att det är en ganska stor prisskillnad, men bortsett från det. Vad är bäst? Vad är det bästa alternativet?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Om det är sista tanden i överkäken..om du är osäker på, att en rotfyllning håller, då skulle jag ta bort den tanden. Man klarar sej lika bra utan..sen är det dessutom lättare att hålla rent därinne, med en tand mindre..
Det är vad jag tycker..Lycka till med din tand! 
Jag har förvisso inte heller personlig erfarenhet, men jag skulle absolut dra ut eländet. Där inne gör det inte så mycket.
Tja det beror på. Jag har varit tvungen att dra ut en tand men det var för att tanden var sprucken så långt ner att den inte skulle kunnas laga. Men har du ett hål i mitten av tanden och inget på utsidan så skulle jag göra en rotfyllning.

Jag har gjort två rotfyllningar. En gick fin och en är skit. Den dåliga är en 3-rotstand (tanden framför din) och det blev inflammation i en rot, som är gjort om en gång, och som ska göras om en gång till nu i November.
Hade det varit den sista tanden hade jag nog dragit ut den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Min tand som jag var tvungen att dra ut är inte den sista utan den nästsista. Borträknad visdomstand. Går utmärkt det med.

Det är möjligt, men hos mig kommer det att synas, plus att det påverkar de andra tänderna som kommer att flytta på sig.
Sen är det nåt psykologiskt hos mig - man har en full tandrad, inga hål.
Jag har dragit ut två tänder långt bak. Det var inte ens snack om rotfyllning utan bara lagning så tandläkaren ville först inte men jag var enveten.
Sista gången var 5 år sedan. Jag har klarat mig alldeles utmärkt utan dessa bissar.
/Maria

En aspekt är att fråga sig i vilket skick framförvarande tand är. Antag att den är dålig och måste dras ut om några år. Då kan tanden längst bak vara väldigt bra att ha kvar för att kunna göra en brygga. Med ett sånt antagande bör man ta rotfyllning.
Rent generellt kan man leva med en rotfylld tand många, många år. De är inte alls besvärliga.

Båda mina rotfyllda tänder är nerslipade och med guld/porslinskronor. En är en framtand med brygga (blev sparkad av en häst i ansiktet) och den andra nämda kindtand. De har jag levt med i 30 resp 5 år.

Får se hur vi gör med tanden. Har fått problem med den nu och fått akut tid inbokad. Satan vad ont det gör nu, hoppas dom gör något bra åt det…
//Olle
Jag förstår inte skillnaden på att laga tanden nu eller efter att den är rotfylld? Menar tandläkaren att sätta dit en krona efter rotfyllningen?
Jag har bara några få egna tänder kvar i underkäken fram, många utdragna, resten är kronor och bryggor.
Kindtänder längst bak är utdragna både uppe och nere och det är inga problem.
Orsaken till att mina tänder är som de är nu var tandläkarskräck, fram tills 30-års åldern.
Mitt råd är: Dra ut tanden! Jag har levt utan mina sedan 70-talet och det har inte varit några problem.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Pratade med tandläkaren igår när jag var där och fick lagningen punkterad, tömd och rengjord och vi kom fram till att utdragning troligtvis är bäst. Så det blir nog det jag gör nästa gång jag kommer dit
//Olle
# 12
Lycka till! 

#13 tack…hoppas jag slipper mer problem med den här tanden fram tills dess
//Olle