Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 6814 ggr
Bergspuman
0

Det Gröna Livet

Jag har köpt en ny bok som heter Det gröna livet, efter att ha blivit inspirerad av min naprapat som pratat mycket om gröna bladgrönsaker och gröna smoothies som man gör delvis på gröna bladgrönsaker. Min naprapat är en mycket frisk och vältränad man som absolut inte har några hälsoproblem, men han berättade att efter ca 1 månads ätande av gröna smoothies, så blev han av med sitt ständiga eksem i hårbotten!

Jag har nu tänkt pröva mig på detta. Går ju på Viktväktarnas koncept så det är ingen fara för en massa extrakalorier då de här smoothies består mest av frukt och just gröna blad. Men är lite nyfiken på om jag kanske kan få lite bättre hår, hy, naglar, osv.

Ska testa fram några goda recept och pröva. Återkommer!

Bergspuman
0

Nu har jag ätit min första gröna smoothie!

Den gjordes på två mosade banener, 2 pressade apelsiner, 2,4 dl vatten och 2 rejäla nävar färsk babyspenat. Och - den blev förvånansvärt god! Efter första klunken kände jag MMMMM. Och ville genast ha mer!

Detta ska jag fortsätta med, minst 1 månad, för att se om det dyker upp hälsoeffekter jag inte förväntar mig!

Nackdelen är att det är DYRT med färska grönsaker i Sverige. Men jag får nog försöka köra med t ex fryst spenat, grönkål, liknande.

Maria
0

Det borde gå med fryst spenat till exempel. Själv förväller jag all min mangold och fryser in och har över vintern.

Grönkål brukar bli billigt nu fram till julGlad

Det ska bli spännande att höra om du märker några effekter.

/Maria

Bergspuman
0

En sak har jag redan märkt, även om det kanske inte klassas till "hälsoeffekter", det blir raketfart på magen! Förvånad

Idag klämde jag en gröning före frukosten och det ska bli en till ikväll tänkte jag mig.

[Sisa]
0

# 3

Det är ju alltid bra..Glad

Bergspuman
0

Idag gjorde jag grönkålssoppa på ett helt stånd grönkål, urgott. Och så blev det en grön drink nu på kvällningen. Är ni inte gröna av avund ha ha ha Glad

Men annars äter jag helt vanlig mat!

Maria
0

Jo faktisktFlört Grönkålssoppa tillhör mina absoluta favoriter.

Hittade du färsk grönkål?

/Maria

Bergspuman
0

Ja, finns en lokal odling någon mil utanför Uppsala som levererar till ICA-affären jag handlar i. Det var supergod grönkål. Kul att ansa den och göra soppan helt från grunden.

Annars älskar jag nässelsoppa på vårarna också.

Maria
0

Nu blev jag avundsjukTungan ute Har inte sett färsk grönkål sedan förra julen tror jag.

/Maria

Bergspuman
0

Hör du, att du inte odlar det själv då…? Är den svårodlad?

Maria
0

Jag tror inte det men den tar plats och det har jag inte så gott om.

Promenerade för ett tag sedan vid närliggande kolonilotter där det växte fantastiska "nästan buskar" av grönkål. Det är så häftigt att de klarar kylan så bra.

/Maria

Bergspuman
0

Jo den är utrymmeskrävande. Du får väl hitta en affär som får leveranser från närodlare Glad. Sedan har jag hört att den faktiskt är ännu godare när den fått ett frostbett eller två!

Förra julen gjorde jag faktiskt stuvad grönkål enligt det där skånska eller om det är halländska receptet. Å så gott!

Maria
0

Du menar "långkål" tror jag. Vi brukar alltid ha en variant på julbordet

som är gräddstruvad med lite sirap bland annat. Helt ljuvligt.

Jag tror jag får ta mig något att äta. Blev hur sugen och hungrig som helst nu.

/Maria

AlbaStiffler
0

Har fått grönkål två veckor nu i veckans grönsakslåda från Årstiderna.com. Jättefin kål. Förra veckan gjorde jag pesto av den.

Har ni recept på soppan? Kanske något för morgondagen då kålen måste användas snart. :-)

Dela gärna med dig om fler gröna recept.

Bergspuman
0

Eh, jag gjorde soppan väldigt simpel! Och så hade jag ingen buljong hemma, så jag körde rätt improviserat!

Jag gjorde så här:

Skar bort kålen från de grova stammarna. Sköljde den. Lade den i saltat kokande vatten (ca 1 liter). Lät den koka ca 15 minuter. Hällde av vattnet i ett kärl. Lät kålen svalna något. Hackade den. Fräste 1 msk flytande margarin i kastrullen och lade på 2 msk vetemjöl. Rörde ihop det.

Spädde med grönkålsvattnet (som då hade blivit 5 dl istället) i kastrullen, tillsatte ca 2,5 msk fiskfond (vilket var vad jag hade hemma) och ca 5 dl vatten till i det (använde kärlet jag hällde av vattnet i). Spädde sakta alltså, det måste man när vätskan är varm. Rörde försiktigt och spädde mera.

Sedan lade jag i den hackade kålen och lät alltsammans få ett uppkok. Strödde över lite örtsalt. Färdigt - voilá!

Ca 1 liter soppa, räcker till 2-4 personer beroende på hur mycket man vill ha. Jag åt upp allt för egen del, ha ha ha!